toxisch adenoom en graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door laura »

hoi Line,

Wat lijkt me dat vervelend: zo'n klier die eigenlijk niet weet wat hij wil.
Wat die anti-TSHr doet? Misschien dat hij voor onrust zorgt?

Bij mij was er wel een relatie tussen angst en schildklier.

Ik vind het ook wel jammer dat het zo rustig is op het forum.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Suze,

Ik ben vooral bang dat die Graves zou terugkomen en dat helpt ook niet voor de angstgevoelens die ik al heb. Ik ga dan onmiddellijk naar spoed, want mijn lichaam kan dit niet meer aan. Heb jij voor de angst toen AD genomen. Ik doe thuis relaxatie oefeningen en volg coaching sessies om er mee om te gaan. Xanax is erg verslavend en ik durf niet meer dan 0.75 mg te nemen per dag anders geraak je er nooit meer van af. Ik heb nu ook de Bach bloesem rescue gekocht. Een mens zou van alles doen om zich beter te voelen. De AD ben ik nog niet begonnen omdat ik nog steeds maar 56 kg weeg en als ik de bijwerkingen van de AD waaronder misselijkheid ook nog eens heb dan zie ik het helemaal niet meer zitten.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Mijn schildklierwaarden staan nog steeds goed zonder schildklierhormoon te nemen. Ik heb gedurende twee jaar een lage dosis DHEA van 5 mg genomen en was hiermee gestopt in januari. Nu vraag ik mij af of dit de oorzaak kan geweest zijn dat mijn schildklier terug actief is geworden en dit om de volgende reden. DHEA zet zich ook om in oestrogeen en deze laatste heeft een invloed op de schildklierwaarden. Ik gebruikte ook estradiol pleisters, maar nu had ik weer een hele tijd opvliegers en begreep er niets van hoe dit kon. Uit de bloedtest bleek dat met de hoogste dosis pleisters van 100 de estradiol waarde zo laag stond, dat het net was of ik geen hormoontherapie nam. Mijn huid absorbeert die pleisters dus niet. Angstgevoelens en paniekaanvallen zijn ook klachten die horen bij de menopauze. Op aanraden van de huisarts neem ik nu 175 estradiol pleisters en nu begint de oestradiol bloedwaarde goed te staan. Op de Amerikaanse sites heb ik gelezen dat er nog vrouwen zijn die via de huid de oestradiol niet goed opnemen. Ik wil geen oestradiol in pillen nemen omdat dit dan weer een invloed heeft op de omzetting van T4 naar T3. Een gezonde schildklier past zich aan deze situatie en maakt dan meer schildklierhormoon aan. In mijn geval, alhoewel ik nu geen schildklierhormoon neem, kunnen we niet spreken van een gezonde schildklier.

Naar het schijnt zouden de pleisters geen invloed hebben op de schildklierwaarden, maar is dit wel juist ? Zijn er lotgenoten die de pleisters hebben gebruikt en wat was jullie ervaring ?

Oestrogeen maakt ook serotonine aan en dit verklaart natuurlijk dat er zoveel vrouwen in de overgang last hebben van depressie, angstgevoelens en paniekaanvallen.

Het is echt om gek van te worden wat al die hormonen met je lichaam doen. Ik ben een kijkje gaan nemen op de site van vrouwen in de overgang, maar daar staan de meeste vrouwen negatief tegenover het nemen van hormonen. Als je een gemakkelijke overgang hebt is dit allemaal goed en wel, maar als je geen levenskwaliteit meer hebt dan denk ik toch dat je zoals ik naar hormonen grijpt hoor.

Het is hier stil op het forum, maar hoop toch op een aantal reacties.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Mijn schildklierwaarden zijn weer gezakt :

T4 staat op 1.07 (ref. 0.93 - 1.70)
T3 staat op 2.45 (ref. 2.57 - 4.43)
TSH staat op 2.32 (ref. 0.270 - 4.200).

Ik heb bloed laten prikken om 15 uur, dus normaal gezien zou de TSH 's morgens nog hoger staan en de T3 staat weer te laag. De T4 staat ook aan de lage kant. De huisarts vindt dat ik terug met een lage dosis van 12.5 mcg L-Thyroxine moet starten. Wat vinden jullie hiervan ?

Ik heb wel last af en toe van droge ogen, obstipatie, hartkloppingen (af en toe een aantal hartslagen snel na elkaar), spierpijnen in de benen (ik neem nochtans magnesium). Ik heb ook een raar gevoel in mijn hoofd, het is net of er schokken door mijn hoofd gaan, het is eigenlijk moeilijk te beschrijven.

Sinds mijn oestrogeenwaarden beter staan, zijn de angstgevoelens sterk verminderd.

Mijn vraag is nu of jullie het een goed idee vinden om terug te starten met L-Thyroxine.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Ik vind het spijtig dat niemand reageert op mijn vraag. Toen ik schildklierhormoon nam stond de T4 steeds rond de 1.40 en 1.50. Dit maakt natuurlijk een groot verschil met een T4 van 1.07.

Op sommige sites in de VS is een TSH boven de 2 al verdacht. Maar ja, ik lees zoveel tegenstrijdige opvattingen hieromtrent dat ik soms niet meer weet wat ik zou moeten doen. Hierdoor ben ik nog niet gestart met de L-Thyroxine.

Ik heb al gedacht om de schildklier eruit te laten halen, maar dan krijg ik van de endo en de huisarts het antwoord dat er geen enkele reden is om nu te opereren.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door laura »

hoi Line,

Je waarden lijken toch behoorlijk stabiel.
Wat is wijsheid?

Je zou een proefbehandeling kunnen overwegen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

hallo Laura,

Met een lage dosis L-Thyroxine kan ik waarschijnlijk niet veel verkeerd doen. Door wat ik al achter de rug heb met die vervelende klier, word ik zo onzeker. De menopauze en een schildklierprobleem hebben is echt ..... Ik zal maar beleefd blijven.

Groetjes en nog een prettig weekend.

Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Nog even een update.

Ik ben op 3 september gestart met 12.5 mcg schildklierhormoon (de FT4 stond toen op 1) en nu drie weken later zijn de waarden als volgt :

FT4 : 1.13 (ref : 0.93 - 1.70)
FT3 : 2.48 (ref : 2.57 - 4.43)
TSH : 1.97 (ref : 0.270 - 4.200) bloed laten prikken om 3 uur in de namiddag.

Vandaag ben ik gestart met 25 mcg L-Thyroxine en een uur na inname kreeg ik al hartkloppingen, niet dat mijn hartslag te snel was maar ik kreeg een aantal snelle hartslagen na elkaar. Ik heb nu ook hoofdpijn en ben misselijk. Zijn er nog lotgenoten die deze klachten hebben bij het ophogen ?

Hoeveel schildklierhormoon neemt men eigenlijk op na drie weken ? Ik weet dat het zes weken duurt voordat het helemaal is opgenomen, maar ik denk dat ik in het verleden al heb gelezen dat je het meeste al hebt opgenomen na een maand. Ik hoop dat ik niet te snel aan het ophogen ben.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Jenny »

Line,

Sommige mensen hebben last van te snel/te hoog ophogen van schildklierhormoon, anderen niet. Daarom is een arts daar niet helemaal van overtuigd.
Ik heb altijd verhoogd en verlaagd met een kwart tabletje van 25 mcg. Ik wachtte 5 dagen en als er dan geen klachten van hyper waren opgetreden ging ik pas een stapje hoger. Maar het gaat ook weer over op den duur hoor. Je hart maakt riedeltjes, die je ook in de overgang kan krijgen, net als hartkloppingen.
Je kunt tijdelijk naar 118,75 mcg (¾ tablet) of afwachten.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Jenny,

Ben nu aan het ophogen met een kwartje van 25 en zien hoe het gaat. Ik nam geen 125 mcg, maar 12.5 mcg. Ik ben extra voorzichtig sinds mijn waarden in april plots zonder duidelijke reden naar omhoog schoten. De overgang en een schildklierprobleem hebben maakt het niet makkelijker op.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Plaats reactie