Welke dosis titratietherapie?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Hoi, bij mij is Graves vastgesteld na eerst 12 jaar met Hashimoto te hebben rondgelopen. Ik heb beide antistoffen, meerdere scintigrammen gehad. Nu opeens van hypo dus naar hyper. Een flinke schok.

Eergisteren begonnen met medicijnen: titratietherapie.
Ik vraag me af op hoeveel mg mensen ongeveer uitkomen.
Ik snap dat dat per persoon verschillend is, maar ik ben toch benieuwd hoeveel iedereen nodig heeft om op een goede TSH en ft4 uit te komen.

Hoeveel slikken jullie? Dus niet degenen met de block- en replacetherapie, maar met de titratietherapie.
Hartelijke groet,
Rinskje
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door laura »

hallo Rinskje,

Wat slik je?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Hoi Laura,
Carbimazol.
Groetjes,
Rinskje
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Beste Laura,
Weet jij hoe dat zit bij titratietherapie mbt de "steady state"?
Carbimazol is vrij vlot op een stabiel niveau in het bloed, maar de halfwaardetijd van lichaamseigen schildklierhormoon, is die hetzelfde als van synthetisch hormoon? Maw hoe snel komt iemand met titratietherapie op een soort van gewenst niveau?
Groetjes
Rinskje
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door Kiek »

Hallo Rinskje,

Wat een ellende om na je Hashimoto door te schieten naar Graves!
Ik ben gaan lezen, en heb het volgende opgerakeld:

De halfwaardetijd is een week, hyper of niet hyper.

Ergens in de literatuur werd een mevrouw beschreven met een FT4 van 45 pmol/l.
Zij werd volledig geblockt.
Na een week was er nog maar 22 pmol/l over.
Dan zou je kunnen concluderen dat er niets veranderd aan de halfwaardetijd.

Ik heb geen notie hoe die doseringen met blockers tot stand komt.
Welke ideeën daarachter schuilen.

Ik hoop dat je je dosering carbimazol snel op een evenwichtig niveau krijgt.

Veel sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Ha Kiek,
Dank je wel weer voor je altijd waardevolle reacties en meedenken met me (en vele anderen!).

Aha, volledig blocken wordt gedaan met 30 mg normaliter.

Ik slik slechts 10 mg ivm titratie. Ik slik carbimazol, want ik kleinere dosering te verkrijgen en het is iets minder sterk (10 mg carbimazol staat gelijk aan 8 mg strumazol, info verkregen van mijn apotheek).

Ik kom van "slechts" 30 af (FT4), omdat ik direct hartritmestoornissen kreeg waren we vlot bij Graves uitgekomen. De weg terug is dus hopelijk niet zo lang.

Omdat we over een week weg op vakantie zouden gaan, maar ik nu nog niet weg mag van de endo, probeer ik om vooral niet door te schieten naar de hypo-kant. Ik heb zelf het vermoeden dat ik vrij vlot ga zakken en de 10 te veel is. Ik heb slecht een dikke week/ anderhalve week wil ik nog met de kinderen op vakantie kunnen. Vandaar dat ik probeer te beredeneren wat een logische dosis zou kunnen zijn. Waar men normaal op uitkomt, of wat evt logischerwijs te beredeneren valt.

Zou ik volledig geblocked worden, met 30 mg, dan is er over een week nog maar een Ft4 van 15 over.

Zou het werkelijk zou eenvoudig zijn? Vast niet, maar het kan wel enige houvast geven in de redenatie.

Ik denk dat ik al volledig geblocked word met minder. Ik moet op ongeveer 15 uitkomen en niet doorzakken naar minder.

Hartelijke groet!
Rinskje
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door laura »

Rinskje,

Dat is wel een ongewone aanpak om te titreren.
Normaal gesproken wordt begonnen met een volledige dosis remmer.
Na een aantal weken wordt bij voldoende remming de dosis verminderd.

Ik weet niet beter dan dat de reactie op remmers per persoon verschilt.
En het idee dat je moet uitkomen op een bepaalde fT4 lijkt me niet realistisch.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door SNT »

Ik bes destijds gestart met 30mg Strumazol en een fT4 van 35.3.
Na 24 dagen was mijn fT4 18.9.

Geen idee of je daar iets mee kunt, want bij mij werd wel block and replace gedaan en geen titratie.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Beste Laura, ik zit bij een endocrinoloog in een UMC. Van haar begrijp ik dat dit de normale methode met titreren is; starten met 10 mg, kijken waar je uitkomt en dan bijstellen. Wat raar dat het blijkbaar niet een normale methode is?

Mijn normaalwaarden van TSH en ft4 zijn rond de 1 en rond de 15/16. Een streven met titratie om daarop uit te komen (plan van endo), lijkt me nogal logisch. Wat snap ik niet dat dat niet realistisch is?

Ik snap dat het pp verschillend is en dat het eigenlijk niet mogelijk is om vooraf te voorspellen waar men uitkomt met een bepaalde dosis. Een poging wagen om niet enorm te gaan zwabberen of eerst door te zakken naar hypo, of dat nou ooit gedaan is of niet, is voor mijn gezin na 12 jaar gedoe en vele vakanties die niet zijn doorgegaan door mijn gezondheid, een soort van must.

Ik ben dus nog altijd enorm benieuwd naar wat algemene doses van mensen. Net als bij thyrax/euthyrox slikt het gros daarvan tussen de 100-150 mcg. Hoe zit dat bij strumazol met titratie? Ik kan vooral info vinden over block and replacetherapie, weinig over de doses bij titratie.

Dank in ieder geval voor het meedenken.
Hartelijke groet,
Rinskje
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Ter verduidelijking; ik bedoel het echt vragend he! Niet onaardig of sarcastisch! Ik vind het erg fijn dat je reageert!
Plaats reactie