kan je van snel naar langzaam gaan?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
mathilde1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2016, 12:49

kan je van snel naar langzaam gaan?

Bericht door mathilde1981 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik probeer iets meer te weten te komen over alles wat met schildklier te maken heeft. Ik heb een multi nodulair struma en beide kanten van mijn schildklier is aangedaan. Vrij T4 is 12.8 (vorige keer 15.0) TSH 0.30.

T3 ijzer etc is niet geprikt. Mijn arts raad mij een operatie of radioactief jodium aan en ik weet echt niet waar ik verstandig aan doe.

Ik voel mij vaak juist moe. Soms kan ik bergen verzetten en soms dan kan ik niets. Ik kan slecht tegen hitte, heb last van hartkloppingen, rusteloze benen, een kudde met op hol geslagen paarden in mijn lijf/gespannen opgefokt gevoel, flink zweten, pijn in mijn benen, last van mijn darmen.

Ik merk aan de arts dat hij niet heel veel erin ziet om eens goed te kijken naar alles. Dus ik vraag mij ook af of er een lijst bestaat met artsen die wel bereidwillig zijn?

Alvast bedankt voor het mee denken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan je van snel naar langzaam gaan?

Bericht door Kiek »

Welkom, Mathilde!

Ja, sommige mensen hebben een schildklier die van snel naar langzaam gaat, of/en andersom.

Nodussen op een schildklier komen veel voor.
Met name vrouwen hebben vaak een of meer nodussen, overigens met een prima werkende schildklier.
Ongeveer de helft van de vrouwen boven de vijftig heeft er wel eentje of meer.

Het niveau van de schildklierhormonen wisselt over de dag en nacht.
Hoe laat heb jij je TSH/FT4 laten prikken?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mathilde1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2016, 12:49

Re: kan je van snel naar langzaam gaan?

Bericht door mathilde1981 »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je reactie :)

Deze is in de ochtend geprikt. Dus met andere woorden. Dat er aan 2 zijden een struma met meerdere knobbels zitten is eigenlijk helemaal niet zo'n ding? En de klachten die ik heb hangen daar niet mee samen?

Groet,
Mathilde
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan je van snel naar langzaam gaan?

Bericht door Kiek »

Hallo Mathilde,

Als je `s ochtends vroeg geprikt hebt, ongeveer 8 à 9 uur, dan is je TSH over de dag nóg lager.
Om je behandelaars te helpen, en aan te tonen dat je TSH hyperwaarden laat zien, zou je het best 's middags rond een uur of drie à vier naar het lab gaan.
Dan is je TSH mogelijk op z'n allerlaagst.

Een TSH van 0.3 bij normaalwaarden van 0.3 to 4 mU/l blijft toch een normale waarde, volgens de meeste huisartsen.
Wat zijn de normaalwaarden van FT4 in je lab?

Slik je supplementen of schildklierhormoonpillen?

Ik heb geen idee of je klachten met die nodussen samenhangen.
Zoals ik al schreef, er zijn talloze vrouwen met nodussen en een goed werkende schildklier.
En een definitie van 'goed werkend' is een waarde binnen de referentiewaarden, zeggen de meeste dokters.
Veel mensen hebben gelukkig geen last van nodussen.

Mijn ervaring met nodussen is, dat dankzij m'n struma een buurvrouw me vroeg of ik iets aan m'n schildklier had. "Wat doet dat ding?" was m'n vraag. Uiteindelijk bleek dat ik gewone hypothyreoïdie had met een bijpassend struma waarop bij toeval ook nog nodussen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mathilde1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2016, 12:49

Re: kan je van snel naar langzaam gaan?

Bericht door mathilde1981 »

Hallo Kiek,

Zou dat dan een uitslag kunnen geven binnen de normaalwaarden als ze om 16 uur prikken?

Ze hanteren een ondergrens van 4.0.

Groet,

Mathilde
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: kan je van snel naar langzaam gaan?

Bericht door Kiek »

De 4.0 is de TSH van 4.0 mU/l.
Dat is de bovengrens.
De ondergrens ligt meestal ergens in de buurt van 0.3 of 0.4 mU/l.

Ik bedoel de FT4.
De referentiewaarden van de FT4 variëren nogal.
Het ene ziekenhuis heeft 7 - 16 pmol/l, het andere 12-26 pmol/l.
Dat is afhankelijk van het soort test dat ze gebruiken.
Hoe is dat in jouw lab?
Als je dat weet, dan krijgt je FT4 van '12.8' een betekenis.
Misschien gemiddeld? Of laag?

Kijk eens op plaatje Fig. 1 in een artikel van Roelfsema e.a. [1] Even flink doorscrollen naar onder.
Dan wordt zichtbaar hoe de TSH's van 48 gezonde mensen, zich over 24 uur gedragen.
De lijn laat zien hoe een TSH een 24-uurs ritme heeft. Van mannen sterker dan vrouwen.
Je ziet dan ook dat 's nachts de hoogste TSH's worden geproduceerd, en 's middags het laagst.

Als jij 's ochtends al een lage TSH hebt, maar nog niet overtuigend laag, dan is ie 's middags misschien nòg lager.
Je weet maar nooit.
Als je schildklier continu net een beetje teveel afgeeft, dan volgt ie misschien toch nog het normale patroon.
Dit is in het kader van: 'hoe overtuig ik mijn dokter'.
En ook, 'hoe krijg ik inzicht in mijn schildklierhormonen'.

Deze aanpak is misschien de moeite van het proberen waard.

1. http://press.endocrine.org/doi/full/10. ... .2009-1155
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mathilde1981
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2016, 12:49

Re: kan je van snel naar langzaam gaan?

Bericht door mathilde1981 »

Ik laat mijn man het lezen wat u hier neer zet die snapt het ook echt :) Het wil niet in mijn hoofd ofzo... Maar wel heel erg bedankt want dit is wel goede info!

Op het lab formulier staat: vrij T4 pmol/L 10-18 en bij mij is de waarde: 12.8

TSH mU/L 0.40-3.75 en bij mij is de waarde 0.30
Plaats reactie