Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door laura »

Op dit forum staan veel verhalen over mensen met enorm hoge FT4 waarden.
Je leest over zweten of een hoge hartslag.
Maar je leest bijna niets over angst, paniekaanvallen, irritatie en agressie.

Herken jij deze klachten?
Als de schildklier te veel schildklierhormoon maakt, veroorzaakt dat overactiviteit met onder andere:

- rusteloosheid
- verscherpte waarneming (overgevoeligheid voor geluid)
- nervositeit
- concentratiestoornissen
- prikkelbaarheid, ongeduldigheid
- versterkt emotioneel gedrag
- angst (bijv. straatvrees)
- verhoogde spanning
- wisselende depressieve gevoelens
- huilbuien

Typerend voor iemand met een snelle schildklier zijn rusteloosheid, overactiviteit en gevoelens van agressie. Genoemd worden ‘een constante onrust voelen’, ‘geen moment stil kunnen zitten’, ‘het gevoel te hebben uit elkaar te kunnen barsten, alsof het van binnen kookt’, ‘op en top gespannen zijn, als het ware onder stroom staan’. De dwang om steeds maar bezig te moeten zijn en de onmogelijkheid je te concentreren op je bezigheden, kan uitmonden in agressie. Ook een geluid of bepaald gedrag van huisgenoten, kan makkelijk agressie opwekken en leiden tot uitbarstingen, ruzie en geschreeuw.

Lees ook eens: http://schildkliertje.blogspot.nl/2015/ ... nelle.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door rex »

Heel herkenbaar toen ik jaren geleden hyper was.
Nu met op papier hypo te zijn, heb ik toch soms typische hyperklachten,zoals zweten en snel kwaad worden.
Het lijkt wel dat als de hypofyse opdracht geeft aan de schildklier om meer T4 te maken ,deze in een te hoge versnelling schiet en hypergedrag vertoont
SNT
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 sep 2015, 08:04

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door SNT »

Is dat een afvinklijstje? :lol:

Ik kon bij alle behalve angst (alhoewel ik wel banger was van paard te vallen bijvoorbeeld) een vinkje zetten. Wat een vreselijke tijd was dat....
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door rosan »

Ja heel herkenbaar allemaal. Ik kon amper een normaal gesprek voeren, want ik raakte meteen gefrustreerd en geirriteerd. Was ook een hele fijne periode voor mijn partner... :roll:
valerie0303
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jun 2016, 18:33

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door valerie0303 »

Heel herkenbaar!
Jaren Graves gehad... uiteindelijk is mijn schildklier verwijderd... maar ook de perioden dat ik stabiel was hadden ik regelmatig nog last van bovenstaande klachten...
Nu hypo... met alweer een waslijst aan klachten.... :cry:

Valerie
WenC
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 jul 2017, 06:32

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door WenC »

Heel herkenbaar voor mij. Soms lijken het wel aanvallen van een hyperende schildklier. Het is net of er een knop om gaat en dan ben ik in eens zeer onrustig. Alsof ik heel zenuwachtig ergens voor ben. Mijn maag draait om en ik ben dan ook heel labiel / rillerig en heb veel angstige gedachten. Ook naar de kinderen toe ben ik dan snel geïrriteerd en boos.
Na een aantal dagen neemt de labiliteit en onrust dan iets af maar de geïrriteerdheid en het 'niets kunnen hebben' en het 'alles is teveel' gevoel blijft.
Bobby
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 dec 2016, 21:15

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door Bobby »

Als ik hyper dan erger ik mij heel snel aan dingen. Vooral op straat vind ik mensen dan vaak heel irritant. Als ze aan de verkeerde kant staan van de roltrap bij de metro zodat ik er niet langs kan en daardoor mogelijk de metro mis, in de ingang van een winkel met elkaar gaan praten, lopend op hun telefoon kijken en ervan uitgaan dat iedereen wel aan de kant vliegt voor ze, in de supermarkt bij de kassa tijdens het scannen van hun boodschappen dan schaapachtig staan te wachten zonder alvast in te pakken en/of de portemonnee te pakken, enz. enz.... Pff, gelukkig dat ik geen geweer op zak heb dan :P

Kan ook slecht tegen irritante geluiden, had ooit een monitor die een heel hoge toon gaf als het beeld licht werd, niemand hoorde het, maar ik werd er gek van. Ook een bloedhekel aan vogels gekregen, houtduiven die de hele dag aan 1 stuk door hetzelfde monotone deuntje laten horen. Nestelende kauwen die onder mijn dakpannen een nest maken wat met veel gekrijs en gebonk gepaard gaat. Maaimachines, snoeimachines, zaagmachines, ik woon in een groene buurt met veel klussers, zogenaamd rustgevend dat groen, nou forget it :P.

Concentratiestoornis, mede ook door die irritante geluiden. Een film kijken duurt altijd heel lang bij mij, want ik moet 80 keer terugspoelen omdat ik afgeleid ben door het 1 of ander of opeens in gedachten voor mij uit zit te staren.

Altijd haast ook, al heb ik alle tijd van de wereld. Ben dan ook altijd veel te vroeg overal en dan toch steeds bang dat ik te laat kom. Ben ik hypo kom ik juist altijd (bijna) te laat.

Afijn, zolang niets of niemand mij ook maar een strobreed in de weg legt, vind ik hyperen verder geen probleem. :mrgreen:
SarcaSassie
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 okt 2017, 17:47

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door SarcaSassie »

Sorry maar ik ben zo blij om zoveel herkenning te lezen! :lol:
maart '14 FT4 29 TSH 0,01 tsh.rec.as. 3,3
juli '14 FT4 12 TSH 0,04
Nov '16 FT4 9,6 TSH 2,4 (spiraal)
juli '17 FT4 13,2 TSH 0,09
sept '17 FT4 14,9 TSH 0,02
okt '17 FT4 12,4 TSH 0,18 T3 5,0 tsh.rec.as 2,3
dec '17 FT4 10,7 TSH 2,3
Jan '18 FT4 9,1 TSH 4,6
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door Bep »

Ik was 'plotseling' echt doodsbang bij lange autoritten. Vooral met veel verkeer en riep de hele tijd: pas op, meer afstand houden, er komt iemand van rechts....afijn ik reed mee op een extreem irritante manier.
2 autovakanties in Zwitserland werden daardoor redelijk vervelend.

Nadat na 2 jaar sk problemen waren vastgesteld en ik een paar maanden thyrax slikte viel me op dat ik 10-tallen km kon meerijden zonder te krijsen; doe dit doe dat. :oops: En toen mijn eerste vaste endo vol begrip vroeg ( Ik had in die 2 jaar tijd, 4 totaal ongeïnteresseerde invallers) Hoe gaat het met de ruzies? barstte ik in huilen uit. Hoe WIST ze dat nu weer??Wat was ik een kreng in die tijd.

Maar nog ben ik heel anders dan 'vroeger' Er moet nog steeds niet teveel tegen zitten, anders sla ik op tilt. Vroeger was ik de clown die nooit in paniek raakte en de rust zelve. Nu dus niet meer
Janine72
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2017, 10:05

Re: Gedragsveranderingen door hyperthyreoïdie

Bericht door Janine72 »

Ik kreeg het afgelopen jaar uit het niets paniekaanvallen. Er waren momenten waarop ik werkelijk dacht dat ik gek werd. De twee weken voor de diagnose ging het al zo ver dat ik eigenlijk niet de deur uit durfde. Nu na 10 dagen Strumazol is die verschrikkelijke paniek met 80 % afgenomen. Heel af en toe voel ik het nog opkomen maar het zakt ook weer weg.
Plaats reactie