Calcitonine Parathormoon Calcium Graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Calcitonine Parathormoon Calcium Graves

Bericht door rinskje »

Ha allemaal,

Weet iemand of het calcium in je bloed ook een probleem kan worden bij de ziekte van Graves? Ik word daar niet op gecontroleerd, maar ik heb sinds anderhalve maand enorme tintelingen in mijn tong en lippen. Ook een ijzersmaak zou ik het kunnen noemen. De tintelingen zitten vooral op het puntje van je tong. Het is een beetje een lastig te omschrijven gevoel, maar het heeft veel weg van dat je iets veel te heets per ongeluk hebt gedronken. Je tong verbrand aan thee bijvoorbeeld.

Ik ben zelf lactose-intolerant en gebruik (dus) geen zuivelproducten. Ik slik carbimazol bij titratie-therapie en verder word ik eigenlijk vooral aan mijn lot over gelaten. Ik ben erg moe, blauwe plekken beginnen op te komen. Trillende benen, zwak. Bloeddruk instabiel (Vooral laag). Zelf denk ik, waarom weet ik niet, aan een probleem met calcium.

Bij een probleem met je sk zijn normaliter je bijschildklieren niet aangedaan. Of toch wel? Calcitonine wordt toch ook door je schildklier gemaakt?
Ik maak me er erg zorgen over.

Ik spuit overigens al jaren B12 dmv injecties (met grote regelmaat). Dat is helemaal op peil, dus dat is het niet.
Hartelijke groet,
Rinskje
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Calcitonine Parathormoon Calcium Graves

Bericht door Eekhoorn »

Ha Rinskje,

In de medische literatuur is wel te vinden dat Graves kan samengaan met een verhoging van de calciumspiegel, al heb ik niet de indruk dat het heel vaak voorkomt.

Zie bijvoorbeeld
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25832948
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25501495
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... 5-0060.pdf

Calcium is heel eenvoudig en nauwkeurig door het lab te meten, dus het lijkt me een goed idee om dit met je arts te bespreken. Ik zou dan ook parathormoon (PTH) mee laten meten.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Calcitonine Parathormoon Calcium Graves

Bericht door Bella »

Hoi Rinskje,

Bij hyperthyreoïdie (Graves) kan 'n verhoogd calcium voorkomen, dat zakt als de ziekte behandeld wordt.
Maar de tintelingen in tong en lippen passen eerder bij 'n te laag calcium.
Zou daarom gewoon even laten prikken bij huisarts, calcium en vitamine D, hoeft niet nuchter.
Als die beiden normaal zijn, is er niets met je bijschildklieren aan de hand.

Over calcitonine is onvoldoende bekend. Speelt 'n rol maar ook zonder schildklier werkt alles nog gewoon, dus daarover geen zorgen. Snel blauwe plekken... Hyper je nog?

Sterkte,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Calcitonine Parathormoon Calcium Graves

Bericht door rinskje »

Hallo Eekhoorn en Bella,
Dank jullie wel voor jullie reacties. Duidelijk.

Ja, ik hyper nog. TSH onmeetbaar en Ft4 rond de 18 nu.
Het is erg zoeken naar een waarde waar ik op kan functioneren. Zit ik te laag in mijn Ft4 dan slaap ik niet meer. Dus nu weer iets hoger, maar dat is ook waardeloos. Mijn TSH is nog helemaal niet meegestegen. Continue onmeetbaar. Antistoffen zijn gestegen.

Endo doet niet zoveel. Ik ben nu bezig sinds juni. Ik heb niet het idee dat het plotseling over is als ik stop in juli...jullie nog tips? Ideeen? Hoe krijg ik die TSH omhoog en antistoffen omlaag?
Hartelijke groet,
Rinskje
Laatst gewijzigd door rinskje op 21 jan 2017, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Calcitonine Parathormoon Calcium Graves

Bericht door rinskje »

Ok, Ft4 is doorgestegen naar 22,5 in minder dan een week. Gaat niet goed dus.

Geen idee wat nu te doen. 30 nov pas telefonische afspraak met endo, omdat zij alles helemaal mooi vindt, ondanks mijn klachten.

Herkennen jullie tintelingen in mond en lippen bij Graves?
Plaats reactie