toxisch adenoom en graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Je hebt het exact verwoord. Ik vraag mij soms af of ik ooit nog wel beter word en dat veroorzaakt ook zo'n angst. Ik krijg dan heel sombere gedachten en als ik mij een aantal uren iets beter voel dan denk ik van je moet er voor vechten en doorgaan. Niet gemakkelijk. Ik heb dan nog het voordeel dat mijn man boodschappen en zo doet, want op dit moment kan ik echt de deur niet uit. Maar hoe doe jij nog alles zelf ?
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Nathalie46 »

Het is niet makkelijk snap zeker hoe je je voelt, ik weet soms niet hoe ik het moet doen ik doe maar gewoon, ik ga zelfs nog werken. De afleiding helpt zeker wel even mijn verhaal kwijt aan een collega. Het is me nu wel allemaal teveel aan het worden maar moet toch door heb ik anders alleen maar mezelf mee. Gisteren en vandaag vrij doe ik ook niks maar heb nu dus niks in huis en zal toch nog ergens de energie moeten vinden om boodschappen te gaan doen, en zo ga ik dan maar door.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Jij bent een moedige hoor !
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Nathalie46 »

Zo voel ik me niet
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Ik heb al een paar dagen last van misselijkheid en ik vermoed dat ik nu richting hypo ga. De T4 waarde staat nu aan de lage kant met 1.14 (ref. 0.93 - 1.70)en zal nog verder aan het zakken zijn vermits ik geen schildklierhormoon meer neem. Toen de T4 te hoog stond had ik steeds een hongergevoel, maar als ik iets moest eten was het echt met tegenzin. Nu is dat hongergevoel weg maar heb ik misselijkheid en hoofdpijn. Heeft er iemand suggesties hoe ik die misselijkheid kan verhelpen. Wat namen jullie hiervoor ?
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Nathalie46 »

ik heb nooit last gehad van misselijkheid, neem je nu wel vast voedsel omdat je ook die nutricia neemt? Wel kleine beetjes nemen en ligt verteerbaar. Anders kan je bij de apotheek wel mortilium krijgen echt voor de misselijkheid dan nam ik vroeger altijd.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door laura »

Bij misselijkheid (toen licht bij mijn zwangerschappen) at ik wel soepstengels.
Neutraal en toch dat je iets in je maag hebt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

ik neem wel vast voedsel maar niet genoeg. Motilium is naar het schijnt niet zo goed voor het hart, vandaar dat je het nu enkel nog op voorschrift kan krijgen. Ik nam het vroeger ook toen ik nog niet wist dat ik een toxisch adenoom had en ook steeds misselijk was. Soepstengels daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal vragen aan mijn man om glutenvrije soepstengels te gaan kopen.

Deze middag heb ik wel een kop soep met één boterham gegeten. Ik probeer om de twee à drie uur vast voedsel naar binnen te krijgen. Een gewone maaltijd zou teveel zijn op dit moment. Wat die schommelingen in je waarden allemaal niet teweeg brengen. Mijn huisarts zei deze week dat mijn waarde niet zoveel gezakt was tegenover de week daarvoor om mij zo slecht te voelen. Dit was van 1.36 naar 1.14. Ik heb haar beleefd geantwoord dat ze het eens zo moeten voelen om van de bovengrens naar die waarde te zakken op een paar weken tijd.

Ik blijf er maar over zeuren dat het onbegrip groot is.

Het is misschien een beetje gek wat ik nu ga vertellen, maar enige tijd geleden ben ik kokosnootolie beginnen te gebruiken omdat dit naar het schijnt goed is om je cholesterol naar beneden te krijgen door de "medium chain triglycerides". Ik nam verder geen kruiden of supplementen, buiten vitamine C, D, B12 (smelttabletten) en krill olie. Nu ben ik eens verder gaan zoeken wat betreft de kokosnootolie en heb verschillende sites gevonden die zeggen dat het de schildklier stimuleert ! Nu begin ik echt te denken dat dit de boosdoener kan zijn geweest. Ik nam 75 mcg schildklierhormoon, dit is dus niet genoeg om een uitgeschakelde schildklier te vervangen en dus denk ik dat er nog steeds een stukje van mijn schildklier werkt. Die kokosnootolie heeft misschien dat stukje schildklier meer doen werken. Buiten de klassieke vitaminen en mineralen, en dan nog als je het echt nodig hebt, zal ik in de toekomst niets meer nemen uit schrik dat het een invloed kan hebben op de schildklier of de medicatie.
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door laura »

hoi Line,

Zeuren? Ik zou liever zeggen: je lucht je hart omdat het onbegrip groot is.

Of kokosolie zo'n effect heeft? Dat kan ik me niet voorstellen.
Zouden het niet eerder TSH-receptor antistoffen zijn?
Die kunnen lang aanwezig blijven na radioactief jodium.

Ik moet dan altijd aan dit artikel denken van Drexhage: https://www.nvkc.nl/publicaties/documen ... 75-281.pdf
Alleen bij M. Graves en bij pernicieuze anemie is er een rechtstreekse rol voor de autoantistoffen aangetoond.

De ziekte van Graves wordt gekenmerkt door hyperthyroïdie,
diffuus struma en oftalmopathie. Het is
een van de weinige endocriene auto-immuunziekten
waarbij antistoffen een belangrijke rol spelen bij de
pathogenese. Stimulerende antistoffen tegen TSH-receptoren
(TSH-R) binden aan TSH-R op de schildkliercellen
en stimuleren zo de productie van schildklierhormoon
en groei van de schildkliercellen.
Als er wat actief schildklier zit, lijkt mij dat die antistoffen kunnen zorgen voor schommelingen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Nathalie46 »

dat van die mortilium weet ik, maar ik ben allergisch voor de anderen middelen dus dan moet het soms maar, moet zeggen heb er nooit hartklachten van gekregen toen ik ze vroeger vaker slikte
glutenvrije crackers vind ik ook licht verteerbaar en daar zijn veel soorten van of biscuitjes
af en toe een wit glutenvrij geroosterde boterham met smeerkaas
boullion dat soort dingen
stoppen met die kokosolie is altijd goed om uit te proberen misschien reageer je er juist nu te heftig op
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Plaats reactie