Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Als je schildklier te veel hormoon maakt met aandacht voor klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
noworries
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:08

Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door noworries »

Dag allemaal, heeft iemand - net als ik - ervaring met haarverlies? Sinds een jaar verlies ik elke dag een behoorlijke hoeveelheid haren, verdeeld over mijn hoofd. Dit proces blijft doorgaan. Tijdens het haren wassen en daarna verlies ik nog een extra hoeveelheid. Mijn bezoeken aan 3 dermatologen (in ziekenhuizen in Den Haag) hebben helaas niets opgeleverd: de een 'wil het aankijken', een ander 'vindt mijn haar er prima uit zien' en de derde noemde het 'Alopecia als gevolg van het slikken van Strumazol'. Een half jaar geleden ben ik in overleg met de internist overstapt op Propylthiouracil. Dat heeft mijn haarverlies helaas niet verminderd. Begin december ben ik daarom in overleg met de internist mijn medicatie gaan afbouwen: ik slik nu 2 x daags Propylthiouracil 50 mg, en 1 x daags Euthyrox 50 mcg. Ook hiervan helaas geen merkbaar resultaat op het gebied van haaruitval.
Herkent iemand op dit Forum bovenstaand probleem? En kent iemand een specialist op het gebied van haaruitval in combinatie met Graves? Ik heb zelf op Internet Intermedica in Boxmeer gevonden, maar heb na het lezen van een Forum op Haarweb in die kliniek weinig vertrouwen. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Petra, 47 jaar
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3524
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door laura »

hallo Petra,

Jouw onderwerp heb ik verplaatst.
In dit subforum valt het meer op.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3524
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door laura »

hallo Petra,

In de gegevens van PTU - http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h52546.pdf - wordt haaruitval bij de bijwerkingen genoemd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
JanetH
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door JanetH »

Hallo Petra,
Herkenbaar! Ik verlies ook nog steeds veel haren. Wordt er moedeloos van. Het lijkt ook wel alsof de hele haarstructuur is veranderd in broze dunne haren die snel breken.
Maar ook de beharing elders, lees oksel, wenkbrauw etc is minder.
Ik ben bang dat dit blijft zolang als ik al die meuk aan pillen gebruik, strumazol 30 en 125 levothyroxine.
Heb helaas geen gouden tip voor je...
Groeten,
Janet
SNT
Berichten: 170
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door SNT »

Mijn haar en ook nagels zijn gewoon slecht. Mijn haarpuntjes splijten super snel, knoopt als een idioot. En mijn nagels breken constant.
Ik ben al tijden aan de extra vitamine B (met biotine dus), misschien is het daardoor minder erg, maar weg is het zeker niet.
En dan ben ik inmiddels al een poos gestopt. Maar de slechte kwaliteit zal nog wel even dure voordat dat weg is :(
LillianHamilton
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2020, 15:32

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door LillianHamilton »

Deze informatie was nuttig, bedankt!
Amethist
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:10

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door Amethist »

Daar heb ik enorm veel last van, zeker 30 % van mijn haardos verloren in de loop van de voorbije jaren en nu nog steeds.

Ik heb enkele maanden geleden een kuur gevolgd met biotine en bepanthène IM...wekelijks een injectie van deze 2 stoffen heeft me na een kuur van 12 weken goed geholpen maar van zodra ik gestopt was weer enorm veel haaruitval. Endocrinoloog vond het niet nodig meer om een nieuwe kuur gezien het geen blijvend effect had bij mij.
marjoleta
Berichten: 209
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,

Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik dit hier kan melden maar...... sinds ik extra Collageen ( wilde kabeljauw ) poeder Ergomax en A.Vogel Silicea D6 gebruik zijn mij nagels , haren en gewricht problemen een stuk minder geworden.



Wel moet je het een paar maanden aanzien, en met alles wat ik extra gebruik stop ik een week per half jaar.

Mijn Schildklier is verwijderd (kanker) ik slik 112/ 125 mg. Euthyrox


Mvg.
Marjoleta
Pomtips
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door Pomtips »

Ja ik heb ook veel last van haaruitval (gehad). Ten eerste toen Graves echt losbarstte (hyper). Het schijnt ook vaak tijdelijk voor te komen als je begint met Strumazol gebruiken. Ik heb het bij mij (als man) over eerst Alopecia (dus bepaalde plekken) en later diffuus haarverlies.
Na goed instellen op euthyrox stabiliseerde het haarverlies heb ik het idee en is er zelfs een beetje teruggekomen. Helaas ben ik ook lange tijd op een te lage dosering Euthyrox ingesteld (hypo) geweest en ben toen ook heel veel haren verloren. Dus ja, het komt bij hyper en hypo voor. Bij een hyper gaat je haar te snel door alle groeifasen heen en bij hypo te langzaam. Beide slecht voor het haar.
Goed ingesteld worden is dus heel belangrijk.
30mg Strumazol+Euthyrox
01-19 TSH 0.85/FT4 - (FT3 4.2) 156.25mcg
06-19 TSH 1.1/FT4 13.4 (FT3 4.7) ~150mcg
09-19 TSH 2.7/FT4 11.4 ~125/131mcg
01-20 TSH 1.8/FT4 11.2 ~125mcg
08-20 TSH 3.0/FT4 10.6 ~116.5mcg (komend vanaf 112mcg)
LillianHamilton
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2020, 15:32

Re: Haaruitval/haarverlies als gevolg van medicatie of van Graves zelf

Bericht door LillianHamilton »

Ik worstel zelf ook met haaruitval. Ik ben op aanraden van mijn dokter naar de dermatoloog gegaan maar dat was me toch een oelewapper. Ik heb bijna een jaar lang 3x per dag ijzertabletten geslikt en dat zou zogenaamd moeten werken. Maar een jaar later was er nog haast niets veranderd en ik moest het maar blijven doorslikken zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik een holistische dokter bezocht en via hem probiotica en deze haarvezels gehad https://www.imperio-haarvezels.nl/haaruitval-vrouwen/. Nu is mijn haar aan het herstellen en ik voel me er een stuk beter bij.
Plaats reactie