Slok gehad

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Slok gehad

Bericht door Liekie »

Even een update van mijn kant, Zoals jullie weten is mijn Graves na 4 maand te zijn gestopt met de medicijnen terug. Dan kom je weer in de molen voor een vervolgbehandeling. Heb 3 weken moeten wachten op het jodium uptake onderzoek maar toch spoedig daarna (binnen 4 dagen) heb ik (gister) mijn Jodium slok mogen nemen. Moet zeggen dat ik best ongerust was hierover. Niemand die je verteld hoe het nadien zal gaan, wat de bijverschijnselen kunnen zijn. Ik moet toegeven dat het me tot nu toe meevalt. Nog geen bijverschijnselen, als die er al zijn. Nu maar wachten hoe het verloop zal zijn.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Slok gehad

Bericht door Kiek »

Hallo Liekie,

Ik hoop dat de behandeling lukt, en dat je waarden nooit meer richting hyper gaan.
Zou je over jouw ervaringen hier verder willen berichten?
Dat is leerzaam voor de mensen die hier komen zoeken naar info over de slok.
Ook voor mensen die zoiets nooit hebben meegemaakt, zoals ik.

In de loop van de tijd veranderen behandelgewoonten.
Moest je een jodiumbeperkt dieet houden voordat je de slok kreeg?
Na hoeveel tijd mocht je weer naar huis?
Heeft je behandelaar iets over de verwachtingen gezegd?

En wanneer ga je naar het lab om te zien hoe je schildklierhormonen zich gedragen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Slok gehad

Bericht door Liekie »

Natuurlijk wil ik hier mijn ervaring delen en hopen dat anderen hier iets aan hebben.

Ik hoefde verder geen jodium arm dieet volgen, ik moest alleen de strumazol 30mg, 4 dagen van te voren laten staan.

Ik kon gelukkig poliklinisch behandeld worden. Dan is het eigenlijk een behandeling van 20 minuten ongeveer. Eerst krijg je nog een gesprek met de nucleaire arts die je van alles nog weer uitleg geeft en waar je vragen aan kunt stellen. Daarna moest ik naar een kamertje waar ik de capsule kreeg. Deze zat in een kleine container die weer op zijn beurt in een loden container zat. Deze word door een buisje opgepakt en die je zelf moet omkeren in je mond. Na inname moest ik gaan staan en ging hij meten of de capsule mijn maag bereikt had en hoeveel straling ik afgaf. Dit om te bepalen hoe lang je jezelf aan leefregels moet houden. In mijn geval moet ik mijn leefregels 3 week bij kleine kinderen en 2 week bij volwassenen.
Daarna mocht ik naar huis. Nu zit ik thuis, moet erom denken dat ik minimaal 2 meter bij mensen uit de buurt blijf en nog een aantal dingen, maar die worden allemaal omschreven mocht je behandeling nodig zijn.

Verder word het nu weer overgenomen door mijn internist, deze zal morgen contact met mij opnemen om waarschijnlijk verder door te nemen hoe nu verder. Ik blijf maandelijks onder controle voor de waardes, dit was mij van te voren al verteld. Dit omdat de slok maanden nodig heeft om zijn werk te doen.

Het verloop van Graves is dat de schildklier uiteindelijk toch te traag word, en daarom zou het mij niet uitmaken of dit nu al zou gebeuren.
Maar de verwachting van de behandeling kunnen ze nooit precies vertellen. Dit omdat ze het heel moeilijk kunnen doseren.
In mijn geval verwachtte hij dat ik of goed of te traag zou worden. Ze hebben mij aan de hand van de scan niet driekwart van de poliklinische dosis gegeven maar de volledige. Dit omdat de scan/jodium-uptake uitwees dat mijn schildklier behoorlijk actief was en meer nodig zou hebben.

Ik hoop dat ik het zo wat heb kunnen verwoorden. En dat het zinvolle informatie was.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Slok gehad

Bericht door Kiek »

Dank je wel, Lieke!
Een sterk en duidelijk beeld schets je.
En een heldere omschrijving hoe de behandelaars doseringen schatten.

Jij bent nu eigenlijk opgesloten in je woning.
Valt het mee?

Ik herinner me nog verhalen van vroeger over een meerdaags verblijf in 'de bunker'.
En van moeders thuis met problemen om uit de buurt te blijven van hun kinderen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Slok gehad

Bericht door Liekie »

Het meerdaags verblijf in een bunker komt nog wel voor, maar dan zou je een nog veel hogere dosering moeten hebben.

Inderdaad zit ik nu 14 dagen in huis, en ik verveel me mateloos. Dit omdat ik nog steeds erg hyper ben. Maar de klachten van trillingen en hartkloppingen weerhouden mij ervan dat ik wat zou kunnen doen. Ik ervaar meer klachten van mijn Graves dan van de behandeling. De schildklier word momenteel alleen nog maar sneller voordat de behandeling aanslaat.

Vervelend is het wel, de enige die in mijn buurt mag komen is onze hond, want als er al gevolgen zouden zijn zou dit pas na 10 tot 15 jaar zijn.
Het is maar goed dat er laptops, televisies, boeken etc bestaan. De dagen gaan erg langzaam voorbij.
Ik zit op de bank, mijn man zit links van mij aan de andere kant van de kamer als hij in huis is en mijn dochter rechts van mij aan het uiteinde van de kamer, zo proberen we de meeste straling te voorkomen. Ik slaap in een aparte kamer. Dus knus is het hier allerminst :-)

Maar dit alles is voor een goed doel zodat ik mij straks weer goed kan gaan voelen, wat zijn dan 2 week op de rest......
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Slok gehad

Bericht door laura »

Wat een duidelijk verhaal Liekie.
En zo te lezen is het je allemaal goed uitgelegd.

Wat een mogelijkheid is voor de komende periode, dat is dat je strumazol krijgt.
Dat wordt vaker gedaan in de eerste maanden na de slok.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Slok gehad

Bericht door Liekie »

Klopt hoor ze leggen alles uit, maar ik ben zelf ook nieuwsgierig en vraag ook veel. Ik vind het fijn om op de hoogte te zijn.

De meningen zijn verdeeld over het weer beginnen met strumazol, de nucleaire arts heeft liever niet dat ik weer begin met de strumazol omdat dit de schildklier beinvloed. Maar als ik erge klachten had (en deze worden alleen maar erger nu) dan mocht ik as zaterdag weer beginnen. De internist had aangegeven dat het geen probleem zou zijn om weer te beginnen met de Strumazol maar nu twijfel ik zelf. Ik heb ook nog wel betablokkers misschien redden die het tot aan de werking van de slok. Ik overleg morgen wel.
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Liekie
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 okt 2016, 19:10

Re: Slok gehad

Bericht door Liekie »

Vandaag door de internist gebeld, en ik moet morgen gewoon starten met de Strumazol de bloedwaardes van afgelopen vrijdag geven aan dat de schildklier toch behoorlijk actief is. Doordat ik gestopt ben voor de onderzoeken en slok zit mijn T4 inmiddels op 55, en klimmend als ik mijn lichaam moet geloven. Ik voel me gewoon belabberd en hoop dat alles snel werkt. Zo niet dan waren ze bang dat ik nog wel eens opgenomen kon gaan worden.
Met 2 week weer bloedprikken, en kijken hoe het dan is. Voor nu mooi rustig aan in huis.
Plaats reactie