Operatie of slok?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Operatie of slok?

Bericht door SNT »

Wie heeft waarvoor gekozen en waarom?


De operatie spreekt mij meer aan dan mijn schildklier chemisch vermoorden...
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Operatie of slok?

Bericht door laura »

SNT, dat is een goede vraag.

Ik heb toentertijd direct voor radioactief jodium gekozen.

De mogelijke complicaties van een operatie (problemen met calcium en stembanden) vond ik toen te bezwaarlijk.
Dat valt me trouwens nog steeds op dat zo ondoorzichtig is welke arts en welk ziekenhuis ervaring heeft.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Operatie of slok?

Bericht door rinskje »

Hoi SNT, ik heb geen idee, maar ben wel erg benieuwd ook. Zelf zou ik ook die stembanden een groot ding vinden en dus nooit voor de operatie gaan.

Hoe zit het ook alweer met de oogziekte en de operatie/slok? Bij de een is het risico op de oogziekte toch groter?

En, nog een derde optie, titratietherapie lang volhouden? Ik begreep van de endocrinoloog dat er ook aardig wat mensen op een lage dosis carbimazol/strumazol het lang goed doen.

Sterkte!
Rinskje
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Operatie of slok?

Bericht door Nathalie46 »

Omdat ik last mijn oog heb en blijf houden zou ik zeker niet voor een slok kiezen waarschijnlijk nog een keer titratie en dan met super lage dosis langer volhouden.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Operatie of slok?

Bericht door MissEllen »

Ik heb gekozen voor een operatie. Met titratie en block and replace 4 jaar aan het klooien geweest en ik raakte niet ingesteld. Toen over naar een definitieve oplossing. Toen ik hoorde dat de slok betekende nog maandenlang block and replacen (schildklier 'vlamt' uit en is niet pats boem uitgeschakeld) zakte me echt de moed in de schoenen. Toen vroeg ik om een operatie en de internist verwees me door naar een chirurg. Uit het gesprek bleek dat de kans dat je iets aan je stembanden overhoudt heel klein is. Tijdens de operatie kreeg ik electrodes op de stembanden, konden ze checken of iets misging. Ik heb de operatie gehad en binnen 4 dagen kon ik weer praten, eten en autorijden. Mijn hormonen worden nu beter opgenomen. Bij Block and replace slikte ik 125 mg euthyrox. Nu maar 100 mg. Ik voel me zoveel beter nu. Ik had het veel eerder moeten doen.
lauraa
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2016, 10:34

Re: Operatie of slok?

Bericht door lauraa »

Door een reden kon ik geen slok 'kiezen', er was iets met het gezwel waardoor de kans bijna 100% was dat mijn schildklier gewoon ging stil vallen en dat dus alsnog een operatie en levenslang medicatie nemen nodig zou zijn. Ook had Strumazol veel te weinig effect. Uiteraard had ik de keuze, maar het leek de arts ook beter om meteen voor een operatie te gaan.
Toen de arts zei dat zowat 1% problemen heeft met de stembanden, zoals enkele dagen/weken hees zijn stond ik er helemaal niet bij stil dat er ook stembandverlamming kon optreden. Nu een half jaar later spendeer ik nog steeds 2 uren in de week bij de logopedie en is mijn ademhaling zeker niet optimaal te noemen. Ik kan terug praten dus daar ben ik heel blij om.

Schildkliergewijs en gevoelsgewijs gaat het echter stukken beter met mij. Mijn hart slaat normaal, ik slaap stukken beter, ben al terug bijgekomen en het heeft zelfs positieve effecten op mijn epilepsie en dat zonder medicatie want mijn andere schildklierhelft werkt perfect alleen :)
Plaats reactie