Toxisch adenoom

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
lauraa
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2016, 10:34

Toxisch adenoom

Bericht door lauraa »

Ik had hier al eerder een vraagje gesteld maar vind ze niet meer terug...

Ik heb dus een toxisch adenoom waarvoor ik Strumazol neem. Laatste bloedonderzoek toonde aan dat ik minder hyper ben, toch moet ik stoppen met de medicatie. Ik denk dat dit komt omdat ik eind april een scintigrafie heb, en ik denk dat dit is om te kijken of ik radioactief jodium moet krijgen.

Maar waarom stoppen met medicatie die werkt?!

Ik was geschrokken over het nieuws en de assistente had heel weinig tijd om vragen te beantwoorden waardoor ik van haar bijna niets van informatie heb gekregen, ik ben deze week wel naar de huisarts geweest om informatie maar zit toch nog met een aantal vragen.
Zoals bv waarom kunnen ze dat adenoom niet gewoon wegnemen? Zijn er nadelige lange termijn gevolgen aan die jodium? enz.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Toxisch adenoom

Bericht door laura »

hallo Laura,

Probleem bij de behandeling van een toxisch adenoom is dat een schildklierremmer slechts tijdelijk werkt.
Als je stopt met het slikken van die schildklierremmer is de ervaring dat je schildklier weer te veel hormoon maakt.

Om nu maar de hele tijd schildklierremmers te slikken, wordt afgeraden.
Schildklierremmers kunnen namelijk vervelende bijwerkingen hebben.

Een scintigrafie krijg je meestal om de werkelijke oorzaak te bepalen van het teveel aan schildklierhormoon.
Het kan heel goed zijn dat ze bij jou willen kijken hoeveel radioactief jodium je straks nodig hebt voor de behandeling.

Meestal is radioactief jodium effectief bij een toxisch adenoom.
Plus dat bij een operatie vervelende complicaties kunnen ontstaan.
Denk aan beschadiging van stembanden en bijschildklieren.

Hopelijk voegt dit iets toe:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/p/hyp ... oidie.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... oidie.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... odium.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
lauraa
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2016, 10:34

Re: Toxisch adenoom

Bericht door lauraa »

Ja, die medicatie inderdaad die is niet het minste... Jeuk dat ik heb, ik was mij 's nachts zelfs helemaal aan het openkrabben, heb er een paar littekens op mijn benen aan overgehouden!

Heeft radioactief jodium dan geen langetermijn gevolgen? Ik dacht dat ik van iemand eens gehoord heb dat zij onvruchtbaar werd daardoor? Maar dat is al tientallen jaren terug, dus misschien stond dat nog niet zo op punt?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Toxisch adenoom

Bericht door laura »

hoi Laura,

Je wordt niet onvruchtbaar door de behandeling met radioactief jodium.
Wél wordt aangeraden de eerste maanden niet zwanger te worden.
Met borstvoeding is het ook taboe.

Bij een toxisch adenoom herstelt de schildklierfunctie zich vaak weer (ik geef geen garantie).
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
lauraa
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2016, 10:34

Re: Toxisch adenoom

Bericht door lauraa »

Wel ik hoop gewoon dat dat niet nodig is :D

Ik ben nu een aantal dagen helemaal gestopt met de Strumazol maar voel mij weer té energiek, vooral 's avond kan ik moeilijk de slaap vatten omdat ik over alles en nog wat begin te piekeren, maar misschien is het nu ook omdat ik weet dat ik gestopt en te hard op alles begin te letten.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Toxisch adenoom

Bericht door laura »

Piekeren hoort helaas bij een te snelle schildklier.
Door het teveel aan hormoon gaan al je cellen immers harder werken.
Van top tot teen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie