Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
mirjamD
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 dec 2013, 06:34
Locatie: Limburg

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door mirjamD »

Van 12 tot en met 22 november Euthyrox 100 geslikt maar vanwege de bijwerkingen (tijdelijk) gestopt.
Afgelopen dagen vooral aan het eind van de middag en het begin van de avond last van klachten de ene keer wat erger de andere keer wat minder. Vandaag weer behoorlijk last van het angstige gevoel. Over het algemeen gaat het wel maar net die dip momenten maken dat je een heel ellendig gevoel krijgt.

Hoe lang kan het duren voor je je weer wat lekkerder in je vel kunt gaan voelen, maw hoe lang houdt de werking van Euthyrox aan?
En iemand tips hoe om te gaan met die momenten van angst?
warrenscl
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 nov 2016, 15:08

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door warrenscl »

Hoi Mirjam,
Wat vervelend dat je toch nog wat klachten hebt. Ik kan je niet adviseren over de medicijnen omdat ik zelf zit te wachten op behandeling.
Wel helpt bij mij wat homeopathische hulp :) . Ik heb van Vogel de passieflora ( voor emotionele balans). Maar 1 pilletje en ik voel me al minder angstig. Succes!
mirjamD
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 dec 2013, 06:34
Locatie: Limburg

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door mirjamD »

Dank je wel voor je berichtje warrenscl. Altijd fijn als je ziet dat mensen met je mee proberen te denken.
Ik wil nu even niet van alles door elkaar gebruiken omdat ik dan bang ben door de bomen het bos niet meer te zien.

Ik hoop dat iemand een hint in de richting kan geven hoe lang dat Euthyrox door kan blijven werken. Daar zou ik voor nu al blij mee zijn.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door SNT »

Het heeft bij mij echt lang geduurd voordat er meer rust in mijn lijf en hoofd kwam.

Ik heb veel Valdispert Extra Forte gebruikt. Daar werd ik wel kalmer van.
mirjamD
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 dec 2013, 06:34
Locatie: Limburg

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door mirjamD »

Dank je wel SNT. Ik hou ook jouw opmerking in mijn achterhoofd, maar het liefst wil ik het zonder doen. Maar als het uiteindelijk niet lukt weet ik wel wat ik eventueel er aan kan doen.
mirjamD
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 dec 2013, 06:34
Locatie: Limburg

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door mirjamD »

Dinsdag bloed geprikt en net gehoord dat mijn tsh wat te laag is. Heb voor nu nog even geen idee wat de waardes precies zijn, vanmiddag brengt mijn man de uitdraai van de huisarts mee.

Voor mij is het allemaal nog niet zo duidelijk als voor een aantal van jullie en ik kom er met zoeken ook niet echt uit. Mocht het wel ergens op het forum of op een andere plek te vinden zijn dan ben ik ook al heel blij met een link.

Wat vertellen die waardes TSH en FT4 nou precies en hoe staan die waardes in verhouding tot elkaar?
De assistente zei niets over een te hoge of te lage FT4 waarde dus ik ga er nu even voor het gemak van uit dat die wel goed is.
Wat zegt die verlaagde TSH waarde dan?
Ik zou zelf graag voor de titratie therapie kiezen.

Momenteel heb ik een aantal vage klachten, maar wat voor klachten kunnen deze waardes veroorzaken?

Hoop dat iemand het duidelijk voor mij kan maken.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door laura »

hallo Mirjam,

Maakt dit het misschien iets duidelijker - http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... t4-t3.html:
Diagnose en behandeling hyperthyreoïdie
Om een hyperthyreoïdie vast te stellen, wordt eerst het TSH in het bloed bepaald. Bij een lage TSH-waarde wordt ook FT4 bepaald. Als het nodig is - bij een normale FT4 - bepaalt men ook de T3-waarde. Als alleen de T3-waarde hoog is, noem je dat een T3-toxicose. De verschijnselen daarbij zijn hetzelfde als bij een gewone hyperthyreoïdie; het treedt op bij ongeveer 15% van de patiënten met hyperthyreoïdie.

Bij subklinische of milde hyperthyreoïdie is de TSH-waarde verlaagd en de FT4-waarde normaal.

Bij de behandeling van hyperthyreoïdie met medicijnen (schildklierremmer (en levothyroxine)) worden de TSH- en FT4-waarde bepaald.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mirjamD
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 dec 2013, 06:34
Locatie: Limburg

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door mirjamD »

Dankjewel voor je reaktie Laura. Op die pagina heb ik inderdaad al zitten lezen.
De termen worden zo wel wat duidelijker, alleen niet wat de verhoudingen in onderlinge samenwerking tussen de verschillende waardes wil zeggen.

Vind het zelf wel altijd handig als ik weet wat er kan gaan komen en hoe ik er zelf tegen aan kijk als de arts belt. Normaal lukt me dat prima, maar met de schildklier problemen kom ik er zelf helemaal niet uit.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door laura »

hoi Mirjam,

Veel schildklierhormoon (= vrij T4 en T3) is weinig tsh.
Weinig schildklierhormoon (vrij T4) is veel tsh.

Denk aan de thermostaat van de cv.
Het wordt koud (weinig hormoon) dan slaat de thermostaat aan (meer tsh).
Het is weer warm (genoeg hormoon) dan slaat de thermostaat uit (weinig tsh).

Bij een lage tsh kan de vrij T4 verhoogd zijn maar ook gewoon.
Bij een lage tsh kan ook de T3 te hoog zijn.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Mirjam: wil me ook graag voorstellen

Bericht door Teun »

Mooie vergelijking met de verwarming Laura"
Laatst gewijzigd door Teun op 08 dec 2016, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie