Opeens heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Opeens heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door rinskje »

Iemand enig idee of dit een bijwerking is van Strumazol (Carbimazol); extreem gevoelige tanden en kiezen! Onder en boven!

Echt heel vervelend. Ik snap er niets van.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Opeens heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door SNT »

Smaakverlies en neusbloedingen kan ik vinden Rinskje, niets over tanden en kiezen...

Wat vreselijk! Vooral warmte, of ook kou of heb je gewoon de hele dag last? Misschien toch een bezoekje inplannen bij de tandarts na het weekend? Kan natuurlijk ook iets zijn wat totaal niet gerelateerd is aan je Graves..
Zuster89
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2018, 16:59

Opeens heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Zuster89 »

Hallo allemaal,

Ik ben 28 en 5 weken geleden ben ik er achter gekomen dat mijn schildklier te snel werkt.
Ik had met name last van een snelle polsslag bij minimale tot geen inspanning (144)en ik was al weken (maanden) benauwd maar dacht dat dit een verkoudheid was die niet weg wilde gaan.

Ik had een dubbel gevoel. Met alle klachten blij dat het geen burn-out was (net opleiding begonnen van 2 jaar naast werk en we willen een huis laten bouwen)
Helaas wel iets wat waarschijnlijk chronisch is...
Ik weet niet mijn bloedwaarden alleen de arts belde een paar uur na bloed prikken al terug dat ze veel te hoog waren. Ik kan 23 mei pas voor de eerste keer naar de internist dus zal aan de hand daarvan meer weten maar men zag geen ontstekingswaarden terug.
Dus moest ik er vanuit gaan dat ik graves heb.

De internist heeft mij via de huisarts laten starten met strumazol en propronalol ivm polsslag (had via huisartsenpost eerder metroprolol gekregen)
Veel klachten die ik in het begin had (tremoren, slap op de benen) zijn nu al minder gelukkig.

Wel ben ik huiverig voor de eventueel uitpuilende ogen. Ieder die ik spreek en graves heeft, heeft dat oogprobleem gehad of maanden tot anderhalf jaar gemodder tot men goed is ingesteld.

Verder ben ik snel moe en voel ik mij zowat dement. Ik doe de raarste dingen zoals een theezakje in een kop koffie hangen en direct als ik het doe zie ik dat ik weer wat vreemds doe haha. Ik weet waar het aan ligt en de omgeving ook maar je wil normaal functioneren (frustrerend)

Verder vandaag de huisarts proberen te bellen maar hij was er niet. Ik ga volgende week met werk naar de efteling maar vroeg mij af of ik wel in achtbanen mag.
Ik heb weliswaar geen hartziekte maar wel een hoge pols als symptoom van de hyperthyreoïdie. Ik merk ook wel snel als ik mijn medicijnen vergeten ben dus ik zet maar een wekker. Anders gaat mijn pols weer omhoog en heb ik innerlijke onrust en benauwdheid.

Ik hoop wat informatie op te kunnen doen en een stuk herkenning te lezen om hyperthyreoïdie te 'omarmen/accepteren'
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw hier en nieuwsgierig wat mij eventueel te wachten staat

Bericht door laura »

Welkom op het forum. Ik probeer morgen te reageren.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw hier en nieuwsgierig wat mij eventueel te wachten staat

Bericht door laura »

hallo,

Zelf heb ik ook Graves gehad,
Gelukkig zonder bolle ogen.
En zo heel vaak komen die bolle ogen ook niet voor.

Op mijn blog Schildkliertje (https://schildkliertje.blogspot.nl) kom je wel wat tegen over de ziekte van Graves.

Er zijn verschillende behandelopties.
Je bent nu begonnen met strumazol. Vaak kan die behandeling voortgezet worden.
Na een week of zes kan de dosis dan verlaagd worden.
Je noemt dit titratietherapie.

Meer hierover vind je met: https://schildkliertje.blogspot.nl/sear ... ietherapie
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Zuster89
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2018, 16:59

Re: Nieuw hier en nieuwsgierig wat mij eventueel te wachten staat

Bericht door Zuster89 »

Dankjewel voor de reactie! Ik ga eens wat informatie nuttigen de komende tijd.

Nog contact gehad met de huisarts en volgende week kan ik gewoon overal in in de Efteling. Dacht het al maar better be safe than sorry!

Ik zie dat mijn vaatjes in mijn ogen de laatste weken wat meer zichtbaar zijn, of ik let er gewoon meer op...hoe dan ook, je krijgt wat je krijgt en heb je helaas geen invloed op.
elizabeth27
Berichten: 468
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Nieuw hier en nieuwsgierig wat mij eventueel te wachten staat

Bericht door elizabeth27 »

Hoi,

Hier sinds 1993 Graves en ook geen last gehad van uitpuilende ogen. Ze zijn wel lichtgevoeliger. Ja, t instellen, is een proces van de lange adem. Zelfs als je goed ingesteld bent, is dat geen garantie dat t altijd goed blijft gaan.

Nog regelmatig een periode van hyperen maar gelukkig niet meer zo erg als in t begin. Je klachten zijn herkenbaar. Lees je vooral goed in zodat je een beetje weet wat je kan verwachten. Vraag je waardes op en noteer die voor jezelf. Bloed prikken en t liefst zo vroeg mogelijk en pas daarna je medicatie slikken.

Je zult op dit forum een heel stuk wijzer worden. Het is wel prettig als je naar de internist gaat dat je je vragen die je hebt nu al steeds opschrijft. Want met je wattenhoofd vergeet je makkelijk wat.
Zuster89
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2018, 16:59

Re: Nieuw hier en nieuwsgierig wat mij eventueel te wachten staat

Bericht door Zuster89 »

Goeie tip om idd vragen op te schrijven..!

Afgelopen vrijdag elke achtbaan zonder problemen gehad bij de Efteling. Ook afgelopen week beetje veel contact gehad met de huisarts en tandarts. Ik heb al bijna 2 weken kiespijn..tandarts kon niets vinden en dacht aan holte-ontsteking (ikzelf denk iets aan mijn kies) huisarts denkt kieslrobleem dus woe. Voordat ik naar de internist moet wordt er nog een foto van mijn kaak en kiezen gemaakt. Al die langere weekenden stellen het uit.

Pols was nu prima. 60 in rust en 95 met inspanning (ieder geval onder de 100) dus van huisarts de vraag aan internist om af te bouwen. Bij kiespijn hielp paracetamol niet meer, mocht naproxen er 2x bij gaan pakken en zit nu inmiddels op diclofenac sinds vrijdag..dus hoop dat er iets uit komt met mijn kies.

Verder merk ik sinds ik paracetamol slik (goeie week nu) ooit sterker een fladderend gevoel/kriebel in mijn hartslag..beetje apart maar ook maar opgeschreven.

Qua schildklierklachten zoals opgejaagd, tremoren enzo voel ik al ff niet meer, wel niet kunnen stoppen met werk en lichamelijk rusteloos. Gisteren was ik nog kapot van de efteling icm de eerste diclofenac ooit..heledag lam..vandaag een dagje in de sauna, benieuwd hoe dat gaat.. Nouja sauna, meer massage, zwembad, buiten liggen en eten dan sauna.
Zuster89
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2018, 16:59

Re: Nieuw hier en nieuwsgierig wat mij eventueel te wachten staat

Bericht door Zuster89 »

Sauna etc ging allemaal goed. Vandaag naar internist geweest. Mijn TSH was 0,01 en iets was 64 en hoorde 24 te zijn. Ik neem aan dat dit de FT4 is. Door miscommunicatie was ik nu nog niet geprikt dus achteraf gedaan. Vrijdag belt hij de waardes door en mag dan met 100 en miss 25 microgram levothyroxinenatrium beginnen.

Denk door de tijd heen dat je zelf wel voelt of je dosering nog goed is of niet. Over 6 weken weer prikken en bellen dan weer door. In ieder geval wel aardige begripvolle internist. En met de propronalol kan ik stoppen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw hier en nieuwsgierig wat mij eventueel te wachten staat

Bericht door laura »

Met jouw tsh en ft4 is die hoge dosis levothyroxine vreemd. Klopt dat wel?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie