Schildklierproblemen (Graves) en nicotine

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Sweet
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:50

Schildklierproblemen (Graves) en nicotine

Bericht door Sweet »

Vraag: kan het zo zijn dat nicotinegebruik zorgt dat de schilklier op een laag pitje gezet wordt?

Ergens anders op dit forum vermeldde ik al dat ik dertig jaar veel gerookt heb en na het stoppen hiermee is Graves 'opgekomen'.
Uiteraard was de internist blij dat ik bij de eerste bezoeken kon zeggen dat ik een ex-roker ben, maar dan voornamelijk omdat nicotine en de oogziekte niet lekker samen gaan.
Ik kan op internet wel wat artikelen vinden over nicotine en schildklier, maar kan niet echt vinden of dit nu betrouwebare onderzoekers zijn...

Bijvoorbeeld: http://www.vgns.nl/voeding.html#roken

Graag jullie expertise.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklierproblemen (Graves) en nicotine

Bericht door laura »

Beste Sweet,

Over roken en schildklier is wel het een en ander te vinden op internet.
Kijk bijvoorbeeld op: http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... ektes.html

Dit komt uit het artikel van Wiersinga dat op Schildkliertje wordt genoemd:
Nieuwe onderzoeken hebben aangetoond dat roken enerzijds kan beschermen tegen de ontwikkeling van TPO-antistoffen, wat zou leiden tot een kleinere kans om de ziekte van Hashimoto te krijgen. Anderzijds stimuleert roken de ontwikkeling van de ziekte van Graves - hyperthyreoïdie en de oogziekte. In het kort: roken vergroot de kans om de ziekte van Graves te krijgen en verkleint de kans om de ziekte van Hashimoto te krijgen.

Roken is een van de factoren die een rol spelen bij de ontwikkeling of verergering van de oogziekte van Graves. Daarnaast is het effect van de behandeling van de oogziekte van Graves minder succesvol bij rokers vergeleken met niet-rokers. Er bestaan ook zorgen over de gevolgen van passief roken bij autoimmuun schildklierziektes. Aangetoond is dat passief roken een negatieve invloed kan hebben op de oogziekte van Graves bij kinderen.

Dat er een relatie bestaat tussen roken en autoimmuunziektes blijkt duidelijk uit epidemiologische studies en is de laatste tien jaar algemeen bekend geworden. Er bestaat geen twijfel over de negatieve gevolgen bij de ziekte van Graves - hyperthyreoïdie en de oogziekte. Hoe dat precies zit met de ziekte van Hashimoto is minder duidelijk.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie