Duidelijkheid, maar toch ook vraagtekens

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
AnnemarieS
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2016, 14:03

Duidelijkheid, maar toch ook vraagtekens

Bericht door AnnemarieS »

Hoi,

Enige tijd geleden stelde ik me voor, was er alleen een afwijkende uitslag bekend en was alles nog vrij onduidelijk. Intussen is er duidelijkheid.

Zoals het nu lijkt is mijn schildklier verzadigt met jodium door het gebruik van Amiodarone voor mijn hart. Inmiddels slik ik dit medicijn al ruim een half jaar niet meer. Maar het schijnt er toch mee te maken te hebben. Hoewel uit een bloedtest in augustus niets bleek van een schildklierprobleem. Ik heb intussen een schildklierscan gehad en daaruit bleek dat er minder dan 1% van het jodium uit het pilletje was opgenomen. Een soort ontsteking begreep ik nu van de internist. Normaal gesproken zou hij prednison moeten voorschrijven, maar omdat mijn waarde op de grens lag en hij deze waarde niet vond opwegen tegen de bijwerkingen van de prednison kuur, is het de bedoeling dat ik de schildklier de tijd geef te herstellen. T4 (toch?) was 20.5. Dus uitzitten eigenlijk, of zoiets. Kon lang duren, bij pech wel 2 tot 3 jaar bij deze oorzaak, kan sneller, kan ook zijn dat het toch alsnog verergert, kan ook zijn dat het niet goed komt (blijvend schildklierprobleem), kortom, kan alle kanten op. Nu om de 4 weken bloed prikken en telf. contact met de internist en voor de klachten (waaaaarm, moooeeee enz.) strumazol gekregen. Iemand ervaring met schildklierproblemen als complicatie na medicijngebruik?

Als ik de "bocht uit vlieg" moet ik meteen aan de bel trekken. Dan grijpen ze in. Om eerlijk te zijn.. wat is "uit de bocht vliegen" voor schildklierprobleem begrippen? Waar moet ik dan op letten? Ik heb er geen ervaring mee.

Veel klachten lijken ook wat op bijwerkingen va mijn medicijngebruik voor mijn hart nu (wat vermoeider). Ik zweet nu wel sneller en heb het sneller warm.Dat had ik altijd al, ben ontzettend warmbloedig, maar nu is het echt veel erger.

Eergisteren heb ik mijn 1ste pilletje strumazol ingenomen. Hoe lang duurt het ongeveer voordat dit medicijn gaat werken, en wat merk ik dan het eerst aan verbetering? Ben benieuwd.

Overigens, wat ik niet zo heel goed begrijp. Mijn schildklier werkt te snel, maar tegelijkertijd doet ie vrijwel niks. ????

Groeten,
Annemarie
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Duidelijkheid, maar toch ook vraagtekens

Bericht door *anna* »

Fijn dat je zo goed begeleid wordt door een internist die van hoed en rand weet. Ik heb zelf geen ervaring met Amiodaron (ik ben mijn schildkliercarrière begonnen met de ziekte van Graves en heb dus ervaring met hyperthyreoïdie) maar het is algemeen bekend dat Amiodaron een schildklieraandoening kan veroorzaken. In publicaties over oorzaken en behandeling van schildklieraandoeningen wordt het genoemd:
Iatrogene oorzaken (door medisch ingrijpen) van hyperthyreoïdie zijn het gebruik van lithium, jodiumhoudende contrastmiddelen of jodiumhoudende medicatie zoals amiodaron.
Met ‘als je schildklier uit de bocht vliegt’ wordt bedoeld dat je je ontzettend gejaagd, onrustig, warm en spierzwak kunt voelen doordat je bloedwaarden grote afwijkingen gaan vertonen t.o.v. de referentiewaarden. Dan is het inderdaad zaak aan de bel te trekken, want ‘hyperen’ voelt niet alleen heel akelig, maar is ook slecht voor je hart. En dat was immers de reden om Amiodaron voorgeschreven te krijgen…
AnnemarieS
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2016, 14:03

Re: Duidelijkheid, maar toch ook vraagtekens

Bericht door AnnemarieS »

Hoi Anna,

Dank voor je reactie. Moest hier even grinniken:
(ik ben mijn schildkliercarrière begonnen met de ziekte van Graves en heb dus ervaring met hyperthyreoïdie)
De cardiologen hebben mij, toen ik ritmestoornissen kreeg die niet onder controle te krijgen waren, amiodarone gegeven met de mededeling dat het bij lang gebruik schade aan longen en schildklier kon veroorzaken. Ze zeiden wel, omdat ik jong :D (37) ben en ze me goed in de gaten gingen houden met bloedtesten, en ik de medicijnen niet lang ging gebruiken, de kans verwaarloosbaar was. Heb dus ook nooit rekening gehouden met deze situatie. En al helemaal niet omdat, vlak na het stoppen, de bloedwaarden goed waren en een half jaar na het stoppen ineens toch problemen zijn ontstaan. Ze zijn er nog per ongeluk achtergekomen ook omdat ik weer met ritmestoornissen op de spoedeisende hulp lag begin maart en ze daar altijd een volledig bloedbeeld laten testen. Bijzonder toch?!

In totaal heb ik deze medicijnen "maar" een kleine 1,5 jaar geslikt, met ook nog een tussenpauze. Kennelijk heeft mn schildklier met veel plezier al dat jodium opgeslurpt. Zo zie ik het dan maar. Soort van alcoholisme. En nu ligt ie lekker uit te buiken en te ontnuchteren in m'n keel. Belachelijk.
Met ‘als je schildklier uit de bocht vliegt’ wordt bedoeld dat je je ontzettend gejaagd, onrustig, warm en spierzwak kunt voelen doordat je bloedwaarden grote afwijkingen gaan vertonen t.o.v. de referentiewaarden. Dan is het inderdaad zaak aan de bel te trekken, want ‘hyperen’ voelt niet alleen heel akelig, maar is ook slecht voor je hart. En dat was immers de reden om Amiodaron voorgeschreven te krijgen…
Duidelijk. Grote onrust dus.

Over spierzwakte, is dat het gevoel dat je soms ook kunt hebben als je niet genoeg gegeten hebt? Beetje laag bloedsuiker gevoel, wat trillerig en slapjes en bij optillen van dingen wat trillen? Of is dat heel anders? Want ik heb dat de laatste tijd wel wat meer.

Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende klachten en helpt rustig aan doen op zo'n moment of heeft dat helemaal geen invloed?
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Duidelijkheid, maar toch ook vraagtekens

Bericht door *anna* »

Ha Annemarie,

Mijn spierzwakte was een gevoel of mijn benen me soms niet konden dragen. Of ik zo door m'n hoeven zou kunnen zakken.
En huilen, hè. Om niks. Frustrerend voor mijn huisgenoten. Wat deden ze nu weer verkeerd?
Trillerig was ik ook. Van binnen vooral en mijn handen trilden zichtbaar als ik ze strekte.
En bij vlagen joeg mijn hart als het staartje van een lam. Je kon het in mijn halskuiltje zien kloppen. Daar kreeg ik een bètablocker voor.
Maar het ergste was die innerlijke onrust waardoor ik niet kon slapen en als het wel lukte de angst om 's ochtends niet weer wakker te worden. En dat ik het op andere momenten helemaal niet erg zou vinden als dat laatste gebeurde. Het was een afschuwelijke tijd.

Er wordt aangeraden om het als hyper rustig aan te doen. Alle lichaamsfuncties maken immers overuren en dat is een zware belasting voor je systeem. (Ik vond dat zelf trouwens erg moeilijk, want juist in rust voelde ik de innerlijke gejaagdheid het sterkst.)

Op deze website (van Laura) kun je veel informatie vinden over de schildklier zoals hyperthyreoïdie, klachten en behandelingsmogelijkheden: http://schildkliertje.blogspot.nl/p/hyp ... oidie.html

Een goed weekend,
Anna
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Duidelijkheid, maar toch ook vraagtekens

Bericht door laura »

hoi Annemarie,

Het verhaal van Anna is mijn verhaal.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie