Van Thyrax naar Euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door mathilde »

Ik ben begin mei overgestapt van de thyrax naar de euthyrax, en ben er juist van opgeknapt, Ik had vooral hoofdpijn, maar nare harde snelle hartkloppingen die wel uren aan hielden. Ik had er gewoon pijn van op mijn borst.
Nu zijn die klachten weg. Na 4 weken bloed geprikt, en de waarden waren goed. Ik dacht Ft4 17 en de TSH 00,6
Nu in november weer prikken, maar de internist zegt tegen mij, dat het heel belangrijk is hoe je je voelt, en ik voel me goed.
Weet nu dus de waarden niet, maar zal het laten weten
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door mathilde »

morgen weer bloedprikken, ben benieuwd. Slik nu 3 maanden euthyrox.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door mathilde »

huisarts (waarneemster de zoveelste) was erg verbaasd dat ik nuchter zou gaan prikken, hoeft beslist niet.
Ik: ja maar het is belangrijk dat er steeds op dezelfde tijd en wijze geprikt wordt.
Wie zegt dat? Het schildklierforum.
Helemaal niet nodig ??????
Ben toch nuchter en op ongeveer dezelfde tijd wezen prikken.
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
mathilde
Berichten: 141
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:42

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door mathilde »

uitslag van het bloed Ft4 18.4 en TSH 0,02, een beetje laag, maar ik heb gezegd dat het acceptabel is volgens de internist.
Ben dus overgegaan van thyrax naar euthyrox en dezelfde dosering. Voel me ook goed.
groetjes Mathilde
Schildklierweefsel achter het borstbeen. 2e operatie 2009 totale verwijdering. Toen een TSH van 49en Ft4 7, ingesteld met thyrax, 01-03-14… TSH 0.06 Ft 4 17
Myrte
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:42

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Myrte »

Hi,

Ik heb alle ervaringen met overstappen van Thyrax naar Euthyrox gelezen, maar vraag me af waarom deze overstap gemaakt word?

Ik gebruik zelf levothyroxine 100 en heb hierbij last van restklachten (voornamelijk energie en spierklachten), een dosis van 106.25 bleek te veel. Arts heeft Cytomel in een minimale dosering voorgesteld, maar laat de keuze hiervoor helemaal aan mij. Zij verwacht namelijk dat bij de combi levo/cytomel weer hyper-klachten gaan optreden. Ik ben dus zoveel mogelijk info aan het verzamelen over het gebruik van Cytomel, maar stuitte dus op dit onderwerp. Ik vraag me af of een overstap naar Euthyrox een beter plan zou zijn.

Any advice?
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Jenny »

Myrte,

Misschien moet je dit onderwerp maar eens lezen: http://www.schildklierforum.eu/viewtopic.php?f=7&t=462
Thyrax is veranderd en daar hebben/hadden veel mensen last van. Velen zijn daarom overgestapt op Euthyrox, omdat die veelal geen klachten geeft en stabieler van samenstelling is. Bovendien zitten er geen kleurstoffen in.

Levothyroxine is de stofnaam van schildklierhormoon en dat kan Euthyrox, Thyrax, L-Thyrone, Eltroxin etc. zijn. Mijn apotheek gaf mij ook eens een ander merk van een andere fabriek, namelijk zgn. 'Levothyroxine' en vertelde dat dit hetzelfde was als mijn Euthyrox. Ik heb het teruggebracht en mijn eigen gevraagd. Apothekers zijn niet goed op de hoogte of steken hun kop in het zand, terwijl ze mooie prijzen maken.
Maar wanneer jij gestart bent met jouw Levothyroxine (dat is volgens mij de goedkoopste) kun jij daar rustig mee opbouwen hoor. Je moet alleen niet wisselen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Myrte
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2015, 12:42

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Myrte »

Hi Jenny,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben ongeveer een jaar geleden gestart met Thyrax, ondanks de "juiste" dosering bleef ik me beroerd voelen. Dit had echter niet te maken met die verpakkingsverandering, ik heb nooit de oude gehad. Ik ben toen naar een internist gestapt (geen endo). Zij heeft mij van de medicatie afgehaald voor een periode van 5 weken, om te kijken wat dit met mijn lijf deed. In die 5 weken kreeg ik de diagnose Hashimoto en was het duidelijk dat ik de medicatie wel degelijk nodig had. Omdat ik me inmiddels had ingelezen in het gebruik van de verschillende merk-varianten en dat dit een groot verschil kan maken in hoe je je voelt, heb ik de kans gegrepen een ander merk te nemen. Dit is de Levothyroxine geworden, merkloos.

Inmiddels ben ik bij een endo terecht gekomen. Zij heeft geprobeerd mij te begeleiden naar een hogere dosering, wat voor mij hyperen betekend. In principe zou mijn perfecte dosering tussen de 100 en 106.25 mg Levo liggen. Als ik die perfecte dosering wél met Euthyrox zou kunnen bereiken, zou dat het proberen waard zijn.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

Dag Myrthe,

Bedenk wel dat hoeveelheden die je slikt (kunnen) verschillen tussen verschillende merken.
Voorbeeld: ik slikte eerst 193,75 mcg thyrax, waar ik bij euthyrox nu op 181,25 mcg zit (met de verwachting dat dat nog iets omlaag gaat)

Ik voel me op euthyrox wel veel beter dan op thyrax. Waar dat aan ligt? Geen idee. Vulstoffen, (geen) kleurstoffen, productiewijze ... vertel het me maar.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door rinskje »

Ik denk dat iedereen zich op Euthyrox beter voelt, doordat Euthyrox relatief sterker is en dus scherpere waarden geeft. Mijn inziens zijn veel mensen te laag gedoseerd en is een TSH van rond de 1 niet optimaal, maar moet een TSH lager liggen.

Ik ben niet uit op een discussie (niet, omdat het niet interessant is, maar omdat ik er simpelweg geen tijd voor heb). Ik gooi gewoon de knuppel in het hoenderhok. Een hypothese om voor anderen over na te denken.
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Van Thyrax naar Euthyrox

Bericht door Rick »

rinskje schreef:Ik denk dat iedereen zich op Euthyrox beter voelt, doordat Euthyrox relatief sterker is en dus scherpere waarden geeft. Mijn inziens zijn veel mensen te laag gedoseerd en is een TSH van rond de 1 niet optimaal, maar moet een TSH lager liggen.

Ik ben niet uit op een discussie (niet, omdat het niet interessant is, maar omdat ik er simpelweg geen tijd voor heb). Ik gooi gewoon de knuppel in het hoenderhok. Een hypothese om voor anderen over na te denken.
Hoi Rinskje,

Volgens mij maakt het niet zo veel uit welk merk je slikt.
- als thyrax (of andere merken) minder sterk is dan Euthyrox, moet je er meer van slikken (zie mijn eigen ervaring)
- als je je TSH omlaag wilt brengen, moet je meer hormoon slikken (ongeacht het merk)
Wat mij betreft zitten verschillen niet in de hoeveelheid/sterkte van de werkzame stof, maar in de samenstelling van de tabletten (die per merk verschillen), waar mensen verschillend op reageren.
Maar ik kan 't mis hebben natuurlijk.
Plaats reactie