Genezen van Graves?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Ariane
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2013, 21:38

Genezen van Graves?

Bericht door Ariane »

Dag allemaal,

Ik ben benieuwd of er iemand genezen is na het jaar medicijn gebruik van de ziekte van Graves? Of na het nemen van de slok? Ik lees alleen verhalen dat mensen hun leven lang medicijnen slikken en die na de slok hypo zijn geworden en ook medicijnen moeten blijven slikken. Zijn er ook succes-verhalen? En wat zijn de veranderingen als je na de slok opeens hypo werd? Is er daarna ook nog een kans op genezing?

Groetjes,
Ariane
Afbeelding
Graves
Gebruikersavatar
Wiebel
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 sep 2013, 22:22

Re: Genezen van Graves?

Bericht door Wiebel »

Dag Ariane

Eens je een schildklierziekte hebt, zal je een schildklierziekte voor het leven hebben.
Er zullen wel hier en daar succesverhalen zijn dat een sk- patiënt zonder medicatie kan verder leven. Mijn man heeft 2 x op een jaar tijd het RAJ gekregen. Momenteel moeten we afwachten welke richting de schildklier zal kiezen: hyper, hypo of eutho. Deze laatste is na de RAJ volgens mij een utopie. Het zouden krakken van medici zijn indien ze de radioactieve jodiumpil precies zouden kunnen afwegen.

Ik ontken het niet dat het mogelijk is terug eutho te worden na hyper te zijn geweest. Dit aantal gelukkige patiënten zal eerder dun gezaaid zijn.

Liefs

Wiebel (partner van schilklierpatiënt)
ZH op 12/05/2012 wegens schildklierstorm (170 slagen /p. min.), 14/05 dx ziekte van Graves, bloedbeeld: TSH 0,010 U/L, FT3 35,10 pmo/L, FT4 63,2 pmo/L, TSI 17,9 IU/L, slok op 06/06/2012 (370 mBq). Okt. '12: oogziekte van Graves. Tweede slok op 15/03/2013.
Ariane
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2013, 21:38

Re: Genezen van Graves?

Bericht door Ariane »

Dag Wiebel,

Dank voor je reactie. Ik zal er inderdaad maar gewoon van uit gaan dat ik voor mijn leven lang schildklier patiënt blijf... Moet het allemaal nog een beetje accepteren geloof ik :(
Ik ga me eerst maar eens oriënteren wat de verdere mogelijkheden zijn. Dat radio-actief jodium zit ik zo tegen op. Ik heb ergens gelezen dat dit je leven kan verkorten met 10 jaar volgens eea. Amerikaans onderzoek, en dat er soms ook kanker gezwellen optreden na een behandeling met het jodium. Natuurlijk kan er altijd van alles gebeuren, maar ik vind het gewoon geen prettig idee dat het 'pas' 60 jaar gebruikt wordt, en dat het nog niet duidelijk is wat voor een nadelen het op lange termijn kan hebben, voor zover ik weet.
Afbeelding
Graves
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Genezen van Graves?

Bericht door laura »

hoi Ariane,

Van die verhoogde kans op kanker en een korter leven bij radioactief jodium, daar weet ik eerlijk gezegd niets van in relatie tot de behandeling bij de ziekte van Graves.
Men probeert de dosis zo laag mogelijk te houden. Je noemt dat as low as reasonably achievable ofwel het ALARA-principe.

Als je meer over hyperthyreoïdie wilt lezen, dan is dit wellicht iets: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... k-van.html

Ik kan me wel goed voorstellen hoe je je voelt.
Als je de ziekte van Graves hebt, komt er veel op je af.
Ik hoop dat je iets aan die extra informatie hebt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Genezen van Graves?

Bericht door Nathalie46 »

Hoi,
Er zijn best succes verhalen hoor, maar die zul je niet op internet tegenkomen omdat zij gewoon goed kunnen leven en geen hulp zoeken op internet.
Ik heb een collega die graves heeft gehad en na het stoppen van de medicijnen heeft zij het nooit meer teruggekregen, zij zegt zelf wel ik draag de ziekte wel nog steeds in me de antistoffen blijven vaak in je lijf zitten. Ik heb zelf ook Graves en ga nu 1 dec stoppen na 1 jaar en 3 maanden medicijnen, het was een zware tijd maar de laatste paar maanden gaat het behoorlijk goed en ik kan niet wachten om te stoppen en ga er zeker vanuit dat het goed gaat komen. Positief moet je altijd blijven.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Ariane
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2013, 21:38

Re: Genezen van Graves?

Bericht door Ariane »

Dag Nathalie,
Dat is waar inderdaad, ben benieuwd hoe het zal gaan, iets moet iets later stoppen in maart. Hoop voor je dat alles goed blijft gaan!
Afbeelding
Graves
Gebruikersavatar
Wiebel
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 sep 2013, 22:22

Re: Genezen van Graves?

Bericht door Wiebel »

Ariane, in je bloed zullen de antistoffen van Graves altijd aanwezig blijven. Deze verminderen wel, maar blijven bij labo-onderzoeken nog steeds zichtbaar.
De ziekte van Graves is een auto-immuunziekte, vandaar.
ZH op 12/05/2012 wegens schildklierstorm (170 slagen /p. min.), 14/05 dx ziekte van Graves, bloedbeeld: TSH 0,010 U/L, FT3 35,10 pmo/L, FT4 63,2 pmo/L, TSI 17,9 IU/L, slok op 06/06/2012 (370 mBq). Okt. '12: oogziekte van Graves. Tweede slok op 15/03/2013.
Ariane
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2013, 21:38

Re: Genezen van Graves?

Bericht door Ariane »

Oke, ik wist niet dat die stoffen altijd zouden blijven. Weer wat geleerd. Ik hoopte eigenlijk dat die met de tijd weg zouden gaan.. Naja het zij zo.
Afbeelding
Graves
Maxx
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2013, 07:38

Re: Genezen van Graves?

Bericht door Maxx »

Hallo,

Wiebel, dat vroeg ik me dus ook al af...
Met mijn vriend had ik laatst een gesprek over waar de antistoffen dan zouden blijven.
Ik heb namelijk zelf Graves en de internist zei me al dat wegens mijn hoeveelheid antistoffen, ik deze ziekte gewoon weer zou terug krijgen.

Je antistoffen verdwijnen dus niet?
Ook niet als je de slok krijgt? Die staat voor mij ook gepland namelijk...

Groetjes
Ariane
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 okt 2013, 21:38

Re: Genezen van Graves?

Bericht door Ariane »

Up
Afbeelding
Graves
Plaats reactie