toxisch adenoom en graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Ik zal dinsdag een voorschrift vragen voor motilium en hartelijk dank voor de tips Nathalie.
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Suze,

Ik had een berichtje bevestigd, maar het is niet geplaatst.

De anti-Tshr zijn vorige week getest en die staat negatief of minder dan 1.

Op volgende site http://www.thyroid.about.com/cs/dietwei ... ilfife.htm vind je een artikel over kokosnootolie. Hier beweert men dat mensen die schildklierhormoon nemen hyperthyreoidie kunnen krijgen door die olie. Of het waar is of niet, ik ben er onmiddellijk mee gestopt toen ik het hyper gevoel kreeg.
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Op 17 april ben ik helemaal gestopt met het schildklierhormoon. Gisteren stonden de waarden als volgt :

FT4 : 1.05 (0.93 - 1.70)
FT3 : 3 (2.57 - 4.43)
TSH : 2.98 (0.270 - 4.200) om 14 uur.

Deze resultaten verbazen mij echt. Ik dacht na bijna vier weken gestopt te zijn hypo te zijn. De T3 stond vroeger altijd te laag en staat nu goed. De huisarts denkt dat er nog steeds een stuk van de schildklier werkt. Wat denken jullie hiervan ?

Sinds maandag zijn de angstgevoelens toch afgenomen, maar ik ben verschrikkelijk moe, misselijk en heb hoofdpijn.
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door laura »

hoi Line,

Met deze waarden moet je schildklier het zelf nog gewoon doen.
Vier weken geleden ben je gestopt. En alles zit nu nog binnen de normaalwaarden.

(Wat zijn schildklieren toch raar.)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Suze,

Bedankt voor je reactie. Ik snap er ook niets van. De huisarts gaat nog iedere week bloed prikken om te zien hoe het evolueert. In augustus 2010 kreeg ik de raj behandeling en pas in november 2011 kon ik starten met het schildklierhormoon. De TSH bleef dus meer dan een jaar onderdrukt. Misschien ben ik toen te snel aan de medicatie begonnen en had de endocrinoloog nog een beetje moeten afwachten om te zien of de schildklier zelf nog iets zou doen. Ik weet het echt niet.

Ik begin mij zorgen te maken omdat ik mij maar niet beter begin te voelen, maar ik ben wel vergeten hoelang het gevoel van hyperen in 2010 bleef duren nadat de schildklierwaarden waren gezakt. Denk jij ook dat die enorme schommelingen nog lang klachten kunnen geven. De artsen gaan daar nogal licht over. Enkel de cijfertjes tellen maar je lichaam moet het allemaal kunnen volgen.
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door laura »

hoi Line,

Over de toekomst durf ik echt geen uitspraken te doen.
Ik kan me wel voorstellen dat het een idee is om een scintigram te laten maken.
Want wat werkt er nu in je schildklier?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Ja, inderdaad goede vraag. Eind deze maand zal ik het de endo vragen.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Nog even een update.

Ik ben nu zeven weken gestopt met het schildklierhormoon en de waarden zijn nu :

FT4 : 1.11 (0.93 - 1.70)
FT3 : 2.91 (2.57 - 4.43)
TSH : 2.30 (0.270 - 4.200)

Ik voel mij al een stuk beter. Ik heb terug eetlust en de gejaagdheid is voorbij, maar ik heb toch nog steeds het zenuwachtig of opgewonden gevoel. Ik heb zo het idee dat alle cellen in mijn lichaam het hyperen niet snel vergeten. Ik sliep vroeger goed en nu ben ik steeds wakker om 5.30. De endo weet niet hoe het kan dat ik nu normale waarden heb en toen ik het idee opperde om de schildklier eruit te halen, toen was het antwoord dat daar helemaal geen reden voor is. Nu ben ik wel bang dat die waarden weer naar omhoog gaan klimmen. Dit is toch ook geen leven. De huisarts gaat nog tenminste gedurende een maand iedere week bloed prikken om te zien of de waarden stabiel blijven. Een toxisch adenoom kan het ook niet zijn omdat de TSH normaal staat. Bij een toxisch adenoom kunnen de T4 en T3 nog normaal staan, maar de TSH is dan wel onderdrukt. Dit heb ik in 2009 gehad. Toen ben ik gedurende 6 maanden hyper geweest en niemand die vond wat ik had en na die zes maanden stond de T4 en T3 terug normaal, maar de TSH bleef onderdrukt. Op dat moment kwam ik bij de derde en mijn huidige endo terecht die op de scintigrafie duidelijk zag dat het een toxisch adenoom was. Toen zei ze nog dat het altijd beter was voor raj behandeling als de T4 en T3 normaal stonden. Tot mijn grote verrassing kreeg ik na het raj een schildklierstorm omdat ik plots zeer hoge anti-Tshr en ant-Tpo had. Die antistoffen waren getest voordat ik het raj kreeg en waren toen negatief.

Is er dan toch een stuk schildklier dat nog niet door het raj uitgeschakeld is, maar dan is de vraag waarom komt dit stukje dan plotseling 4 jaar na datum in actie. Ik heb nooit een grote hoeveelheid schildklierhormoon genomen (75 mcg), maar toch snap ik er echt niets van. Eens het raj het schildklierweefsel heeft uitgeschakeld kan dit toch niet terug actief worden.

Ik ben gestart met een glutenvrij dieet in november 2012 en naar het schijnt duurt het minstens een jaar vooraleer je darmen helemaal hersteld zijn. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben ?

In ieder geval is het niet bevorderlijk voor de zenuwen om steeds met de schrik te zitten van hoe dit hele gebeuren gaat evolueren.

Ik weet dat er weinig onder jullie mij raad zullen kunnen geven, want als de huisarts al zegt dat het een raadsel zal blijven en de endo geen verklaring heeft dan zullen jullie ook denken van wat kunnen we hierop antwoorden.

Ik blijf jullie op de hoogte houden omdat mijn verhaal misschien ooit iemand zal kunnen helpen.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Op 10 juni stond de waarden als volgt :

FT4 : 1.07 (0.93 - 1.70)
FT3 : 2.70 (2.57 - 4.43)
TSH : 2.11 (0.270 - 4.200)

Met de L-Thyroxine was ik natuurlijk gewoon om op een hogere T4 te staan. Ik heb nog steeds angstige gevoelens en vraag mij nu af of dit toch met de schildklier te maken kan hebben of met de overgang. Zelfs met de oestrogeenpleister die ik gebruik stond mijn oestrogeengehalte te laag. Op het forum van de overgang las ik dat er veel vrouwen last hebben van angst en paniekaanvallen. Zijn er hier op het forum lotgenoten die ook die symptomen gehad hebben door de overgang ?

Groetjes
Line

PS : het is hier zo erg kalm op het forum.
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

De schildklierwaarden staan nog steeds ongeveer hetzelfde als vorige week. De anti-TSHr staat nu op 1 en die stond geruime tijd onder 1. Moet ik mij nu ongerust maken dat die antistof weer Graves kan veroorzaken. Heb nog eens de vraag gesteld aan de endo vandaag hoe het mogelijk is dat ik sinds november 2011 schildklierhormoon heb gebruikt en nu plots de schildklier weer werkt. Haar antwoord was dat zij er geen verklaring voor heeft. Alhoewel mijn waarden nu normaal staan, ben ik er toch niet gerust in.

Hebben jullie ooit iemand op het forum gekend die zoiets heeft meegemaakt ?

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Plaats reactie