Hopelijk eind in zicht

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Peekaatje
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 okt 2013, 06:18

Hopelijk eind in zicht

Bericht door Peekaatje »

Hallo! :)

Vorig jaar oktober/november heb ik me hier geregistreerd omdat ik toen te horen kreeg dat ik Graves had. In het begin was ik hier behoorlijk actief, later kon ik mezelf niet meer inloggen en nog later kon ik het hele forum niet meer vinden. :(

Ik heb een hele tijd niet lekker in mijn vel gezeten, vooral veel angst voor mijn ogen gehad. Eenmaal begonnen met de medicijnen voelde ik me elke week wat opknappen. Ik was zelfs zo goed opgeknapt dat ik in juni de Alpe d'HuZes heb beklommen! Het is me gelukt en ik heb dat gedaan! Hardlopend, afgewisseld met lopen.

Nu ben ik bijna een jaar verder, mijn waardes waren vorige week: FT4 14 en Tsh 3,5.
In januari mag ik gaan stoppen met de strumazol en thyrax en dan hoop ik dat mijn klier zich netjes zal gedragen. Aan de ene kant zie ik er als een berg tegenop, maar aan de andere kant kijk ik er ook wel weer naar uit. Beetje dubbel allemaal.
Ik zie vreselijk op tegen een eventuele "slok". Zo bang nog steeds voor mijn ogen...

Verder probeer ik niet teveel er bij stil te staan en alles te nemen zoals het komt. Je kunt er toch helemaal niets aan veranderen zelf, dus is acceptatie volgens mij erg belangrijk.
Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar het gaat 'gewoon' best goed met mij.

Weet iemand van jullie of de afloop van Graves afhangt van je hele gestel? Van het verloop van de ziekte bij jou? Ik bedoel hoe beroerder je je hebt gevoeld, hoe minder kans dat het uiteindelijk goedkomt ofzo? Of heeft het daar niets mee te maken?
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Hopelijk eind in zicht

Bericht door Nathalie46 »

Hoi,
Ja spannend allemaal hoor dat stoppen, ik ga 1 december stoppen en ben ook erg benieuwd. Aan de ene kant zegt de dokter je hebt 50% kans maar je moet jezelf wel goed in de gaten houden op klachten en snel terug komen als je iets merkt aan de andere kant zegt de dokter tegen me ik heb goeie hoop dat het bij mij wegblijft door het ziekte verloop dat je hebt gehad. Het lijkt me dat je zo paranoïde wordt als je overal op moet letten maar ik ben wel positief. Mijn endocrinoloog heeft wel eens tegen me gezegd dat je vaak wel aan het ziekteproces kan zien hoe het eventueel zal gaan. Zoals niet lang een onmeetbare tsh is goed maar er zijn altijd mensen die het ondanks een gunstig verloop toch terugkrijgen. Zoals jezelf al zegt je kan er toch nu niks aan veranderen als positief blijven en afleiding zoeken wel nog rustig aan en heel hard hopen dat je bij het gunstige verloop zit en waarom ook niet toch! Ik heb met mezelf afgesproken om niet bij elke klacht in paniek te schieten en te denken ik ben weer aan het hyperen maar hou wel een aantal dingen in de gaten. Zoals bv niet als ik het 's nacht weer eens warm heb gehad te denken mijn schildklier gaat weer te snel maar dan bv die dag mijn hartslag in de gaten te houden en als die dan keurig laag blijft dat het dan goed is want toen ik hyperde zat mijn hartslag boven de 100.
Succes en al heel fijn dat je je toch een stuk beter bent gaan voelen!
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Hopelijk eind in zicht

Bericht door Jenny »

Ik kan me nog goed die spanning van het "stoppen met medicijnen" herinneren. Ik heb het beschreven in mijn Graves-Story, zie www.duijathome.nl/graves
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Peekaatje
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 okt 2013, 06:18

Re: Hopelijk eind in zicht

Bericht door Peekaatje »

We hopen er maar gewoon het beste van. Een beetje vertrouwen moeten we er wel in hebben ook, vind je niet?
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Hopelijk eind in zicht

Bericht door Nathalie46 »

Vertrouwen moeten we zeker hebben maar ik heb ook wel mijn momenten dat ik er super onzeker van wordt, het is toch wel erg spannend allemaal.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Plaats reactie