Onzekerheid/ negatief zelfbeeld

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Monique de B
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 nov 2013, 13:45

Onzekerheid/ negatief zelfbeeld

Bericht door Monique de B »

Mijn hele leven ben ik al geen uitblinker in zelfvertrouwen, ben vaak onzeker over mezelf en mijn kunnen. Een aantal maanden voor de diagnose Graves heb ik zelfs een stap terug gedaan in functie op mijn werk omdat de verantwoordelijkheid steeds zwaarder op me drukte. Toen ik de diagnose kreeg viel er veel op z'n plek en kreeg ik hoop dat er op dat vlak wat zou verbeteren. Helaas was dat niet het geval, ik heb juist steeds minder zelfvertrouwen en tijdens mijn donkerste momenten ben ik zelfs bang om mijn baan te verliezen. Het voelt als een glijdende schaal, heel snel naar beneden.....
Wat ik me eigenlijk afvraag, kan dit komen door Graves? In principe ben ik goed ingesteld, lichamelijk gezien voel ik me oké. Maar zou het kunnen zijn dat ik wel nog mentale klachten erdoor heb?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Onzekerheid/ negatief zelfbeeld

Bericht door laura »

hallo Monique,

Als ik naar mijn eigen Graves-geschiedenis kijk, dan herken ik veel in die onzekerheid.
Sinds die klier uitgeschakeld is, is het op dat front veel rustiger geworden.

Ik kan me zo voorstellen dat veel mensen zich daarin herkennen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Monique de B
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 nov 2013, 13:45

Re: Onzekerheid/ negatief zelfbeeld

Bericht door Monique de B »

Was de verbetering bij jou pas na je slok? In principe zou de mijne nl ook uitgeschakeld moeten zijn door de strumazol....
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Onzekerheid/ negatief zelfbeeld

Bericht door Nathalie46 »

Bij mij is het de aard van het beestje ik ben een onzeker persoon ook doordat ik veel te veel heb meegemaakt om eigenlijk aan te kunnen als mens. Ik heb er mee leren omgaan door oa. niet zoveel uren te werken en een wat rustiger leven te lijden en er zijn ook wel tijden geweest dat ik anti depressiva heb geslikt. Tijdens de graves heb ik er wel last van gehad maar niet extremer als normaal. Sinds ik jaren geleden gedragstherapie heb gehad kan ik er beter mee omgaan.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Monique de B
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 nov 2013, 13:45

Re: Onzekerheid/ negatief zelfbeeld

Bericht door Monique de B »

Ja, ik heb zo'n zelfde aard, maar heb er echt veel meer last van sinds Graves. Therapie e.d. heb ik ook al vaak gevolgd, ik ben dan helaas ook nog erg eigenwijs en vind dat ik het uiteindelijk allemaal wel zelf kan.... :oops:
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Onzekerheid/ negatief zelfbeeld

Bericht door Jenny »

Graves verdubbeld je gevoelsleven, zowel positief (mensen die 's nachts gaan schoonmaken vanwege de energie) als negatief (mensen die dagelijks op de kast zitten en ruzie maken). Ik herken mij in die laatste, maar dat kostte sloten energie. Die had ik op den duur niet meer en samen met een schouderblessure maakte dat, dat ik mijn werk als verpleegkundige niet meer kon doen. Ziektewet en re-integratie dus, met gevolg dat ik secretaresse werd op de Spoed voor hart en longen. Leuk werk, goed te doen en zeker in combinatie met onze Bed and Breakfast. Niks mis mee dus. Toch na mate de Graves of te wel de klier rustiger wordt, mis ik toch mijn oude werkvloer. Daarom heb ik gesolliciteerd als verpleegkundige om familie te begeleiden. Misschien wordt het niks, misschien een leuke baan; ik sta er helemaal open in.

Van oorsprong ben ik een vrij zeker iemand, ken geen onzekerheden. Maar Graves heeft dat wel aan het wankelen gebracht en dingen uitvergroot. Daar heb ik van geleerd.
Succes voor jou!
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Monique de B
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 nov 2013, 13:45

Re: Onzekerheid/ negatief zelfbeeld

Bericht door Monique de B »

Dankje voor je reactie, ik voel me vaak onbegrepen door vrienden (en mezelf!). Ik dacht steeds dat de medicatie alles "normaal" zou doen zijn, maar dat is dus niet zo. Ging twijfelen aan mijn karakter. Nu is het nog niet ineens allemaal goed, maar weet in ieder geval waar het aan ligt.
Plaats reactie