toxisch adenoom en graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Toch nog even een teken van leven geven. Mijn labo gebruikt nu de pmol/L waarden. Volgens mijn huisarts moet men nu de Europese wetgeving hieromtrent volgen. Ik was niet op de hoogte van die verandering en jullie kunnen dus wel denken dat ik nogal schrok toen ze mij telefonisch de waarden voorlas. Ik had plots een FT4 van 14,9 terwijl ik jaren gewoon ben om waarden te horen tussen de 0.90 en 1.70. Uiteindelijk had de huisarts ook door dat de waarden veranderd waren.

Ik veronderstel dat de waarden voor iedereen zullen veranderen in België.

FT'4 : pmol/L 12- 22
FT3 : pmol/L 3.10 - 6.80
TSH : mU/L 0.270 - 4.200

Mijn FT4 staat nu op 15.4 en zou toch nog iets hoger mogen zijn, maar ik ga nu wachten op de nieuwe L-Thyroxine omdat ik anders de dosis toch terug moet verlagen. Ik heb echt geen goed jaar achter de rug. De overgang maakt de zaken zeker niet gemakkelijker.

Ik wens iedereen een fijne Kerst en een heel gelukkig Nieuwjaar. Geniet van deze dagen vol vreugde en gezelligheid !
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Jackie
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:04

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Jackie »

Wat wel goed is is dat er informatie wordt gegeven over de wijziging van van L-thyroxine Christiaens. Maar de effecten zijn enorm als je in een onderzoek leest dat na 16 weken van de 82 mensen in het onderzoek nog 35 niet goed zijn ingesteld.
http://www.fagg-afmps.be/fr/binaries/L- ... 259139.pdf

Jij ook hele fijne feestdagen Line en de allerbeste wensen voor 2015
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Jackie,

Dit is inderdaad geen geruststellend nieuws.

Het zal weer een spannende periode worden. Hebben jullie enig idee met hoeveel percent de thyrax gebruikers de dosis hebben verlaagd. Komt dit overeen met de 31 % waarvan sprake is bij de Belgische L-Thyroxine ?

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door laura »

hoi Line,

Bij Thyrax weet men eigenlijk nog niet zo precies wat er aan de hand is.
Het onderzoek door Aspen - die slager die zijn eigen vlees keurt - loopt nog.
Daarnaast is totaal onduidelijk om hoeveel mensen het gaat.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Laura,

Het is toch ongelofelijk dat zoiets kan gebeuren. Ik vraag mij ook af waarom men de L-Thyroxine veranderd heeft. Andere hulpstoffen, maar de echte reden zullen we nooit weten. Het zal zeker weer te maken hebben met het prijskaartje.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo iedereen,

Wat een weer. Ik zit sinds maandag met de griep. Volgens de huisarts zijn er veel hospitalen die een opnamestop hebben omdat er zoveel mensen ziek zijn. Het is de Amerikaanse griep en volgens de apotheker werkt het griepvaccin niet tegen deze griep.

Nu terug naar de schildklier. Twee weken geleden ben ik van 37.5 mcg naar 43.75 mcg gegaan en de waarden staan nu als volgt :

FT4 : 15.8 (ref : 12 - 22)
FT3 : 3.73 (ref : 3.10 - 6.80)
TSH : 1.39 (ref : 0.270 - 4.200) (in de namiddag)

In plaats van op te hogen met de oude L-Thyroxine ga ik de nieuwe L-Thyroxine starten. Die kan 31 % sterker werken, dus zo ongeveer 15 mcg op de dosis van 43.75 mcg die ik nu neem. Ik denk dat als ik 43.75 mcg van de nieuwe L-Thyroxine neem, ik weinig kans heb om hyper te worden met de waarden die ik nu heb.

Wat denken jullie hiervan ?

Groetjes
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo iedereen,

Heb heel lang niet geschreven omdat ik heel veel klachten heb van de overgang.

Na het raj heb ik een deel van de schildklier dat nog werkt en de laatste maanden heb ik het schildklierhormoon steeds moeten minderen. Van 50 mcg neem ik nu nog driekwart van 25 mcg.

Mijn waarden zijn :

FT4 : 17.9 (ref.12 - 22)
FT3 : 4 (ref. 3.10 - 6.80)
TSH : 2.19 (ref. 0.270 -4.200) (om 14.00 uur)

Als de FT4 rond de 18 of 19 staat voel ik mij hyper. Ik vraag mij af of ik niet helemaal zou kunnen stoppen en zien wat de schildklier dan doet.

Het is tenslotte toch een heel lage dosis die ik neem. Ik vind wel dat de TSH nogal hoog staat, omdat ik hier overal lees dat je een TSH rond de 1 zou moeten hebben.

Graag jullie advies hierover.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Laura en Kiek,

Wat vinden jullie van mijn waarden om helemaal te stoppen met schildklierhormoon ? Zijn er nog lotgenoten die zich beter voelen met een hogere TSH.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Kiek
Berichten: 6740
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Kiek »

Hallo Line,

Je gebruikt heel weinig levothyroxine: 18.75 µg.
'k Zou zeker de gok wagen!
Je hebt heus wel een kansje dat je schildklier ooit nog iets van zich laat horen.
Maar het kan ook voorgoed goed gaan!

De hoeveelheid van 18.75 doet niet veel meer.
Daarvan neem je ongeveer 75% op. Dus nog minder dan 15 µg komt daadwerkelijk in je bloed.
Dat is een minibeetje.
Je TSH reageert op de (F)T4 die je schildklier uitscheidt.
Plus dat beetje T4-pil dat ergens verspeid in je bloed komt.
Stop je met dat beetje, dan zal je schildklier die mini-hoeveelheid overnemen.

Er zijn genoeg gezonde-schildklier-mensen met hogere TSH's in het normaalgebied.
Daarom heet het ook 'normaal'-gebied.
Ook mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine hebben soms hogere TSH's.
(Mijn laatste TSH was 2.2 mU/l.)

Succes!
Kiek

PS: Een streef-TSH van 1 mU/l wordt van oudsher gebruikt voor mensen die helemaal afhankelijk zijn van levfothyroxine.
Het is niet meer dan een gok.
Beetje meer hyper vinden mensen meestal prettiger dan een beetje meer hypo.
Echter, de verdeling van het 'normale' gebied van een individu ligt ergens binnen het gehele referentiegebied.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: toxisch adenoom en graves

Bericht door Line »

Hallo Kiek,

Hartelijk dank voor je uitgebreid antwoord. Hierdoor heb ik meer vertrouwen om de gok te wagen. Ik zal je zeker laten weten hoe het verder verloopt.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Plaats reactie