calcium en schildkliermedicijn

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

calcium en schildkliermedicijn

Bericht door Line »

Hallo iedereen,

Ik gebruik hazelnootmelk bij mijn ontbijt ongeveer 2 à 3 uur na inname van het schildklierhormoon. Ik zie nu pas dat er calcium aan toegevoegd is (120 mg per 100 ml). Kan dit een invloed hebben op de opname van het schildklierhormoon ?

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door Kiek »

Hallo Line,

Bij een gezamenlijke inname van calcium carbonaat en levothyroxine heeft dat bij veel mensen invloed op de werking van de levothyroxine.
De TSH verhoogt en de FT4 verlaagt.
Calcium carbonaat zit in calciumpilletjes bijvoorbeeld gebruikt tegen osteoporose.
Ook pilletjes tegen maagklachten kunnen calcium carbonaat bevatten.

Jouw pil levothyroxine zit na 2-3 uur al hoog en droog in je bloed, en de rest in je darmen.
Het zou wat anders zijn als je eerst de hazelnootmelk zou nemen, een half uurtje wachten en daarna de levothyroxine zou nemen.
Dat zou niet zo goed zijn voor een optimale opname van de levothyroxine.

Je huidige hoeveelheid levothyroxine zal goed afgestemd zijn op je voeding.

Dag!
Kiek

PS: Ik kom zojuist een full text artikel tegen over calcium carbonaat
http://jama.jamanetwork.com/article.asp ... eid=192748
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door Line »

Hallo Kiek,

Hartelijk dank voor de info.

Vriendelijke groet,

Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door Kiek »

Line, nog even een bericht.
In de bijsluiter van Thyrax staat ook een soort van waarschuwing.

Hieronder de quote:
Gebruik levothyroxine NIET tegelijkertijd met de volgende middelen. Ze verminderen de opname van levothyroxine.

Maagzuurbinder. Dit zijn meestal zonder recept verkrijgbare middelen, met bijvoorbeeld algeldraat, calciumcarbonaat of magnesiumhydroxide als werkzame stof. Deze middelen verminderen de opname van levothyroxine in het lichaam. Overleg met uw arts. Misschien is een ander medicijn geschikter. U kunt ook levothyroxine ten minste twee uur vóor de maagzuurbinder nemen of vier uur na de maagzuurbinder. Didanosine drank bevat ook een maagzuurbinder. Neem levothyroxine ten minste twee uur vóór de didanosine drank of vier uur na de didanosine drank. Didanosine capsules hebben deze wisselwerking niet.
Medicijnen die calcium bevatten. Neem levothyroxine ten minste twee uur vóor het medicijn met calcium of vier uur na het medicijn met calcium.
Sucralfaat: een middel tegen maag- of darmzweer en slokdarmontsteking. Neem sucralfaat ten minste twee uur na de levothyroxine.
Colestyramine en colesevelam, galzuurbindende middelen, die worden gebruikt bij een te hoog cholesterolgehalte. Neem deze middelen ten minste vier uur na de levothyroxine.
IJzer en vitamine-mineralenpreparaten met ijzer. Zorg dat u deze middelen minstens twee uur na levothyroxine inneemt. Een ijzerpreparaat met gereguleerde afgifte mag u helemaal niet samen met levothyroxine gebruiken. De gereguleerde afgifte is te herkennen aan ‘MGA’ of ‘retard’. Overleg met uw arts of een ijzerpreparaat ZONDER gereguleerde afgifte voor u mogelijk is.
Orlistat, een middel tegen overgewicht. Overleg hierover met uw arts.
Sevelameer, een middel dat gebruikt wordt door hemodialysepatiënten. Neem sevelameer een paar uur voor of na de levothyroxine in.

Twijfelt u eraan of een van de bovenstaande wisselwerkingen voor u van belang is? Neem dan contact op met uw apotheker of arts.
Te vinden op:
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=411
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door Line »

Goedemorgen Kiek,

Ik ga die informatie goed bijhouden. Mijn geheugen is niet meer zoals het was sinds de overgang. Het kan natuurlijk ook zijn omdat ik nog niet goed ingesteld ben op het schildklierhormoon, maar eerst moet ik de juiste dosis oestrogeen vinden voordat ik aan de nieuwe L-Thyroxine begin. Geduld en nog eens geduld.

Nu moet ik mij tenminste niet ongerust maken dat het dalen van de schildklierwaarden veroorzaakt werd door de calcium in de hazelnootmelk.

Nogmaals heel hartelijk dank !

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door Teun »

Naar aanleiding van dit bericht en een berichtje dat ik in de facebookgroep las zou ik graag willen weten hoe het zit met het eten van yoghurt minimaal een half uur na inname euthyrox. Heb me nooit bezig gehouden met wat ik wel of niet mag eten met de euthyrox, alleen nuchter innemen en een half uur wachten met eten.
Ik zou in de eerste instantie zeggen als je dit consequent doet maakt het niets uit dan blijft de opname gelijk. Maar wat als je varieert?
Zelf neem ik meestal, niet altijd sochtend een half uur na de inname yoghurt. Maar het kan ook zomaar zijn dat ik zomaar een paar dagen, soms weken brood eet i.p.v. yoghurt.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door pga »

Teun ,ik neem standaard een boterham met kaas(calcium) om middernacht bij mijn Thyrax(gekauwd)en een half uur later een glas bio karnemelk .Nog nooit zulke goede labwaarden gehad :D Zelfs vergeleken met de Tirosint die zogenaamd zoveel beter met voedsel samen zou gaan .Sta zelf ook paf van het resultaat.137 mcg in 4 weken FT4 18 en TSH 2.

Misschien las je mijn facebookbericht ;) ?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door Teun »

Nee ik heb het gelezen bij iemand anders, weet zo niet meer wie. Maar ik kon er niet veel mee. Omdat ik zelf regelmatig yoghurt neem bij het ontbijt was ik wel nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door laura »

Mijn dagelijkse ontbijt bestaat uit een kom havermout met melk en twee mokken koffie met melk.
Ik weet niet beter dan dat de hoeveelheid calcium niet te vergelijken is met de hoeveelheid calcium in een tablet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Amethist
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:10

Re: calcium en schildkliermedicijn

Bericht door Amethist »

Goed dat ik dit lees. Ik neem elke dag een calciumtablet ongeveer een uur nadat ik l-thyroxine heb ingenomen. :o
Plaats reactie