Welke dosis titratietherapie?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Wat is overigens ook niet snap, ik ben bekend met ontstekingen die vanzelf op een gegeven moment uitdoven. Dooft een aanval van Graves ook op een gegeven moment gewoon uit of werkt dat niet zo?
Kiek
Berichten: 6716
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door Kiek »

Hoe zoiets verloopt weet ik ook niet.
Dat is afhankelijk van soort kwaal en je lijf en leden, denk ik.

SNT heeft weer een mooi voorbeeld met 30 mgr Strumazol voor een schildklier met een FT4 van 35.3 die na ruim 3 weken terecht is op een FT4 van 18.9. Dat lijkt op een schildklier die op dat moment nog niet volledig geblokkeerd is. Anders zou de FT4 na 3 weken toch omstreeks of lager dan de 10 pmol/l moeten zitten?

Ik kan me wel goed voorstellen dat je kiest voor titratie.
Je hypert met je waarden niet de pan uit.
En toch kom je zo misschien met minimale hoeveelheden op een min of meer rustige plek van FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door SNT »

Ik hyper overigens weer vrolijk verder, maar met de 75mcg is gewoon al teveel Thyrax voor mij. Dus zover dat iedereen tussen de 100-150 zit. Ik ga weer terug naar 2,75 tablet :?

Vriendin van mij gebruikt trouwens 200.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Hoi SNT, wat vervelend dat je nog geen goede dosis hebt gevonden. Uiteraard schreef ik niet iedereen, maar het gros. Ik ken ook redelijk wat anderen met andere doses, maar de grootste groep zit tussen de 100-150.
Ik hoop dat er ook een soort gemiddelde is voor strumazol, vandaar mijn vraag.
Hartelijke groet,
Rinskje
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door laura »

Wat betreft het natuurlijk verloop van Graves is weinig bekend volgens Wiersinga en Krenning in het boek Schildklierziekten uit 1998.
Voordat een effectieve therapie mogelijk was, bleek het verloop van de ziekte volgens hen drie vormen te kennen.

1. Een ernstige vorm (10%) waarbij de ziekte in enkele jaren tot de dood leidde.
2. Een milde vorm (25%) waarbij de ziekte spontaan herstelt.
3. Een tussenvorm (65%) waarbij de ziekte afwisselend periodes kent van herstel en terugval met als uiteindelijk resultaat hypothyreoïdie.

Hieronder geef ik twee voorbeelden uit richtlijnen.

De NIV-richtlijn beveelt op pagina 52 aan om met 30 mg strumazol te beginnen: http://www.internisten.nl/sites/interni ... nissen.pdf
aanvangsdosis.jpg
aanvangsdosis.jpg (219.41 KiB) 1016 keer bekeken
De Amerikaanse richtlijn heeft het over een lagere begindosis: http://online.liebertpub.com/doi/full/1 ... .2010.0417

RECOMMENDATION 15

Prior to initiating antithyroid drug therapy for GD, we suggest that patients have a baseline complete blood count, including white count with differential, and a liver profile including bilirubin and transaminases. 2/+00

In the United States, MMI and PTU are available, and in some countries, carbimazole, a precursor of MMI, is widely used. MMI and carbimazole, which is rapidly converted to MMI in the serum (10 mg of carbimazole is metabolized to approximately 6 mg of MMI), work in a virtually identical fashion and will both be referred to as MMI in this text. Both are effective as a single daily dose. At the start of MMI therapy, higher doses are advised (10–20 mg daily) to restore euthyroidism, following which the dose can be titrated to a maintenance level (generally 5–10 mg daily) (81,83).
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door SNT »

Nou ja, ik probeer alleen maar aan te geven dat dat (naar mijn idee in ieder geval) lastig over 1 kam te scheren is. Ik schrok me een hoedje toen die vriendin van mij 2 witte achterover sloeg :shock:
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door laura »

En Rinskje, hier vind je het een en ander: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2817786/

The serum half-life of MMI is 6 to 8 hours.

The starting dose of CBZ/MMI is usually between 20 to 40 mg/day depending on the severity of the hyperthyroidism.
The initial high dose of the drugs can be tapered down after 4 to 8 weeks in what is referred to as the titration regimen.
A maintenance dose of 5 to 20 mg of MMI or equivalent is achieved by about 4 to 6 months and this is continued for 12 to 18 months.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door laura »

Ooit ben ik zelf begonnen met Graves.
Ik had toen geen idee van waarden.
Ik weet wel nog dat ik met 30 mg strumazol begon, 1 x daags een tablet.

Het was bij mij als voorbehandeling van radioactief jodium.
Ik denk dat ik me na een week of vijf / zes weer normaal voelde.
Nogmaals ik had geen idee van waarden.

De eerste weken waren we met vakantie.
Oké, ik was vooral MOE. Maar we hebben een leuke vakantie gehad.

Bij mij is toen T4 (geen vrij T4) en tsh geprikt.
Dus dat voegt ook weinig toe.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6716
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door Kiek »

Wat een verscheidenheid aan mogelijkheden en doseringen in die richtlijnen!

Ik denk dan dat de behandelaars geen eenduidige mening hebben.
Dat komt vast door de grote variatie van allerlei verschijnselen en waarden, die bij hyperthyreoïdieën horen.
Daar lijkt dan vooralsnog geen pijl op te trekken.
En ben je afhankelijk van de ervaring van de behandelaar.

Even terug in de geschiedenis, waarover Wiersinga in het boek schrijft (1998), en hierboven geciteerd door Laura:
"Uit gegevens verzameld voordat effectieve therapie mogelijk was, blijkt het beloop van de ziekte een drietal vormen te kennen:
een ernstige vorm (ca. 10%) die in enkele jaren leidt tot de dood, een milde vorm (ca. 25%) waarbij de ziekte spontaan in een blijvende remissie komt, en een tussenvorm (65%) met een zeer geprotraheerd verloop gekenmerkt door afwisselend remissies en recidieven met als uiteindelijk resultaat vaak hypothyreoïdie. "
Dit zou dus het geval zijn vóórdat carbimazol op de markt kwam. Dat is nog maar zestig jaar geleden.
Er is nu veel meer kennis, toch nog steeds te weinig.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Jemig! Ik let even niet op en zoveel reacties! Dank jullie wel.
Pfffff, wat onhandig inderdaad dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn, maar dat het waarschijnlijk gewoon een kwestie is van "trial and error".
Ik weet dat dr. Pop (mijn fantastische back-up) aangaf: starten met 20-30 mg om je sk een flinke tik te geven en dan terug naar minder.
Mijn endo is gestart met 10 bij mij.

Carbimazol wel te verstaan, dus dat is minder ook nog.

Ik heb geen idee wat wijsheid is. Laatste waarde was 28 (ft4), paar dagen later gestart en ik steeg vlot met mijn Ft4. Wellicht gestart dus rond de 30. Met 10 mg zal je in een week tijd toch wel wát zakken lijkt me?

Een paar dagen een pilletje extra is misschien ook een optie.

Hoe dan ook kom ik uiteindelijk vast op een goed level uit. Ik hoopte alleen op tijd voor de vakantie.

Goed om die richtlijnen te lezen. Dank jullie wel!
Plaats reactie