Te snelle schildklier

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Birgitta
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2017, 13:06

Te snelle schildklier

Bericht door Birgitta »

Ik ben Birgitta en ben nieuw op dit forum. Ik heb altijd een te trage schildklier gehad, vorige week bloed geprikt en smiddags belden de huisarts dat ik een te snelle schildklier heb!!
Ik zij dat klopt niet ik heb een trage klier, maar de waardes lieten dit keer wat anders zien.
Normaal waren mijn waardes TSH van 30 en FT4 18
Nu zijn mijn waardes TSH 0.14
En de FT4 is 27
Ik slik tyrax 150mcr deze moeite nu verlagen naar 125.
Heb al maanden last van vermoeidheid en ben nu sinds 4 weken schor, dacht een verkoudheid maar komt dus ook vanuit de te hoge klier.
Kan iemand mij zeggen hoe dit zo plotseling van traag naar snel kan.
En zijn mijn waardes slecht?
Alvast bedankt voor de reacties!
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Te snelle schildklier

Bericht door SNT »

Is er verder geen onderzoek gedaan? Ik zou verwachten dat er nu het standaard onderzoek naar de ziekte van Graves gedaan zou worden. Dus ook kijken via bloedonderzoek naar antistoffen en een scan van je schildklier.
Je schildklier zal waarschijnlijk niet "zomaar" ineens teveel gaan doen als hij normaal al te weinig deed. Als je namelijk Graves hebt, zal je schildklier alleen maar meer en meer gaan doen en dat wil je zeker niet.

Ik vond je TSH overigens in de oude waarde wel erg hoog, bedoel je niet 3.0 ipv 30?
Afhankelijk van het lab zal je fT4 ergens tussen de 12-22 horen te zitten, dus dan was 18 mooi daar binnen en 27 dus wel te hoog, maar je TSH is nog niet eens heel laag met 0.14, bij mijn lab mag die tussen de 0.25 en 4 zijn. Misschien past een iets hogere fT4 wel gewoon bij jou als die oude TSH wel juist was.

Maar ik zou nog steeds (naast in ieder geval je medicatie verlagen) vragen om vervolg onderzoek.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Te snelle schildklier

Bericht door rosan »

De schildkliermedicijnen die je nodig hebt kan soms nog wat heen en weer schommelen. Bijv met leeftijd. Je hebt nu duidelijk minder nodig dan je voorheen gebruikte. Heeft verder niet met graves te maken lijkt mij.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Te snelle schildklier

Bericht door laura »

Birgitta schreef: 16 mar 2017, 22:48 Ik ben Birgitta en ben nieuw op dit forum. Ik heb altijd een te trage schildklier gehad, vorige week bloed geprikt en smiddags belden de huisarts dat ik een te snelle schildklier heb!!

Ik slik tyrax 150mcr deze moeite nu verlagen naar 125.
hallo Birgitta,

Slik jij nog steeds thyrax of slik je inmiddels een ander merk levothyroxine.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Birgitta
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2017, 13:06

Re: Te snelle schildklier

Bericht door Birgitta »

SNT schreef: 17 mar 2017, 07:12 Is er verder geen onderzoek gedaan? Ik zou verwachten dat er nu het standaard onderzoek naar de ziekte van Graves gedaan zou worden. Dus ook kijken via bloedonderzoek naar antistoffen en een scan van je schildklier.
Je schildklier zal waarschijnlijk niet "zomaar" ineens teveel gaan doen als hij normaal al te weinig deed. Als je namelijk Graves hebt, zal je schildklier alleen maar meer en meer gaan doen en dat wil je zeker niet.

Ik vond je TSH overigens in de oude waarde wel erg hoog, bedoel je niet 3.0 ipv 30?
Afhankelijk van het lab zal je fT4 ergens tussen de 12-22 horen te zitten, dus dan was 18 mooi daar binnen en 27 dus wel te hoog, maar je TSH is nog niet eens heel laag met 0.14, bij mijn lab mag die tussen de 0.25 en 4 zijn. Misschien past een iets hogere fT4 wel gewoon bij jou als die oude TSH wel juist was.

Maar ik zou nog steeds (naast in ieder geval je medicatie verlagen) vragen om vervolg onderzoek.
Hai, nee er is geen onderzoek gedaan alleen dat ik lager moest met de thyrax. Mijn waarde was voor de TSH 30 ik slikte150mcg.
Bij ons in het lab zijn andere waardes kan dat?
TSH tussen de 0.3 en 3.7
En de FT4 tussen de 12 en 21.
Dat is toch raar dat dit verschild in de labs, of mis ik iets?
Ik zal bij de volgende keer of ze antistoffen willen testen en is het
Verstandig om ook de T3 te laten testen?
Dankjewel voor je reactie!
Birgitta
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2017, 13:06

Re: Te snelle schildklier

Bericht door Birgitta »

hallo Birgitta,

Slik jij nog steeds thyrax of slik je inmiddels een ander merk levothyroxine.
Ja, ik slik tyrax 125 mcg
Birgitta
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2017, 13:06

Re: Te snelle schildklier

Bericht door Birgitta »

rosan schreef: 17 mar 2017, 11:26 De schildkliermedicijnen die je nodig hebt kan soms nog wat heen en weer schommelen. Bijv met leeftijd. Je hebt nu duidelijk minder nodig dan je voorheen gebruikte. Heeft verder niet met graves te maken lijkt mij.
Ja, ben net uit de overgang misschien heeft dat invloed?
Ik slikten 150mcg en nu moest ik minderen na 125mcg.
Ja, ik weet niet zoveel over de klier en Graves krijg je dat als je bepaalde waardes hebt? Ja ik stel maar want ik heb geen idee!
Zal mij maar eens gaan inlezen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Te snelle schildklier

Bericht door laura »

hallo Birgitta,

Het zou best door de overgang kunnen komen dat je een lagere dosis nodig hebt.
Let wel: te veel hormoon slikken heeft niets te maken met de ziekte van Graves.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Te snelle schildklier

Bericht door laura »

Birgitta schreef: 17 mar 2017, 18:58
Er is geen onderzoek gedaan alleen dat ik lager moest met de thyrax.

Bij ons in het lab zijn andere waardes kan dat? TSH tussen de 0.3 en 3.7. En de FT4 tussen de 12 en 21.
Dat is toch raar dat dit verschild in de labs, of mis ik iets?
Ik zal bij de volgende keer of ze antistoffen willen testen en is het Verstandig om ook de T3 te laten testen?
hallo Birgitta,

Er is geen verder onderzoek nodig. Antistoffen of T3 prikken is ook niet nodig.
Wat betreft labs, elk lab heeft zijn eigen waardes.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Te snelle schildklier

Bericht door SNT »

Het kan toch ook geen kwaad om wel naar antistoffen te laten kijken?
Plaats reactie