Anna met klachten na radioactief jodium

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Anna1
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2017, 08:05

Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door Anna1 »

Hallo,
Ik ben Anna, vrouw van 57 en heb sinds een flink aantal jaren problemen met mijn schild(rot) klier. MIjn internist noemt het een rotklier;). Wat ik wel kan onderschrijven, want de bij behorende klachten zijn talrijk.

Ik heb 10 jaar lang alleen strumazol geslikt vanwege een te snel werkende klier. Omdat er in die jaren nog een aantal andere zaken speelde zijn de schildklier gerelateerde klachten naar de achtergrond verdwenen. Twee jaar geleden begon ik behoorlijk af te vallen, terwijl ik niet aan het diëten was. Huisarts, stuurde me naar de internist, en die schrok van mijn klier. Mijn zijflappen (van de schildklier) waren 10 bij 6 cm en een radio aktieve slok was het advies. Na wat heen en weer gedacht en overlegd, hier voor gekozen.Dit was mei 2016. Ben daarna 7 dagen in quarantaine geweest. Advies daarna was stoppen met alle medicatie en zien wat mn klier ging doen. Na een aantal weken begon het hyperen wederom. 6 maanden door geploeterd met allerlei klachten en het advies was een tweede slok. Zo gezegd zo gedaan. Deze slok is in begin april 2017 geweest. Alleen hoefde ik niet zolang in quarantaine, 4 dagen maar. En ik hier ben ik nu. Alle medicatie is gestopt, en mijn internist belde me gisteren met de laatste bloeduitslagen. Ik zal mijn waardes van na de tweede slok op een rijtje zetten.

Mijn eerste keer bloed prikken was in juli 2017.
10/7: tsh 36, vt4 5.2
14/8 tsh 15, t4 12
18/9 tsh 13, t4 12, t3 5,2
4/10 tsh 7,4, t4 14, t3 5,7
7/11 tsh 3,0, ft4 15, ft3 6.0

Kan iemand mij misschien helpen om een setpoint te berekenen?

Mijn internist geeft aan dat dit perfecte waardes zijn. Probleen hier echter is dat ik me niet goed voel. Ik ben moe, weinig energie , slaap beroerd en behoorlijke spier/gewrichtspijnen.Plus daarnaast de nodige hartkloppingen. Niet elke dag, maar regelmatig.
Ik push mezelf 3 keer per week naar de sportschool alwaar ik egym doe. Soms lukt het niet en ga ik twee keer.
Ik eet netjes in de structuur maar val geen gram af.

Nu ik dit zo aan het opschrijven ben voel ik me een beetje een zeur, wat ik normaliter niet ben. Ik hoop dat mijn verhaal voor iemand herkenbaar is en hoop eigenlijk op wat vergelijkbare verhalen/of verhalen dat dit allemaal nog gaat verbeteren.

Groet, Anna
Laatst gewijzigd door Anna1 op 09 nov 2017, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door laura »

hallo Anna,

Zo te zien begint je schildklier langzamerhand de draad op te pakken.
Beetje bij beetje werd de tsh lager en de fT4 hoger.

Pas twee dagen is het duidelijk.
Veel te kort om ook maar iets te zeggen of het perfecte waardes zijn.

Dat je je bepaald nog niet goed voelt, kan ik me voorstellen.
Daar zal nog wel even tijd overheen gaan.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door Kiek »

Hallo Anna,

Je waarden heb ik in de app gezet.
Er komt een stevig set point uit van een FT4 van 16.7 pmol/l met een TSH van 1.44 mU/l.
Dat zijn mooie streefwaarden.
Je hypowaarde doet niet mee. Dat zie je aan het rode kruisje links bovenaan.
Het lijkt alsof de waarde willekeurig is, of uit een ander lab.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Anna1Nov2017.jpg
Anna1Nov2017.jpg (38.4 KiB) 3516 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anna1
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2017, 08:05

Re: Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door Anna1 »

Hallo Kiek,

Dank voor de moeite! Zou je nu nog een keertje willen uitleggen hoe ik dit precies moet lezen en snappen hoe het werkt? En wat betekent het dat mijn hypowaarde niet meedoet? Heb gezocht op de site, maar kon eerlijk gezegd geen uitleg over de setpoint vinden. Mogelijk kijk ik er over heen hoor :)

Ik prik altijd in hetzelfde lab, wel mogelijk op iets wat verschillende tijden, weet niet of dat uitmaakt?

Groet, Anna
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door Kiek »

Je schrijft in je eerste berichtje:
Kan iemand mij misschien helpen om een setpoint te berekenen?
Laat ik nou denken dat je er al iets vanaf weet!
Het gaat over de reactie van je TSH op de FT4.

Het gebeurt in een vast patroon, dat aangeboren is.
Een FT4 van 12.5 pmol/l, zal bij jou in het lab waar je nu je bloed laat bepalen een TSH geven van ca. 10 mU/l.

Laboratoria zijn niet onfeilbaar.
Ze doen hun best om de stofjes in het bloed zo goed mogelijk te meten.
Het meten van zulke kleine hoeveelheden is erg ingewikkeld.

De meest betrouwbare waarden van TSH en FT4 vallen binnen de referentiewaarden.
Buiten de referentiewaarden hebben waarden de kans meer te wapperen.
Zo'n wapperwaarde noemen ze een 'outlier' of een 'uitbijter'.
Je waarde van TSH 36/ FT4 5.2 is zo'n outlier.
Dat zie je aan het patroon van je curve.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anna1
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2017, 08:05

Re: Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door Anna1 »

Hallo Kiek,

Dank voor je uitleg. Wat maakte dat je dacht dat ik er al meer van wist? Mogelijk verwar je mij met een andere Anna? Zijn er meer hier. Anyway, ik probeer te snappen waar het over gaat! ;)
Anna1
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2017, 08:05

restklachten jodium slok

Bericht door Anna1 »

Hallo,

Ik heb tot dusver twee keer radio aktief jodium moeten nemen voor een hyper schildklier.
Laatste keer is in april dit jaar geweest. Mijn waardes liggen volgens de internist in het normale op dit moment. tsh 3.0, ft4 15 en ft3 is 6.0. Perfect zei hij.

Vraag is waar mijn gewrichtsklachten vandaan komen. Rechter schouder, knokkels op mijn handen, veel plassen na de tweede behandeling ( 5/6 per nacht mn bed uit) ook over dag. Ik slaap hierdoor ook slecht natuurlijk. Verder heb ik ook het idee dat mijn emoties niet goed in balans zijn, vlug geïrriteerd is nog steeds aan de orde van de dag, zo ook niet zo veel energie hebben.

Ik maak me zorgen over deze restklachten, weet iemand hier meer over of herkent iemand dit?

Dank alvast, Anna
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door laura »

Anna1 schreef: 09 nov 2017, 12:22 7/11 tsh 3,0, ft4 15, ft3 6.0
hallo Anna,

Ik vrees dat je zal moeten afwachten hoe en wanneer jouw schildklier zich herstelt.
Twee weken geleden waren jouw tsh, ft4 en ft3 pas zoals je aangaf.

Als je het setpoint ziet van Kiek - FT4 16.7 pmol/l met TSH 1.44 mU/l - dan ben je er nog niet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Anna1
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2017, 08:05

Re: Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door Anna1 »

hoi,

Ik bedoelde meer of mijn klachten "normaal" zijn, na zoveel jaren me niet goed voelen, weet ik niet eigenlijk niet meer of dit allemaal bij de schildklier hoort.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anna met klachten na radioactief jodium

Bericht door laura »

hallo Anna,

Ik denk dat wat jij voelt nu normaal is.
Of beter wellicht: je schildklier moet een nieuw evenwicht vinden.
En ik denk dat je daar klachten van hebt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie