Welke dosis titratietherapie?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door laura »

hoi Rinskje,

Ik vrees dat met Graves niets maakbaar is.
Je hebt ook nog te maken met de TSH-receptor antistoffen met een eigen agenda.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door laura »

Ook volgens Wiersinga en Krenning in Schildklierziekten.
Zelf zou ik ook de voorkeur geven aan titreren.
Gelukkig komt daar ook meer aandacht voor.
Titratie schildklierziekten.jpeg
Titratie schildklierziekten.jpeg (187.47 KiB) 920 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Dank je wel, Laura. Ik slik dus veel te weinig. Geen idee wat ik moet doen. Endo eerder bellen? Dan voel ik me direct een enorme betweter. Toch jammer als volgende week geprikt wordt en er nog niks gebeurd blijkt te zijn (voel me waardeloos) met de hete adem van de vakantie van de kinderen in mijn nek. Tabletje zel extra nemen?

Los hiervan heb ik hemochromatose en mijn ijzer stijgt nu weer de pan uit. Ik kan weer totaal opnieuw beginnen met wekelijkse aderlatingen. Was ik net mee klaar (iedere week dagopname). Best rot dat het nu weer zo loopt.

Maar even nadenken wat wijsheid is.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door laura »

Vind het wel een stap om een tabletje extra te nemen. Maar als je fT4 in de tussentijd ook nog gestegen is ...

Iets anders, als je zo zit te hannesen met je schildklier, is dit dan niets voor jou: http://schildkliertje.blogspot.nl/2015/ ... nelle.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Update; na 9 dagen carbimazol (slechts 10 mg) is mijn ft4 van 28 (30?) naar 22 gezakt.

Twee dagen voelde ik me ook wat rustiger gelukkig. Vandaag weer een stuk beroerder en veeeel hartkloppingen.

Maandag spreek ik de endo. Ik neem aan dat ik nog twee weken oid doorga op 10 en dan 5 mg carbimazol wellicht ga slikken.

Ik zal hier af en toe een update geven over het verloop van deze titratietherapie, zodat anderen er wellicht ook wat aan hebben.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door Kiek »

Hallo Rinskje,

Gelukkig zijn je waarden verbeterd. De carbimazol werkt dus.
Je redt het vast wel om met de kinderen toch een prettige week te hebben.

Hou je taai!
Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door Nathalie46 »

Ik heb een Graves arts, zei is afgestudeerd op Graves en via haar ook titratie gedaan. Ook eerst met een volledige dosis begonnen van 30 mg en toen mijn ft4 gezakt was naar 9 begonnen met het aanpassen van de dosis. Uiteindelijk had ik een minimale dosis nodig waarmee ik stabiel was en dat heb ik een tijd geslikt.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door rinskje »

Hoi Nathalie, weet je nog welke dosis je uiteindelijk hebt geslikt? Ben je uiteindelijk helemaal van Graves verlost?
Groetjes en dank je wel voor je reactie!
Rinskje
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door Nathalie46 »

Hoi,
Is wat lastig te zeggen, ik slikte eigenlijk PTU ook een remmer maar daarvan is de dosis heel anders dus meestal pas ik het aan aan strumazol omdat de meesten dat gebruikte en dat kennen. IK denk dan dat 2,5 mg ongeveer hetzelfde is. Ik heb helaas wel toen na 7 maanden het terug gekregen toen heb ik het nog een keer gedaan omdat ik wel oogklachten heb en nu gaat het alweer meer als 1 jaar goed.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
DorineA
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2016, 22:41

Re: Welke dosis titratietherapie?

Bericht door DorineA »

Dag, sinds 1,5 hyperthyreoidie vastgesteld (TSH <0,01 en T4 van 45)gestart met Strumazol 30 en dan titreren op basis van bloedwaarden. Het lijkt mij logischer dan block en replace; simpelweg omdat je dan minder medicijnen hoeft te gebruiken. Maar ben wel heel benieuwd hoe het zal gaan, hoe snel afbouwen etc. Ik hoop hier op dit forum en via de FB groep daarover meer te weten te komen. Afspraak met internist is nu dat er na 5 weken weer geprikt wordt en dan de dosering weer bepalen.
Plaats reactie