Nieuw en nieuwsgierig

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
rb1962
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2017, 12:27

Nieuw en nieuwsgierig

Bericht door rb1962 »

Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen en hun mening. Ben 55 en eigenlijk nooit ergens last van gehad altijd topsport gedaan maar door een medische keuring ivm arbeidsongeschiktheidsverzekering als zelfstandig ondernemer zijn er toch schildklierafwijkingen bij me geconstateerd.
In 2016 is bij mij dus een te snel werkende schildklier geconstateerd waarbij tevens struma (gezwollen schildklier) was opgetreden. Hoewel de zwelling goed zichtbaar was had ik behalve dat ik het altijd snel warm had en veel zweette nergens last van. Mensen om me heen vonden me wel snel qua doen en praten etc maar dat is volgens mij gewoon een persoonlijheidsding.
Bij nader onderzoek bleek mijn schildklier dus veel te snel te werken en ik had een verhoogde waarde van 44,5
Omdat me verteld werd dat een dergelijke verhoging niet gezond was en omdat de struma nogal erg opgezwollen werd en er ook niet uit zag heb ik me na lang afwegen laten behandelen met Radioaktief jodium (als alternatief voor medicijnen en operatie)

Nu bijna 4 maanden later is mijn waarde van 44,5 naar 10 gedaald, struma vrijwel niet meer zichtbaar doch mijn TSH schijnt niet meetbaar te zijn omdat dat onder de 0,02 zit. Mijn internist zegt dat dat normaal is na die radioaktieve behandeling maar ik kan er verder op internet weinig over vinden.

De voorgestelde situatie is nu dat ik schildklierhormonen ga slikken maar ik ben daar nogal huiverig voor omdat ik eigenlijk liever geen chemische troep in mijn lichaam wil. Het was al een hele stap om die radioaktieve pil te slikken.
Nu ik op internet de bijwerkingen en reviews van het medicijn lees (Teva Levothyroxine 50 microgram) word ik helemaal niet vrolijk.

Mijn concrete vragen:
– Is het idd normaal dat TSH niet meetbaar na bijna 4 mnd radioaktief jodium? (ik heb de kleinste dosis gekregen waarbij ik nog net een dag in quarantaine moest in ziekenhuis)
– Wat is de normale schildklierhormoonwaarde? Mijn waarde is nu 10 en op internet lees ik verschillende meningen en waardes betreffende de normaalwaardes
– Wat indien ik die pillen niet slik? Ik merk dat ik sneller aankom maar ben inmiddels overgestapt op veganistisch en biologisch eten (of iig minstens vegetarisch) en stop ook met roken en ben weer begonnen met sporten
– De apotheker vertelde me dat het een kunstmatig/chemisch hormoon in mijn pillen is en ik kan nergens iets vinden over langetermijn effecten want ben nogal wantrouwend richting farmaceutische industrie dus werkende (biologische/non chemical) alternatieven zijn welkom. Weet iemand hier iets van?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw en nieuwsgierig

Bericht door laura »

hallo,

Je onderwerp heb ik verplaatst naar het subforum Hyperthyreoïdie.

Je vraagt je af of het normaal is dat de tsh-waarde zo heel laag is.
Dat gebeurt soms en is niet vreemd.
Ik weet zo gauw niet waardoor het komt, maar het wordt genoemd in een serieus schildklierboek.
Ik meen dat het komt door de tsh-receptor antistoffen (die de ziekte van Graves veroorzaken).

Vaak is het uiteindelijk effect van radioactief jodium pas na ongeveer zes maanden meetbaat.
Je kan het wellicht nog even aankijken.

Als je schildklier het echt begeeft, kun je niet zonder levothyroxine.
Dat is precies het hormoon zoals je schildklier het zelf ook maakt.
Je kunt dat niet opvangen met voeding.
Met levothyroxine kun je gewoon gezond oud worden.

Neem gerust een kijkje op Schildkliertje met: https://schildkliertje.blogspot.nl/2015 ... ertje.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw en nieuwsgierig

Bericht door laura »

rb1962 schreef: 24 aug 2017, 13:56 Mijn concrete vragen:
– Is het idd normaal dat TSH niet meetbaar na bijna 4 mnd radioaktief jodium? (ik heb de kleinste dosis gekregen waarbij ik nog net een dag in quarantaine moest in ziekenhuis)
hallo RB,

Een antwoord! Ik heb het artikel gevonden waaraan ik dacht.
Het is wel uit 2003.

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-interp ... ledig#toc6

Men streeft naar euthyreoïdie, dat wil zeggen naar normale TSH-, FT4- en T3-waarden. Echter, bij de behandeling van Graves-hyperthyreoïdie kan de TSH-concentratie maandenlang onderdrukt blijven, ondanks inmiddels normale FT4- en T3-waarden; soms blijft de TSH-uitslag permanent verlaagd. Een plausibele verklaring hiervoor is onderdrukking van de TSH-secretie door binding van TSH-receptorstimulerende antistoffen aan de recent ontdekte TSH-receptor in de hypofyse.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie