Zo kan het dus ook !

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Zo kan het dus ook !

Bericht door ineke »

Hier in Nederland heb je alleen maar ****** over kosten in de zorg.
Hoezo zijn wij de veroorzakers van te hoge kosten ?


Meldingen op dit forum, Hypoforum en andere meldpunten over bijwerkingen na de wijziging van de Thyrax-verpakking.

Hieronder een paar van de vele - nog steeds - meldingen op mijnmedicijn.nl
11 december j.l.
Jaren de Thyrax (0,100 mg) uit het bruine potje geslikt, zonder klachten en altijd goed ingesteld. In mei van dit jaar kreeg ik de Thyrax in de blisterverpakking. Wat een ellende. Ik kreeg jeuk, galbulten en zelfs een zeer heftige allergische reactie die me op de EHBO deed belanden. Na het lezen van de reacties op deze site heeft de huisarts besloten me meteen van de Thyrax af te halen en nu slik ik de Euthyrox tablet 100 mcg. Alle klachten verdwenen weer, bloedwaardes zijn weer goed en uit onderzoeken bij de allergoloog is niets uitgekomen. Dit verbaast me ook niet, want volgens mij werden alle klachten veroorzaakt door de verandering van de Thyrax naar nieuwe verpakking.
18 december j.l.
Sinds het gebruik van dit medicijn een gevoel van een erge ziekte te hebben...slecht slapen, heel erg zere spieren en gewrichten behandeld bij manueel en fysio met 0,0 resultaat, hartloppingen, koorts gevoel..heel koud dan weer opvliegers, opgejaagd, depri, enz. enz. Uitgebreid bloedonderzoek gehad waar niks uit kwam, toch overgestapt op ander merk i.o. met huisarts bij de apotheek echt gewoon boos moeten worden ondanks recept van huisarts! Uiteindelijk toch euthyrox gekregen. Echt voor iedereen een aanrader...ik gebruik het nu 6 weken en de klachten zijn zo goed als over na maanden tobben!!!
12 december. jl.
Gisteren weer voor hartritmestoornis (heb ik sinds 1.5 jaar) naar het ziekenhuis geweest. Tot mijn verbazing niets aan de hand maar schildklierwaarden te hoog! Was al jaren prima ingesteld! Eens op internet kijken hoe het allemaal ook weer zat met hyper en hypo. Stuit ik dus bij toeval op al deze klachten! Mijn klachtenlijstje is net zo groot als bij vele anderen: misselijk, hoofdpijn, aankomen, buikpijn, zere ogen, keelpijn, jeuk, spierpijn, hijgen bij amper inspanning, depressief, kort lontje, opgejaagd gevoel, nauwelijks slapen, veel nachtmerries, slecht geheugen, slechter zien, maagzuur en waarschijnlijk heb ik nog niet alles genoemd! Maar kon niet geloven dat ik mijn hypo klachten van 10 jaar geleden weer terug had. Dacht bovendien dat truien tegenwoordig van inferieure materialen gemaakt worden want kreeg er steeds jeuk van. Volgende week een afspraak met psychologe voor mijn plotselinge depressies. Wat een ellende, terwijl het al jaren goed ging! Bedankt fabrikant voor het onnodig op kosten jagen van een samenleving die juist nu weinig gebruik kan maken van de gezondheidszorg. hoeveel klachten moeten nog volgen voor ons probleem wordt aangepakt?

Zo kan het dus ook !
In Belgie geven ze vooraf waarschuwingen, dus het kan wel.
Goed om weten

[18.12.14]
Vanaf 1 januari 2015 wijziging van de formulering van L-Thyroxine® (Takeda) (levothyroxine): extra opvolging van de patiënt nodig

Op 1 januari 2015 zullen L-Thyroxine® (Takeda) tabletten op basis van het werkzame bestanddeel levothyroxine, een nieuwe formulering kennen, door verandering van de hulpstoffen. De nieuwe formulering leidt gemiddeld tot een 31% hogere blootstelling aan levothyroxine, wat blijkt uit een bioequivalentiestudie uitgevoerd door de firma op 24 gezonde vrijwilligers [1]. Gezien de nauwe therapeutisch-toxische marge van levothyroxine is het raadzaam om bij overschakelen van de oude formulering naar de nieuwe, de TSH-waarden van de patiënt op te volgen en hem of haar in te lichten over de mogelijke symptomen van overdosering die bij deze omschakeling zouden kunnen voorkomen.
Aan de arts wordt aangeraden om bij het overschakelen naar de nieuwe formule de voordien gebruikte dosis te blijven voorschrijven, en na 8 weken een controle van de TSH-waarden te plannen om eventueel een dosisaanpassing te kunnen doorvoeren tot een normale TSH-waarde (0.4-2.5 mE/L) wordt bereikt. In een switch-studie, uitgevoerd door de firma, moest bij 63% van de patiënten (n=84) een dosisverlaging uitgevoerd worden (TSH-waarde <0.4 mE/L gemeten 8 weken na omschakeling naar de nieuwe formulering) 1. Naast opvolging van de TSH-waarden is het belangrijk om de patiënt ook klinisch op te volgen. De mogelijke symptomen van overdosering zijn deze van hyperthyreoïdie: hartkloppingen, nervositeit, slapeloosheid, overmatig zweten, troebel zicht, gewichtsverlies bij goede eetlust, diarree en menstruatiestoornissen. Ten slotte wordt aanbevolen om zo weinig mogelijk voorschriften L-Thyroxine® uit te schrijven tot 1 januari, om te vermijden dat patiënten een voorraad van verpakkingen met de oude formulering aanleggen. De arts hoeft geen “oude formule” of “nieuwe formule” voor te schrijven : het is de aflevering die voor eenzelfde voorschrift verandert.
Aan de apotheker wordt gevraagd om bij de aflevering van de nieuwe formulering de patiënt er attent op te maken zijn arts te raadplegen op het ogenblik van omschakeling. De apotheker kan best de patiënt ook inlichten over de mogelijke ongewenste effecten bij omschakeling. Nieuwe verpakkingen (met andere CNK-codes) zullen beschikbaar zijn vanaf 19 december 2014 en de tabletten met de oude formulering zullen op 1 januari 2015 onbeschikbaar worden. De tabletten veranderen niet van uiterlijk maar de verpakking zal duidelijk gemerkt zijn met ‘Nieuwe formule’ gedurende ongeveer een jaar. [2]

http://www.bcfi.be/nieuws/index.cfm
Zie o.a.:
Tabel 1 : TSH-waarden patiënten aan het einde van de studie (16 weken na “switch”).

http://www.fagg-afmps.be/nl/binaries/L- ... 259139.pdf

http://www.fagg-afmps.be/nl/binaries/L- ... 259151.pdf


Zoeken op L-Thyroxine
http://bijsluiters.fagg-afmps.be/?localeValue=nl


.
Plaats reactie