Nieuwe uitslag.

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Nieuwe uitslag.

Bericht door Gema »

Goedendag, zouden jullie mee willen kijken, heb vandaag nieuwe uitslagen gehad.
Ik ben eind maart gestart met strumazol, het slaat goed aan, FT4 was gezakt van 85 naar 27. Daarnaast begonnen met euthyrox 100 wat een FT4 van 28 gaf. Internist gaf aan te minderen met euthyrox naar 50 toe, na 1,5 week bloed opieuw laten prikken...FT4 19, TSH <0,05. Nu vroeg ze mij hoe ik me voel en dat is ronduit belabberd, spierzwakte, pijnlijke spierpijn en gewrichten en moe..moe..moe...Kan me niet meer heugen hoe het is om niet moe te zijn. Nu zei ze dan toch maar naar 75 te gaan omdat ik zo lang hoog heb gezeten. TSH deden ze niets mee zei ze en mijn verlaagde vitamine D (61,5 in februari, geprikt door huisarts vanwege tekort voorheen van 30) maakte ook niet uit. Vitamine D tekort koppelde ze niet aan spierpijnen dat zou meer een hype zijn geweest een paar jaar terug, zelf laten ze nooit op vit D prikken. :?
Al met al klinkt het voor mij raar om nu weer op te hogen, het was een telefonisch consult en ik kwam er niet doorheen met vragen.


Ft4 maart 2015 99 TSH <0,005
FT4 maart 2016 85 TSH <0,005
TSH receptor 34 TSH <0,005
anti-TPO 280
FT4 4 april 2016 27 TSH <0,005
FT4 eind begin mei 2016 28 TSH (met 100 euthyrox) <0,005
FT4 27 mei 2016 19 TSH <0,05 (met 50 euthyrox)
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Nieuwe uitslag.

Bericht door SNT »

Mijn ervaring is dat het lang duurt voordat je je beter voelt, ondanks dat de waardes goed zijn.
Wat waren je symptomen eerder? Want ik was met hoge T4 ontzettend moe ook altijd. Lage T4 past mij beter...

Maar dat blijft persoonlijk natuurlijk...
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Nieuwe uitslag.

Bericht door Gema »

Ik voelde me toen ook volkomen niet ok, ook moe..trillerig..of mijn hoofd in een bubbel zat..opgejaagd..humeurig..Zeg maar had het het hele palet aan klachten, nu is dat trillen bijna weg alleen met inspanning nog of als ik me moet haasten. Spierpijn/gewrichtspijn en buikpijn had ik totaal niet..nu dus weer wel. Dus de klachten wisselen elkaar lekker af.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuwe uitslag.

Bericht door laura »

hallo Gema,

Mogelijk kun je vragen aan je arts of je alleen strumazol kunt slikken.
Dat noem je titratietherapie.
Wat jij krijgt noem je block en replace.

Beide aanpakken kunnen en zijn bruikbaar.
In bijvoorbeeld Groot-Brittannië heeft titratie de voorkeur.

Meer erover kun je lezen met: http://schildkliertje.blogspot.nl/searc ... ietherapie
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Nieuwe uitslag.

Bericht door SNT »

Bij mijn lab moet de TSH tussen 0,25 en 4,0 zijn.
Jouw <0,05 lijkt mij nog veel te laag. Ik zou dus niet ophogen maar eerder verlagen of gelijk blijven en zien of de TSH nog verder stijgt naar een normaal waarde.
Het is me niet helemaal duidelijk waneer je van 100 naar 50 gegaan bent. Ik zou nu niets doen denk ik en zien of het nog verder zakt.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuwe uitslag.

Bericht door Kiek »

SNT, die onderdrukte TSH komt door de Graves van Gema.
Het duurt vaak maanden voordat de hypofyse weer TSH kan afscheiden.
Daarom is het nu varen op de FT4, zonder TSH.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gema
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 apr 2016, 10:18

Re: Nieuwe uitslag.

Bericht door Gema »

Bedankt snt en Kiek, ik ga nu ook niet verhogen heb ik voor mezelf besloten. Zat net 1,5 week aan de lagere dosering dus om dan weer op te hogen lijkt me niet handig. Ik ga het even aanzien en over 4 weken weer bloedprikken.
Plaats reactie