gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door MissEllen »

hallo iedereen,

Na een paar jaar ellende met block and replace, titratie en een immer terugkerende Graves word ik op 1 juni geopereerd. Mijn schildklier gaat er helemaal uit. De arts wilde niet een halve eruit halen. Maar goed, intakes gehad in het ziekenhuis en vandaag gaf de arts aan dat ik 10 dagen van te voren 3 maal daags jodiumpillen moest slikken om ervoor te zorgen dat de schildklier weinig doorbloed zou zijn zodat hij 'makkelijker' operatief te verwijderen zou zijn. Hij gaf aan dat de pillen erg smerig waren maar ja, alles voor een goede operatie zeg maar. Ik bel de apotheek want de apotheek waar ik naar toe ga heeft nooit maar dan ook nooit wat op voorraad. PTU moet bijvoorbeeld besteld worden en dan krijg je nog maar 25 pilletjes per keer mee. Dus ik vraag: heeft u die jodiumpillen op voorraad? Nee was het antwoord, die moeten besteld worden. Dus ik zeg: bestelt u die dan maar want ik moet binnenkort beginnen met slikken! Nou of ik dan wel even mijn uitdrukkelijke instemming wilde verlenen.... dus ik zeg: ja dat geef ik nu toch? Wat bleek, die pillen (30 pillen) zouden in totaal 87 euro kosten en worden niet vergoed. Nou ja.... wat is dat nu voor een onzin! Als ik die pillen niet slik dan is er een uiterst riskante operatie! Echt waar, ik stond echt paf. Zegt de apothekersassistente ook nog: ja het is uw eigen keuze?! Ja hoor het is mijn eigen keuze dat ik een auto immuun ziekte heb... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door laura »

hoi Miss Ellen,

Wat raar dat die tabletten alleen in zo'n dosis verkrijgbaar zijn en dat ze niet vergoed worden.

Heb je iets aan deze info: http://www.apotheek.nl/medicijnen/kaliu ... cept-nodig
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door MissEllen »

ik moet 3 x daags voor 10 dagen de tabletten slikken dus ik heb er echt 30 nodig. Ik heb daarnet al de zorgverzekeraar gebeld want ik kan er echt niet bij dat er niets vergoed wordt. Net belde de apotheek dat de pillen binnen zijn, dan moet ik het recept van de arts kopiëren en het Z indexnummer vragen zodat de zorgverzekeraar hier verder mee aan de haal kan!
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door MissEllen »

Nou de schellen vallen me van de ogen. De jodiumpillen die je dus moet slikken voor de operatie van de verwijdering van de schildkliert zijn niet preferente geneesmiddelen. Met andere woorden: ze vallen buiten de basisverzekering en buiten het eigen risico. Je moet alles zelf betalen nog boven de 385 euro eigen risico (die ik dit jaar geheel kwijt ben ivm de operatie). Aftrekken van de belastingdienst is ook kansloos gezien de drempel. Dit is dus Nederland!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door laura »

Belachelijk. Alsof je ze voor de lol slikt ...
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door SNT »

Doet Strumazol niet hetzelfde dan? Of doet dat niets voor de doorbloeding van de schildklier?
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door MissEllen »

Nee strumazol doet niets om de bloedtoevoer te
verminderen. Deze jodiumpillen zijn alleen tijdelijk bedoeld voor de operatie.
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door MissEllen »

zo woensdag ben ik geopereerd geworden, mijn schildklier is eruit. De pijn valt mee, 's nachts meer pijn omdat in liggende positie de nek strak staat en de wond wat trekt. Nu kreeg ik na de operatie 100 mg thyrax, en de dag erna 100 mg levothyrox. Alles wordt vrolijk door elkaar gebruikt. Maar goed, vanmiddag een telefonisch consult met de arts zodat ik kan praten over wat ophoging (ik zat vroeger tussen de 112 en 125 mg euthyrox/ levothryox) want met 100 mg ga ik het niet redden. Ik hoop dat ik snel goed ingesteld ga raken, bijna tegen beter weten in :? :? :?
Je zou zeggen dat bij een block and replace de hoeveelheid schildkliervervangend hormoon dezelfde is als bij een totale schidlklierverwijdering, maar ja, de logica vliegt wel eens vaker het raam uit bij deze ziekte :roll:
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door laura »

hoi MissEllen,

Bij Graves is de logica allang het raam uitgevlogen.
Bij block en replace speelt je schildklier zelf nog wel mee, tenminste zo heb ik het ervaren.
Zonder schildklier is dat afgelopen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: gehele schildklierverwijdering, jodiumpillen worden niet vergoed!

Bericht door SNT »

Fijn om te horen dat de operatie goed verlopen is, geen problemen met je stem(banden)?

Ik ben erg benieuwd wasr je qua dosering op uit gaat komen.
Plaats reactie