keuze behandeling/menopauze

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Ik ben 51 jaar en heb bijna 5 jaar de diagnose : te snel werkende schildklier (ziekte van Graves), mijn grootmoeder had het, alsook 2 tantes.
Ik neem die hele tijd al 10 mg strumazol en 50 mcg L-Thyroxineper dag(indertijd voorgeschreven en opgevolgd door mijn huisarts). Mijn bloedwaarden bleven ongeveer stabiel.Omdat ik ook al hele lange tijd regelmatig ontstekingsverschijnselen had werd ik door de huisarts doorverwezen naar de reumatoloog die mij op zijn beurt doorverwees naar een endocrinoloog. Wat ik daar te horen kreeg was dat ik beter zou stoppen met mijn medicatie en gaan voor een radioactieve jodiumpil....ik weet niet wat ik moet doen .Ik heb al heel wat negatieve commentaren hierover gelezen,bovendien zit ik net in mijn menopauze met heeeel veel opvliegers en hartkloppingen en vraag ik me ook af hoe het zit met de wisselwerking hier.???
Laatst gewijzigd door annick op 13 mar 2016, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door Kiek »

Hallo Annick, welkom!

Je dreigt vanuit een redelijk comfortabele positie in het onbekende diepe te worden gegooid.
Dat is moeilijk!
Aan de andere kant is Strumazol nou ook weer geen middel dat je levenslang zou willen blijven slikken.
Misschien hebben je klachten te maken met de Strumazol?

Je dokter heeft natuurlijk voorgesteld om eerst je medicatie af te bouwen.
Je hebt immers toch een kans dat je schildklier het gewone werk weer oppakt.

Wat zegt je arts hierover? Wat voor traject heeft hij/zij voorgesteld?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door SNT »

Een andere aanpak dan bij mijn Graves. Ben sinds juli 2015 aan de Strumazol en sinds Augustis aan de Thyrax. Tot augustus/september dit jaar en dan stoppen we.
Block and replace noemen ze deze aanpak. Al krijg ik 30mg Strumazol.

Jij bent in 4 jaar tijd nog niet gestopt? Waarom is dat?
Ik zou eerst vragen of stoppen met alle medicatie geen optie is, met regelmatige bloedonderzoeken, zeker gezien je andere hormonale status (tof man, hormonen... :? ). En kijken of je immuunsysteem je schildklier met rust laat..
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door laura »

hallo Annick,

Hartkloppingen en opvliegers zouden ook kunnen komen door een minder goede instelling op block en replace.
Normaal gesproken duurt deze behandeling één à anderhalf jaar.

Na het stoppen wordt gekeken of de schildklier het weer normaal doet.
Gebeurt dat niet dan kan altijd voor radioactief jodium gekozen worden.
Hoewel er ook gekozen zou kunnen voor alleen een schildklierremmer.

Lees dit eens - met alle links - : http://schildkliertje.blogspot.nl/2016/ ... raves.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Ik ben ondertussen terug bij de huisarts geweest, hij had er voor gekozen om door te gaan met de behandeling omdat ik me goed voelde en de bloedwaarden stabiel bleven. (een maand geleden nog gecontroleerd, maar weet spijtig genoeg niet zelf welke waarden ik had) hij kon mij geen sluitend antwoord geven en stuurt me door naar een andere endicrinoloog voor een 2de opinie.Ikzelf vind het niet logisch om net nu uit te proberen of de ziekte zou uitblijven, ik dacht nl. dat ze net kon getriggerd worden door bv. hormonale veranderingen zoals de menopauze ? Een collega van me neemt trouwens al 25 jaar strumazol...
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Wat de menopauze betreft, ik ga een 5 tal keer 's nachts en een 10 tal keer per dag van het vriespunt naar het kookpunt, de vraag is natuurlijk of dit enkel menopauze klachten zijn of ook iets met de schildklier te maken heeft,versterkt het een het ander of hoe zit dat juist ?
Ik moet ook volgende maand naar de gynecoloog maar ik vraag me af of zij hier meer van zal afweten...
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door laura »

hoi Annick,

Al 25 jaar aan de strumazol?
Dat is wel heel lang.
Er kunnen vervelende bijwerkingen optreden.

Strumazol is zeker geen onschuldig middel.
Wel wordt er toch mondjesmaat onderzoek gedaan wat prettiger is.
Denk aan radioactief jodium of langer een zo laag mogelijk dosis strumazol.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

hallo iedereen,
Ik ben ondertussen voor een 2de opinie bij een andere endocrinoloog geweest...zelfde verhaal, mijn huisdokters hadden mij al veel vroeger moeten doorverwijzen, mijn block and replace- had al 4 jaar eerder moeten gestopt worden...zij stelde voor om na bloedafname en echo (er zit een nodule op mijn schildklier) de medicatie af te bouwen, niet te wachten tot na de menopauze. Zij zegt dat dit niets met elkaar te maken heeft. Dit vind ik nog altijd moeilijk om te geloven maar ja, zal me er wel bij moeten neerleggen veronderstel ik. Na het stoppen van de medicatie is het spannend afwachten wat de schildklier zal doen...daarna zien we wel weer verder, zij was ook voorstander van behandeling met radioactief jodium wanneer er terug een herval is. De problemen met mijn gewrichten kunnen deels door de strumazol komen , maar dat is niet zeker omdat ik er daarvoor ook al last van had.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door laura »

hallo Annick,

Wat voor nodus zit er op je schildklier?
Is dat ook duidelijk?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
annick
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 feb 2016, 12:25

Re: keuze behandeling/menopauze

Bericht door annick »

Ik moet nog een echografie laten doen om hier duidelijkheid in te brengen...er stond in het verslag van de vorige endocrinologe : 'discreet positieve antistoffen op onderliggende multinodulair struma'...weet niet goed wat ik daar mee moet, zal de echo moeten afwachten .
Plaats reactie