Ervaring scan

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
warrenscl
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 nov 2016, 15:08

Re: Ervaring scan

Bericht door warrenscl »

Ik snap het indekken ook wel. Ik voel me nu iets beter en hoop dan toch dat de scan deze week iets goeds laat zien en dat het allemaal meevalt. Maar ergeren weet ik dat er waarschijnlijk toch medicijnen aan te pas moeten komen of erger met een slok of operatie... :|
warrenscl
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 nov 2016, 15:08

Multinodulair en hyperthyreoidie?

Bericht door warrenscl »

Vandaag heb ik de eerste scan gehad na klachten en gemeten waardes die wijzen op hyperthyreoidie. De arts noemde al multinodulair. Nou heb ik sinds mijn jeugd al een verdikte nek, dus vraag ik mij af of dit een oorzaak kan zijn van mijn huidige klachten?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ervaring scan

Bericht door laura »

Voor de duidelijkheid heb ik je nieuwe onderwerp samengevoegd met je oude onderwerp.
Het gaat immers om dezelfde scan waar je naartoe ging en waar je nu de uitslag van hebt.

Mogelijk is er dus sprake van een toxisch multinodulair struma.

Een toxisch (multi)nodulaire struma noem je ook wel de ziekte van Plummer. Nodulair betekent knobbelig; struma is een vergrote schildklier. De aandoening komt vaak in de familie voor. De klachten zijn minder opvallend dan bij de ziekte van Graves. De ziekte van Plummer ontstaat meestal sluipend. Deze aandoening zie je vooral bij oudere mensen die al jarenlang een nodulair struma hebben. De meest voorkomende verschijnselen zijn een snelle polsfrequentie en struma.

De knobbels zijn gebiedjes die zich niets aantrekken van TSH (= schildklier stimulerend hormoon). Deze gebiedjes gaan hun eigen gang en maken steeds meer schildklierhormoon. Als er slechts één (hyper)actieve knobbel is, noem je dit een toxisch adenoom of nodus.

schildklierafwijkingen_tab09.jpg
schildklierafwijkingen_tab09.jpg (14.88 KiB) 708 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
warrenscl
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 nov 2016, 15:08

Re: Ervaring scan

Bericht door warrenscl »

Hoi Laura,
Dank voor het samenvoegen en jouw antwoord. Officieel heb ik nog geen uitslag van de scan, maar ze noemden wel multinodulair simpelweg omdat ik aan beide kanten een wat dikkere nek heb.
Oud ben ik nog niet (nou ja, 42 alweer), dus vraag ik mij inderdaad af of dit nou een oorzaak is of gewoon altijd aanwezig geweest en nu alleen een ontsteking erbij...
Plaats reactie