scintigrafie bijschildklieren

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
yoke
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2013, 13:30

scintigrafie bijschildklieren

Bericht door yoke »

Hallo,

Ik ben Yoke en neem sinds een zestal jaren schildklierhormoon (na een slok). Maar het laatste jaar bleef ik echt kwakkelen en het voelde voor mij aan dat de schildklier het probleem was. Meermaals werd vastgesteld dat mijn medicatie diende bijgeregeld te worden, maar van laag naar hoog en terug, het was teveel en mijn lichaam verdroeg die vlugge dosiswijzigingen niet zo goed

Tot ik via spoed enkele weken terug bij een endocrinoloog terecht kwam, die mijn klachten niet echt ernstig nam, maar toch een bloed- en urineonderzoek liet doen. Via de huisarts kreeg ik het verslag en ook de HA vond er niets abnormaals aan.

Thuis gekomen bekeek ik zelf de labo-uitslagen en toen viel me op dat "weer" mijn parathormoon te hoog was. Ik heb er de bloeduitslagen van de laatste drie jaren bij genomen en toen merkte ik dat in 7 van de 10 keren mijn parathormoonwaarde veel te hoog was en ook enkele malen fosfor te laag

heb toen een afspraak gemaakt bij mijn vertrouwde endocrinoloog en al de uitslagen meegenomen. Vrijdag heb ik scintigrafie van de bijschildklieren gehad en ik hoop echt dat men hieruit een afwijking kan vaststellen, want voel me totaal niet goed. Ik ben vaak zenuwachtig, veel dorst, periode van veel plassen, extreem moe, enz

Woensdag heb ik normaal gezien de uitslag

Zijn er nog mensen op het forum die ervaring hebben met scintigrafie of afwijking aan de bijschildklieren.

Yoke
Marjolijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 sep 2013, 13:14

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door Marjolijn »

Het klinkt een beetje alsof je hyper bent, maar het is goed dat je grondig wordt onderzocht. Weet je de tsh en ft4 waarden van de laatste paar keer prikken?
yoke
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2013, 13:30

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door yoke »

De TSH en schommelen enorm. Ik was op een half jaar tijd van 125 µg naar 50 µg gegaan, dan op een dikke maand terug naar 100 µg. Zelf voel ik dat dit teveel is en neem nu enkele dagen 75 µg en soms eens 100 µg. Mijn bloedwaarden waren goed nu

Maar de symptomen (crisissen) noem ik hetzelf, leken inderdaad op hypers, maar was echt een jojo. Kan inderdaad ook van bijschildklieren komen, ligt allen zo vlak bij elkaar he

Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de reactie

Yoke
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door Jenny »

Mijn schoonmoeder had een te snelle bijschildklier en daardoor te hoog calcium en te laag fosfor. Is calcium ook bij jou bepaald? Bij haar is de boosdoener operatief verwijderd en daarna was zij weer helemaal normaal.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
yoke
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2013, 13:30

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door yoke »

Dag jenny,

Bij mij is calcium soms ook bepaald en is hoog normaal. Daarom dat ze te snel werkende bijschildklieren niet uitsluiten omdat fosfor meermaals te laag was en vooral parathormoon vaak te hoog

Maar de dokters laten niet altijd de drie tesamen prikken en dat is het vervelende. Ikzelf ben de uitslagen gaan vergelijken omdat ik me kon herinneren dat de huisarts gezegd had (is ondertussen ook al twee jaar geleden) : je fosfor staat te laag, komt bijna nooit voor.

Maar denken dan precies niet verder en moest gewoon tabletten nemen

Yoke
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door laura »

hallo Yoke,

Jouw onderwerp heb ik verplaatst naar hyperthyreoïdie.
Na enig puzzelen leek mij dat het duidelijkste subforum.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door Mellie »

Hoi yoke,

In het verleden zijn bij mij 2 bijschildklieren verwijderd en heb ik dus al eerder een scintigrafie gehad om te bepalen hoe het is gesteld met de bijschildklieren.
De bijschildklieren hebben niets te maken met de schildklier, echter lijken veel klachten van bijschildklier en schildklier op elkaar.
Moeilijk dus te bepalen waar de klachten nou vandaan komen.
Heel goed dat je dit zelf in de gaten heb gehouden.

Na de laatste operatie aan de bijschildklier is mijn calciumgehalte altijd te hoog gebleven.
Dit is ook te merken... intussen ben ik al 5 nierstenen rijker. Dit is dus ook een symptoom wat bij te hard werkende bijschildklieren hoort.
Hopelijk heb je hier geen last van.
Momenteel krijg ik meer onderzoek naar de bijschildklieren en wacht ik op een oproep voor een scintigrafie.
Sterkte Mellie
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door Eekhoorn »

Yoke, zijn dit keer de waarden waar het om gaat (calcium, parathormoon, fosfor, vitamine D, actieve vitamine D) voor de verandering nu wél tezamen bepaald?

Je bijschildklieren meten voortdurend hoeveel calcium in je bloed zit. Is het te laag, dan verhogen ze de hoeveelheid parathormoon. Daarmee wordt via de nieren vitamine D omgezet in actieve vitamine D. Actieve vitamine D is een hormoon dat ervoor zorgt dat je darmen meer calcium uit je eten halen en dat je minder calcium uitplast. Je calcium zal dus stijgen en daarmee gecorrigeerd worden. Het zorgt ook voor een verlaging van je fosfor.

Alleen door al die waarden tegelijkertijd te meten, kun je goed zien of dat mechanisme goed werkt.

Als je bijschildklieren te snel werken (dat heet hyperparathyreoïdie), scheiden ze te veel parathormoon af. Je calcium wordt daardoor verhoogd zonder dat dat nodig is. Hyperparathyreoïdie komt meer voor bij oudere mensen en meer bij vrouwen.
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door Mellie »

Actieve vitamine D is een hormoon dat ervoor zorgt dat je darmen meer calcium uit je eten halen en dat je minder calcium uitplast. Je calcium zal dus stijgen en daarmee gecorrigeerd worden. Het zorgt ook voor een verlaging van je fosfor.
Primaire hyperparathyreoïdie betekent dat de stoornis oorspronkelijk in de bijschildklieren zit. Eén of meer bijschildklieren wordt groter en overactief. De klier of klieren produceren dan te veel parathyreoïdhormoon. Het resultaat is een te hoog calciumniveau in het bloed. Vaak word dit veroorzaakt door een adenoom, een goedaardige tumor van één of meer van de bijschildklieren. Deze zal operatief moeten worden verwijderd. Zelf heb ik deze operatie 2 x gehad en is me erg meegevallen.

Secundaire hyperparathyreoïdie treedt op wanneer er teveel bijschildklierhormoon wordt afgegeven als reactie op een daling van de calciumspiegel in het bloed, vooral veroorzaakt door een tekort aan vitamine D. Vrij vroeg in de ontwikkeling van nierfalen treden storingen in de calcium- en fosfaatstofwisseling op, waardoor het bloedcalciumgehalte daalt. Een secundaire hyperparathyreoïdie komt dus vaak voor bij vergevorderd nierfalen.

Teriaire hyperparathyreoidie. Bij langdurige secundaire hyperpara-thyreoïdie kunnen de bijschildklieren ongevoelig worden voor het remmend effect van calcium op de afgifte van bijschildklierhormonen, en spreekt men van “tertiaire” of “autonome” hyperpara-thyreoïdie.

Gezien jouw klachten past dit heel goed bij Primaire Hyperparathyreoidie.
Primaire Hyperparathyreoidie veroorzaakt onder andere een hoge calciumspiegel waardoor je de volgende klachten kan ondervinden: moeheid, spierzwakte, te veel plassen, te veel drinken, misselijkheid, braken, obstipatie en psychische klachten, en soms zelfs uitdroging.
Zoals je misschien ziet lijken veel klachten ook op de te traag werkende schidklier.
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
yoke
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2013, 13:30

Re: scintigrafie bijschildklieren

Bericht door yoke »

Allen bedankt voor de reacties

Mijn fosfor, calcium en parathormoon waren nu binnen de "referentiewaarden", alhoewel ik het raar blijf vinden dat elk labo met andere referentiewaarden werkt. Want fosfor was nog lager dan vorige keer en "binnen" referentiewaarden van dit labo

De scintigrafie heeft niets afwijkend aan het licht gebracht, dus gaan ze er vanuit dat alles oké is. Ik hoop het ook, maar zit natuurlijk nog altijd met die vervelende klachten

Ik heb de laatste maand wel niet zo een "crisis" meer gehad, ik bedoel hiermee dat ik geen dagen aan een stuk meer geslapen heb (ging gepaard met zweten, veel plassen, dorst, enz)
Ja, die schildklier is toch iets raars hoor. Heb jaren tamelijk stabiel geweest, wel moe, maar vooral geestelijk stabiel en ook niet van die diepe lichamelijke periodes

Ik neem nu maar 75 µg L-thyroxine en endocrinoloog zei gisteren dat je beter een beetje te laag dan te hoog staat. Mijn huisarts heeft echter nog deelbare tabletten van 25 µg gegeven enkele weken terug, zodat ik eventueel 87,5 µg kan nemen.

Heeft iemand van jullie ook zo van die rare periodes gehad zoals ik beschreef. Ik denk dat ik oorspronkelijk inderdaad te hoge dosis had, maar dat de verdere ziektesymptomen waarschijnlijk kwamen door het te vlug veranderen van de dosering.

Yoke
Plaats reactie