Stoppen met medicatie

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
roosje24
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:25

Stoppen met medicatie

Bericht door roosje24 »

Wie heeft er ervaring met het stoppen met Euthyrox en Strumazol.
Hoe is het erna gegaan, zijn de klachten terug gekomen en waren er klachten omtrent het stoppen met de medicatie evt. bijwerkingen hiervan!

gr. Sandra
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door Jenny »

Dag Sandra,

Spannend he om te stoppen met alle medicatie. Wat gaat die klier doen? Netjes gedragen of weer op hol slaan?
Ik heb het meegemaakt. Mijn verhaal kun je lezen op www.duijfathome.nl/graves

Wanneer mag je stoppen?
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Sweet
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2013, 14:50

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door Sweet »

Ik vond het een half jaar geleden best eng om te stoppen.
Mét medicatie is alles redelijk geregeld, zonder is het maar weer afwachten.

Bij mijn eerste controle meldde de internist dat twee van haar patiënten na een week weer op de stoep stonden met hyperklachten.
Bij mij is de schildklier na stilstand weer langzaam gaan werken, erg langzaam maar steeds iets beter.
Ik heb geen last gehad van het stoppen van de medicatie op zich.
Over een week mag ik weer laten controleren, ik ben en blijf benieuwd.
Ik zal altijd alert blijven, hyper zijn is redelijk goed te herkennen, hypo ook.

We zullen zien. Sterkte met stoppen!
roosje24
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:25

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door roosje24 »

Jenny schreef:Dag Sandra,

Spannend he om te stoppen met alle medicatie. Wat gaat die klier doen? Netjes gedragen of weer op hol slaan?
Ik heb het meegemaakt. Mijn verhaal kun je lezen op http://www.duijfathome.nl/graves

Wanneer mag je stoppen?

Eind dec. maar ik ben zelf eind okt. aan het afbouwen gegaan, dus van elke tablet de helft, ik reageer heftig op medicatie vooral als de dosis hoger wordt, dus ik heb zelf besloten i.p.v. ineens met alles te stoppen eerst te minderen. kijken hoe dit gaat...nou ik voel me alles behalve goed....moe. lusteloos, vaak geen kracht in spieren, soms depressief.....ik wil ergens in dec. bloed laten prikken...ben dan benieuwd wat de bloedwaarde is!
Jou verhaal gelezen, nou dat is ook niet mis.....ik wacht het af...je kunt ook bijna niet anders.
Maar wat een rot ding is het die schildklier, en of die nu te snel of te langzaam werkt...heb alle 2 gehad....ik was er behoorlijk ziek van en vaak ook van de medicatie, het brengt je hele leven op hol.

gr. Sandra
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door Jenny »

Sandra,

Ik herken me ook in alle twee. Om normaal te worden word je als hyper eerst hypo gemaakt. Achteraf blijkt dat ook nog eens anti-stoffen tegen Graves én Hashimoto heb, dus hyper en hypo. Als ik jou was zou ik nu al bloed gaan prikken, dan weet je waar je aan toe bent. Destijds kon ik bloedprikken wanneer ik wou (nu nog hoor, heb een stapel labbonnen) en ik voelde eerder dat ik hypo werd dan de bloedwaarden aangaven. Ik ben dus op tijd gestart met schildklierhormoon en daarmee ergere klachten voorkomen.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door Nathalie46 »

Stoppen is altijd lastig voor je lijf, ik denk dat je nu juist last hebt van het afbouwen moet je lijf iedere wennen aan dat ie iets minder krijgt en zich daar weer aan aan passen. Afbouwen is ook niet de bedoeling je moet echt in 1 keer stoppen dat heeft de endocrinoloog ook duidelijk tegen mij gezegd en dan afwachten of je schildklier het blijft doen.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
roosje24
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:25

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door roosje24 »

Ben vanaf begin dec. gestopt met euthyrox en strumazol, dus nu afwachten wat de schildklier gaat doen.
TSH waarde op 6 dec. was goed.
Ik had meteen al de eerste dagen na het stoppen vervelende bijwerkingen, hartkloppingen, opgejaagd gevoel,
oppassen dat ik niet ga hyperventileren, kortom vervelende klachten.
Heeft hier iemand ervaring mee, en hoe lang heb je last gehad van bijwerkingen, want daar wil mijn internist niet veel over kwijt, waarom??? geen idee.

gr. Sandra
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door Nathalie46 »

Het blijft altijd spannend ik ben nu ook 2 weken gestopt en merk er niet veel van behalve meer moe aan het worden en wat sloom maar verder geen bijwerkingen. Het is toch afwachten en jezelf in de gaten houden. Had je nadat je 1 week was gestopt al bloed laten prikken omdat je zegt begin dec gestopt en 6 dec tsh goed?
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Monique de B
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 nov 2013, 13:45

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door Monique de B »

Ik heb ook een vraag over het stoppen. Ik had gepland om half januari te gaan stoppen met de strumazol en euthyrox (ik mocht het zelf bepalen van de internist). Maar eigenlijk denk ik er nu over om eerder te stoppen. Wat ik me afvraag, is of je -stel dat mijn schildklier weer te snel gaat werken- dan meteen weer strumazol kan gaan slikken en of je dan snel weer ingesteld raakt. Of zal er dan meteen behandeling met de slok volgen, zonder even een tussenpose met strumazol/euthyrox?
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Stoppen met medicatie

Bericht door Jenny »

Monique

Wanneer je denkt weer hyper te worden dan moet je eerst bloedprikken om te zien hoe je waarden zijn. Heb je een labbon achter de hand?
En als je dan opnieuw hyper bent moet je niet Strumazol gaan slikken, maar met je internist overleggen wat de beste vervolgebehandeling is. Daar kun je nu al over nadenken.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Plaats reactie