Combinatie T4 en thyreoidum

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Belle3
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2015, 07:52

Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Belle3 »

Hallo mensen,
Ik ben hier een hele tijd niet geweest... Zo lang dat ik me opnieuw moest aanmelden :)
Ik slik al ongeveer 6 jaar thyreoidum, maar ben een bevalling verder. Ik heb altijd restklachten, helaas. Vooral triggerpoints, spierspanning, spierpijn en hoofdpijn, mijn rug zit vast (wervels en bindweefsel), vermoeidheid en trage stoelgang. Ik heb drie kinderen waarvan de jongste twee erg slecht slapen, ben er meerdere keren per nacht uit.
Nu hoorde ik via facebook dat ik niet de goede verhouding zou slikken.
Ik gebruik op dit moment 100 thyrax en 2,5 grain = 150 Thyreoidum. Ik neem 100 thyrax en 1 tablet thyreoidum voor het ontbijt en 1,5 tablet thyreoidum voor het avondeten. Mijn uitslagen zijn: (geprikt om 14.00, niet nuchter)
Tsh 0.02
Ft4 20.9
Ft3 2.1 (assistente zegt goed, referentie staat niet op formulier)
Ik krijg b12 injecties. Mijn waarde nu, net voor de volgende injectie 885.
Vigtamine d hoor ik morgen.
Als ik lees hoe de verhouding zou moeten zijn, slik ik teveel thyreoidum. Maar mijn ft3 is niet te hoog, toch?
Mijn arts weet er niet genoeg van en ik kan er op internet te weinig over terugvinden. Is er iemand hier die kan vertellen of het nodig is (of zou kunnen helpen) dat ik mijn verhouding aanpas naar bijv. 1,5 grain thyroidum en 125 of 150 thyrax? En hoe verdeel ik dat dan over de dag?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Kiek »

Wederom welkom, Belle!

Mensen die afhankelijk zijn van schildklierhormonen moeten de dosering levenslang aanpassen.
Dat is en blijft ingewikkeld. En een kwestie van voorzichtig uitproberen.
Daarom eerst een basisgegeven:
Een supergezonde gemiddelde schildklier zorgt per dag voor ongeveer 100 tot 120 µg T4 en 6 tot 10 µg T3.

Jij gebruikt per dag: 195 µg T4 en 22.50 µg T3.
Dat is zo ongeveer het dubbele van wat een gemiddeld lichaam nodig heeft.
Daarnaast is je FT4 veel te hoog, voor de 22.50 µg T3 in de pillen.
Die hoort lager te zijn, dan wanneer je alleen Thyrax zou slikken.
Door je forse overdosering van T3 lukt dat niet meer.

Je lichaam is gebaat bij een evenwichtige en goed ingestelde hoeveelheid schildklierhormoon.
De voorraad in je lichaam is gemiddeld 1000 µg. Dat noemen ze het steady state niveau.
Iedere dag slik je er een beetje bij, en iedere dag verbruik je weer diezelfde geslikte hoeveelheid.
Daardoor blijft de voorraad ongeveer op hetzelfde peil.
Door jouw enorme hoeveelheid schildklierhormoon zou je steady state opgelopen kunnen zijn tot ca. 1400 µg.
Alle cellen in je lijf hebben last van die grote voorraad schildklierhormoon. En van je T3.

Overdosering geeft spier- en gewrichtsklachten en vermoeidheid (en bij mij hoofdpijn erbij...).
Alle schildklierhormonen, dat zijn er meer dan 15, doen nu hun uiterste best zo snel mogelijk de overtollige en schadelijke hoeveelheid kwijt te raken. Dat lukt niet meer. Dat geeft aparte verhoudingen. En klachten.

Om je overdosering zo snel mogelijk te lozen zou je om te beginnen 2 dagen niets kunnen gebruiken.
Daarna start je met 125 µg Thyrax en ½ grain thyreoïdum, ’s ochtends, minstens een half uur voor je ontbijt.
Dan slik je iets meer dan gemiddeld, en heb je er toch 4,50 µg T3 bij.

Succes!
Kiek

PS: Wat is de oorsprong van je hypo? Heb je misschien Graves gehad?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belle3
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2015, 07:52

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Belle3 »

Kiek, super veel dank voor je reactie. Ik schrik er heel erg van. Ik ben onder behandeling bij twee verschillende huisartsen, en beiden hebben me dit niet kunnen vertellen. Is er een plek waar ik deze informatie kan teruglezen, en printen voor ze?
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Kiek »

Hallo Belle,

Vrijwel alle behandelaars menen tot op de dag van vandaag dat behandeling met alleen Thyrax beter is dan gecombineerd met de beschikbare pillen Cytomel/of thyreoïdum.
Daarom bestaat er nog maar weinig onderzoek naar de consequenties van de combi T4-T3.

Gelukkig bestaat er sinds 2012 wel een richtlijn voor deze 'experimentele' behandeling. [1]
Juist voor mensen zoals je huisarts, die zich van geen kwaad bewust zijn, maar geen kennis hebben op dit gebied.

Ook op Schildkliertje staat info over T4-T3-behandeling. [2]

Neem gewoon de eerste twee dagen geen schildklierhormoon. Zo kom je wat sneller op een normaal en gezonder niveau. Dat heeft verband met de lange halfwaardetijd van Thyrax/T4. Als je goed bent ingesteld, dan is pas na een week de helft van je voorraad weg. Door je overdosering gaat dat nu iets sneller.

Hou je haaks, en sterkte!
Kiek

1. http://www.karger.com/article/fulltext/339444
2. http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... -wilt.html
3. Print voor je huisarts ook mijn antwoord op je eerste vraag.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belle3
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2015, 07:52

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Belle3 »

Nee, ik heb geen graves gehad, ik heb hashimoto. Waarom denk je aan Graves?

In november ben ik geminderd met medicijnen, vanwege mijn klachten (ik hield een hyper voor mogelijk), ging van 100 thyrax en 1,5 threoidum naar 75 thyrax en 1,5 thyreoidum. Ik kwam toen ineens een paar kg aan. Ik ben toen opgehoogd naar 87,5 thyrax en 1,5 maar mijn situatie verbeterde niet, ik bleef pijnklachten houden en bleef aankomen. In totaal kwam ik 7 kg aan.
Toen ik daarna in maart bij de arts kwam, heeft hij me aangeraden juist op te hogen. Volgens hem kon ik naar 100 thyrax en 3 thyreoidum. Ik vroeg nog of dat niet heel veel was, en ik ben zelf op 100 thyrax en 2,5 tyreoidum gaan zitten.
Nu hyper ik blijkbaar. Ik val weer wat af, das fijn. Ik heb niet meer last dan ik had. Ik merk dus weinig van deze nieuwe hyper (tenzij ik daarvoor hyperde op de T3 door de verkeerde verhouding en daarvan dezelfde klachten had).

Kiek, mag ik vragen waarom je kiest voor 125 thyrax en 1/2 thyreoidum? Zit ik dan niet te laag met de T3? Ik heb tabletten van de Natuurapotheek. Volgens de bijsluiter zit er 35 T4 en 8 T3 in. Dan is 100 thyrax met 1 thyreoidum toch ook een optie?

Overigens: ik bedenk me nu pas... vlak voordat ik bij de arts was, zat ik een week bijna zonder thyreoidum. In die week ging ik lichamelijk heel hard achteruit. Ik kon na 4 dagen bijna niet meer lopen, ik zakte door mijn benen, het was heel duidelijk. Ik zakte van 1,5 per dag naar 1 naar 0,5 naar 0. Ik heb er dus wel heel veel aan.

Ik ben blij dat hier een plek is waar mensen meedenken!
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Kiek »

Hallo Belle,

Met mijn vraag naar Graves trachtte ik toe te lichten wat ik bedoel met de vraag naar de oorsprong van je hypo.
Mensen met een gewone hypo, >90%, hebben andere kenmerken dan mensen met Graves, of dan mensen die hypo zijn geworden na operatie zoals bij behandeling van schildklierkanker.
Weet je nog met welke TSH/FT4-waarde je startte met schildklierhormoon?

Nu ben je fors overgedoseerd.
Volgens de verhalen zijn mensen bij deze waarden sneller geïrriteerd.
En volgens prof. Henneman is zo'n overdosering een vorm van verslaving.
Erger zijn de negatieve consequenties voor je lichaam.
Zo gaat je botopbouw sneller, waardoor de botstructuur minder compact is. Meer kans op breuken.
En mensen met aanleg voor hartritmestoornissen kunnen gevaarlijke ritmestoornissen krijgen.
Daarom is het best om snel van dit niveau af te raken.

Je weet nog niet welke dosis het beste bij je past.
Wereldwijd is de gemiddelde dosis schildklierhormoon ongeveer 120 µg T4.
Jij komt van meer dan het dubbele af.
Terugkeer richting een gemiddelde dosis en vanuit dat punt jouw ideale dosis zoeken is een duidelijk uitgangspositie.
Daarom de 125 µg Thyrax met een tikje T3 (en een beetje T4) in de 30 mgr thyreoïdum. (Grain associeer ik met Armour. Daarom gebruikte ik hoeveelheden die voor Armour gelden)

Dan ben je in staat om in de loop van de komende tijd je dosis aan te passen.
Leidraad is TSH/FT4, en je klachten.
Gewicht is geen graadmeter voor dosering. Gewicht heeft voornamelijk met leefwijze te maken.

Ieder mens heeft een eigen instelpunt van schildklierhormonen.
Dat set point is persoonlijk, net als een vingerafdruk.
Het punt geeft aan wat jouw lichaam nodig heeft.
Het is met een rekensom te bepalen aan de hand van je TSH's en je FT4's.
Omdat schildklierhormonen eenvoudig te beïnvloeden zijn door allerlei factoren als tijd, leefwijze, voeding, ziekte, medicatie, enzovoorts, is het best om altijd 's ochtends heel vroeg, nuchter en zonder pillen in je maag, je bloed te laten prikken. Dan pas krijg je waarden die zo goed mogelijk onder dezelfde omstandigheden bepaald zijn, en dus vergelijkbaar.

Met vriendelijke groet.
Kiek

http://www.tbiomed.com/content/11/1/35
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belle3
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2015, 07:52

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Belle3 »

Kiek, ik ben zo blij dat je meedenkt!
Ik vind het interessant wat dr. Henneman zegt.... Verslaafd, maar hij legt niet goed uit wat hij daarmee bedoelt. Is dat verslaafd als in: met afkickverschijnselen stoppen? Of is dat steeds meer nodig hebben omdat je lichaam gewend raakt aan de stof? Of is het: je goed voelen als je hypert, en dat gevoel vast willen houden? Of moet ik dat nog anders opvatten?
Ik zal komend weekend lezen wat ik kan vinden van hem.
Overigens heb ik het bij mijn man nagevraagd, maar in zijn ogen ben ik niet erg snel geirriteerd/heb ik geen kort lontje.
:D gelukkig!

Die setpoint klinkt super handig. Daar wil ik ook alles overr weten. Ik heb waarschijnlijk geen heel oude waardes meer, van in het begin. Kan misschien bij de huisarts nog wat terughalen. Ik heb hier wel de afgelopen drie waardes, toen gebruikte ik niet zoveel als nu, maar wel de verkeerde verhouding t4/t3, kan ik die ook gebruiken voor de grafiek? Anders moet ik in mijn archieven graven of nu een historie opbouwen met vaak bloedprikken.
Mijn huisarts was deze week vrij, maar wil volgende week een afspraak met hem maken.
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Kiek »

Prof. Henneman beschreef het eens op een voordracht georganiseerd door HypoMaarNietHappy als verslaafd aan hyperwaarden. Je voelt je dan immers vaak energiek, en scherp...(en eveneens vaak doodmoe..)

Een set point berekent men met stabiele waarden.
Die heb je nu nog niet: je dosis heeft de laatste maanden nogal eens veranderingen ondergaan.
Je weet dat schildklierhormonen een lange halfwaardetijd hebben.
Daarom is veelvuldig wisselen niet zo bevorderlijk voor een stabiel evenwicht.

Een ander ding is dat je niet weet hoeveel T4/T3 in de pillen zit van de Natuurapotheek.
Vroeger kregen we informatie over hoeveelheden per batch die gebruikt werd om een bepaald aantal pillen te maken. Zo kon je zelf berekenen hoeveel T4 en T3 een pil van 30 mgr thyreoïdum bevatte.
Ik begrijp van jou dat de informatie nu anders is.
Vraag je je niet steeds af hoeveel T4/T3 er daadwerkelijk in die pillen zit?
Wie ziet erop toe dat de opgave nu betrouwbaar is?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Belle3
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2015, 07:52

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Belle3 »

Je hebt gelijk hoor, als ik bij een internist kan overstappen op cytomel doe ik dat meteen. Nu nog op zoek naar een internist in het MCA die daar bekend mee is.
Belle3
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2015, 07:52

Re: Combinatie T4 en thyreoidum

Bericht door Belle3 »

Ik ben doorverwezen naar een internist in Hoorn. Daar schijnt iemand te werken doe interesse heeft voor schildklier/B12. In Alkmaar heeft mijn huisarts weinig goede ervaring.
Stap 1 is dus genomen.
Plaats reactie