Gebruik strumazol

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Jeegee
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2017, 21:24

Gebruik strumazol

Bericht door Jeegee »

Mijn vriendin heeft na diverse onderzoeken te horen gekregen dat haar schildklier niet goed functioneert. Na bloedmetingen in maart van dit jaar bleken haar Tsh te laag en T3 en T4 te hoog. Na een nieuw bloedonderzoek in mei bleek dat de Tsh te laag bleef (inmiddels 0,01) en T3 en T4 zich langzaam herstelden. Nu is er vorige week weer bloedonderzoek gedaan met geen verbetering in Tsh, maar T3 en T4 hebben zich beide hersteld en zitten op keurig nette waardes. Toch wordt haar nu geadviseerd om Strumazol te gaan gebruiken om de schildklier langzamer te laten werken. Maar volgens mij zal hierdoor de hoeveelheid T3 en T4 toch juist gaan dalen, terwijl deze nu op peil zijn.
Kan iemand mij uitleggen of ik dit te simpel beredeneer en hoe dit in elkaar steekt? Wij willen graag weten hoe dit in elkaar steekt, voordat ze gaat beginnen met strumazol.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gebruik strumazol

Bericht door laura »

hallo Jeegee,

Heb je die waarden van de fT4 en (f)T3 ook bij de hand?
Is er ook een diagnose gesteld?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jeegee
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2017, 21:24

Re: Gebruik strumazol

Bericht door Jeegee »

De waarde van T4 was in oktober 18. Wij begrepen dat dit keurig is. T3 hebben ze de hoogte niet verteld, maar wel dat deze ook goed is.
Ondertussen ook uitgezocht wat Strumazol eigenlijk voor middel is en hier schrokken wij behoorlijk van. Wij zijn bang dat mijn vriendin zich door het gebruik alleen maar slechter gaat voelen, omdat de waardes T3 enT4 nu goed zijn. En ook het feit dat ze geen enkele symptomen verder heeft die wijzen op een te snel werkende schildklier, twijfelen we sterk of er wel gestart moet worden met het gebruik van Strumazol.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gebruik strumazol

Bericht door laura »

hallo Jeegee,

Oké ik ben geen arts.
Maar eerlijk gezegd zie ik ook het nut er niet van in.

Jouw vriendin heeft volgens het jargon een subklinische hyperthyreoïdie.
Daarbij wordt over het algemeen afgewacht wat er gaat gebeuren.

Is er verder onderzoek gedaan?
Zoals een echo wellicht?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Gebruik strumazol

Bericht door Suffy »

Wat het misschien ook zou kunnen zijn is dat de schildklier T4 dumpt.
Ik denk dat ik dit ook een korte tijd heb gehad, achteraf gezien dan.

Het dumpen van schildklierhormoon kan een teken zijn dat de cellen door de antistoffen vernietigd worden. Dat de antistoffen de schildklier aanvallen.
Het gevolg kan dan uiteindelijk een te langzaam werkende schildklier worden, veroorzaakt door antistoffen tegen de schildklier. Dit is de ziekte van Hashimoto.

Ik zou zeker afwachten. Een FT4 van 18 is prima, maar wat was de waarde eerst dan?
Laat je vriendin de arts aangeven dat ze de Strumazol niet gaat nemen en wil afwachten hoe het verder verloopt.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Jeegee
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2017, 21:24

Re: Gebruik strumazol

Bericht door Jeegee »

Ze heeft in mei al diverse onderzoeken, waaronder de echo, al gehad. Toen was al besloten om op dat moment verder geen actie te ondernemen, omdat het toen ook om een minimale afwijking ging. Inmiddels na overleg met de huisarts besloten om de Strumazol in de kast te laten liggen en niet te gebruiken.
Wel op aanraden een vrijblijvende afspraak met een natuurarts gemaakt om te kijken of het in een tekort van voesingssuplementen kan liggen.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Gebruik strumazol

Bericht door *anna* »

Jeegee,
Op aanraden van wie is er een afspraak gemaakt met een natuurarts?
Ik heb naar aanleiding daarvan mijn glazen bol uit het dressoir gehaald, afgestoft en ik zie dat de natuurarts verschillende tekorten constateert en supplementen zal voorschrijven.
Wedje?

Groet, Anna
Jeegee
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2017, 21:24

Re: Gebruik strumazol

Bericht door Jeegee »

Afgelopen donderdag is mijn vriendin bij de natuurarts geweest. Na een heel uitgebreid onderzoek kwam zij tot de conclussie dat de werking van de schildklier inderdaad niet goed was, maar gezien de klachten en symptomen die er zijn, dit volledig in verband staat met een probleem met de bijnieren. Deze werken nauwlijks meer. Met deze info weer teruggestuurd naar de eigen huisarts. Intussen zelf ook informatie gezocht natuurlijk en herkennen veel van de voorkomende symptomen. Meer dan bij de symptomen van een te,snel werkende schildklier.
Zo blij dat mijn vriendin niet aan de strumazol is begonnen. Had denk ik veel schade aangericht aan de schijnbaar toch wel goed werkende schildklier.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gebruik strumazol

Bericht door laura »

hallo Jeegee,

Als ik lees over natuurartsen en bijnieren dan gaan al mijn haren overeind staan.
Vast hydrocortison voorgeschreven gekregen?
Helaas de manier om de werking van de bijnierschors om zeep te helpen.

Hier vind je er meer info over: viewtopic.php?f=24&t=461
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jeegee
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2017, 21:24

Re: Gebruik strumazol

Bericht door Jeegee »

Hallo Laura,
Zij heeft van de natuurarts alleen te horen gekregen dat ze haar voedingspatroon moet aanpassen. Er zijn geen medicijnen of suplementen voorgeschreven. Ze moet haar vitamine d peil omhoog brengen en het liefst koolhydraatarmer gaan eten. Dus beperkt aardappels, rijst en pasta. En ze moet haar eigen huisarts weer bezoeken om de werking van de bijnieren te controleren. De natuurarts gaf ook aan dat zij hier eigenlijk geen rol meer in kan spelen dus een vervolgconsult is ook niet zinvol.
Lijkt mij een reële en eerlijke conclussie van haar.
Plaats reactie