keuze behandeling/menopauze

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Hallo,

Ik heb ondertussen een echo en een schildklier scintigrafie laten doen...dit zijn de bevindingen :
Klinische inlichtingen:
Nodule rechter schildklierlob.

Beschrijving scintigrafie:
De globale tracercaptatie in de schildklier is nog normaal en bedraagt 1.68normaal 1.5%-4.5%

De schildklier komt nog normaal voor van vorm, ligging, en grootte. De traceropname is vrijwel homogeen, symmetrisch, en globaal normaal. Lateraal aan de rechter middenpool is er een nodulaire zone van licht verminderde traceropname: dd cyste, dan wel koude nodule. In liggende houding projecteert onderrand van de schildklier niet achter het sternum. Verder zijn er geen focale hyper- of hypofixatiezones te weerhouden.

Besluit:
Globaal normaal capterende schildklier met lateraal aan de rechter middenpool een zone van nodulair licht verminderde traceropname: dd cyste, koude nodule. Te correleren met de echografische bevindingen.

Ik weetnog niet of dit goed of slecht nieuws is...weer wachten dus....
Ik ben ondertussen ook gestopt met de strumazol en heb van de gynecoloog hormonen gekregen om de menopauze klachten onder controle te krijgen...Over 3 maanden moet ik terug bloedwaarden laten controleren...is dit niet wat lang om te wachten ?
grtjs
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door Kiek »

De helft van je leeftijdsgenoten hebben ook een nodus die niet produceert, een koude, net als de jouwe.
De meeste vrouwen weten dat niet, omdat ze geen klachten hebben.

Fijn dat het je schildklier lukt om zich in toom te houden!
Als je schildklierhormonen zich niet op de rails houden, dan krijg je vast flinke klachten.
Op dat moment zou je je huisarts kunnen vragen een TSH/FT4/evt. T3 te checken.
En dan dus niet de drie maanden afwachten.
Zo kan je het zelf bijsturen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Bedankt Kiek voor je optimistische kijk op de zaak, ik moet van de endocrinoloog toch een punctie laten doen onder echo voor de zekerheid, maar je stelt me toch wat gerust...grtjs
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Hallo allemaal,
Ik vrees dat ik het weer heb zitten...ben nu ongeveer drie weken gestopt met de strumazol en krijg weer innerlijke trillingen en rare gewaarwordingen, maar ik neem ook sinds twee weken hormonen voor die vervelende opvliegers ( wat nog geen sikkepit helpt tot hiertoe...) dus zit ik weer met de vraag welke klachten horen bij wat...ga voor alle zekerheid maandag even langs bij de huisarts om bloed te prikken, ik wordt er zo onzeker van...
grtjs
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door Kiek »

Gelijk heb je, Annick, om morgen even langs de huisarts te gaan op zoek naar zekerheid.
Als je het herkent als hyperklachten dan lijkt het me ook lastig te hanteren.
Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Hallo iedereen,

Ik heb ondertussen een punctie gehad om de nodule te onderzoeken, het was gelukkig in orde! Ik ben nu volledig gestopt met mijn medicatie....na bijna 5 jaar, ik vind het erg spannend omdat het elke moment weer kan misgaan. Ik ben ondertussen ook met hormonen begonnen om die vervelende opvliegers onder controle te krijgen. Na zes weken eindelijk beterschap oef...hopen maar ;)

Annick
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Hallo iedereen,

Na acht maanden gestopt te zijn met medicatie is mijn schildklier weer op hol geslagen, dus weer met strumazol moeten beginnen en volgende week op controle...ik ben ondertussen ook nog op zoektocht naar hoe ik mijn andere klachten moet aanpakken. Ik heb erg veel last van mijn nek, heup, zitbotten, handen, voeten...Op een MRI van de nek was te zien dat ik al 'aanzienlijk gevorderde artrose' heb waar volgens de reumatoloog niet veel aan te doen is ( ik ben pas 52..) Ik vraag me toch af of dit ook met de ziekte van Graves te maken heeft...nog mensen die dit herkennen?
grtjs Annick
Plaats reactie