Hyperthyreoidie mag ik jullie mening?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Cib
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2016, 13:29

Hyperthyreoidie mag ik jullie mening?

Bericht door Cib »

Goedemiddag! :D

Ik ben cynthia, 22 jaar en in januari bevallen van een zoonte. Volgende week word hij 5 maanden.
Sinds een paar maanden heb ik wat klachten.
Ik dacht dat deze hoorde bij het nazwangeren en deed er niets mee. Maar op aanraden van familie ben ik bloed wezen prikken op de schildklier.

Maandag ben ik voor de uitslag bij de huisarts geweest. Deze zei dat de waardes TSH 0.4 is T4 30 is.
Nu zegt me dit niet zoveel maar blijkbaar werkt mijn schildklier te snel en komen daar mijn klachten vandaan.
Hij wou me direct aan de medicatie zetten om de schildklier te remmen(stoppen) en dan over op medicijnen die me schildklier overneemt. En elke 4 weken prikken om te kijken hoe het dan gaat. :?:

Ik heb de medicatie ook al in huis. Maar ik heb het er nog even over gehad met mijn moeder en zus.
Mijn zus heeft ervaring met dit probleem, zij had hetzelfde na haar eerste bevalling en deze schildklier leek uit zichzelf weer te herstellen. Ze moest om de zoveel tijd bloedprikken en dan hielden ze het in de gaten. Toen ze overwachts weer zwanger raakte zijn bij haar de schildklier problemen niet meer gestopt. Dus toen moest ze alsnog aan de remmers en medicatie.

Om een lang verhaal kort te maken, ik hoop dat dit bij mij ook het geval is. En ik heb smiddags de huisarts terug gebeld om te vragen of hij het ermee eens is als ik de medicijnen de komende 3 weken nog niet slik. En dan eerst bloed prik tegen die tijd om de waardes dan te bekijken.

Nu zou ik jullie mening graag willen. Het houd mij heel erg bezig omdat ik hoop dat die medicijnen niet nodig zijn. Puur omdat mijn zus het zo zwaar heeft gehad, nog steeds, met die medicijnen.

En dan nog iets, ik heb me ingelezen op internet en zie daar dat er aangeraden word naar een intereist te gaan. Mee eens? Of kan de huisarts dat prima zelf?

En er staat ook dat het belangrijk is de oorzaak te achterhalen en of er antistoffen in het lichaam zijn. Omdat dit van belang is voor de behandeling. Mijn huisarts heeft alleen de diagnose gegeven op basis van 1x bloedprikken klopt dit in jullie ogen?

Hopelijk krijg ik wat reacties, zou het fijn vinden als andere helpen brainstormen. Ik ben hier niet in thuis.

Ohja al de klachten erger worden ga ik uiteraard maar de huisarts terug :)
Cynthia, moeder van milan 02-01-2016 en na de zwagerschap is er hyper geconstateerd. Nog geen behandeling.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Hyperthyreoidie mag ik jullie mening?

Bericht door SNT »

Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje, maar wat lastig van je schildklier.
Je T4 zit toch wel duidelijk boven normaal waarde, daarvan kun je tal van klachten krijgen, waar je niet op zit te wachten, als je ze niet al hebt.
Ik zou verwachten dat als het te maken zou hebben met "nazwangeren" dat je sneller zou dalen. Maar ja, misschien komt je T4 wel van ontzettend hoge waardes. Dat is altijd lastig omdat je geen nul-meting hebt.

Ik was zelf heel blij toen de artsen iets vonden en ik in ieder geval iets kon gaan doen om al mijn vervelende symptomen weg te krijgen.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Hyperthyreoidie mag ik jullie mening?

Bericht door rinskje »

Hoi! Dat moet verder onderzocht worden! Met een scintigram. Het kan ook een postpartumthyeroiditis zijn en dan moet je juist GEEN strumazol slikken!

Huisarts is niet de aangewezen persoon. Slordig dat er meteen, op basis van enkel bloedonderzoek, de diagnose "te snel werkend" wordt gesteld.

Zelf twee keer een postpartumthyeroiditis gehad, nu Graves.

Inderdaad dooft een postpartumthyeroiditis vanzelf uit. Kans bestaat dat je daarna hypo bent. Tijdelijk of blijvend. Bij de meeste vrouwen gaat het vanzelf weer door naar een gezonde sk-werking.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Hyperthyreoidie mag ik jullie mening?

Bericht door rinskje »

Nog een aanvulling, al is het maanden geleden, dan voor mensen in dezelfde situatie, hyperthyreoidie hoort ALTIJD bij de endocrinoloog (internist) thuis. Niet bij de huisarts. Hypothyreoidie kan eventueel door huisarts behandeld worden, hyperthyreoidie niet.
Plaats reactie