Te hoge TSH waarde

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Sharon1976
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2018, 14:10

Te hoge TSH waarde

Bericht door Sharon1976 »

Hallo,

Ik ben Sharon Bruggink, 41 jaar en moeder van 2 kids.

In mijn tweede zwangerschap kreeg ik de ziekte van Graves. Dat is nu 8 jaar geleden. 7,5 jaar geleden heb ik de behandeling gehad met radio actief jodium. Destijds een week in quarantaine gezeten. Sindsdien schommelen mijn waarden nog steeds. Soms gaat t een half jaar goed maar nooit echt langer.

Gisteren weer laten prikken omdat ik ervan overtuigd was dat mijn schildklierwerking weer te hoog zou zijn. Ik ben erg prikkelbaar, hartkloppingen, oververmoeid, droge kapotte vingers, etc. Vandaag kreeg ik de uitslag: T4 was goed, TSH was 15,7😳😳

Omdat deze waarde normaal gesproken max. 4,2 mag zijn belde mijn huisarts mij vanmiddag. Ik was ervan overtuigd dat mijn medicatie aangepast zou worden. In plaats daarvan zei ze: omdat je symptomen passen bij een te snelle schildklier kan ik de medicatie niet aanpassen. Je symptomen zijn die van een te snelle schildklier maar de waarden geven een te langzame werking aan.

Advies: over aantal weken opnieuw prikken. Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Ik voel me echt niet goed nu en weet zeker dat er iets niet klopt. Ik ken mijn lichaam na 8 jaar met deze ziekte echt wel. Wat moet ik doen? Of kunnen mijn symptomen ook toch echt wel duiden op een te trage schildklier zoals de waarden aangeven? Ik vind het een beetje kort door de bocht van mijn huisarts om te zeggen; zal wel een foutje zijn, prik over een paar weken maar opnieuw. Ik hoop dat iemand mij raad kan geven😔😔😔
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Te hoge TSH waarde

Bericht door Suffy »

Dit onderwerp graag verplaatsen naar een ander board, b.v. Graves.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Te hoge TSH waarde

Bericht door laura »

hallo Sharon,

Wat voor medicatie slik je nu?

PS Ik heb jouw bericht geplaatst bij hyperthyreoïdie omdat je nu in het vervolgtraject zit.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sharon1976
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2018, 14:10

Re: Te hoge TSH waarde

Bericht door Sharon1976 »

Ik slik nu 100 Mg Euthyrox per dag..
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge TSH waarde

Bericht door Kiek »

Hallo Sharon,

Zo'n dreiging van een nieuwe Graves-periode lijkt me niet prettig.
Maar je lab spreekt dat tegen.
Je TSH is nu 15.4 mU/l. Dit moet een oorzaak hebben.
Je (onzekere) huisarts stelt voor om een paar weken af te wachten.
Wat is je bijhorende FT4?

Misschien heb je in afwachting van je vraag aan je huisarts alvast je dosis levothyroxine niet geslikt?
Of vanwege de Graves-dreiging misschien onregelmatig geslikt?
Zoiets verhoogt de TSH, en kan een normale FT4 geven.

Is de laaste tijd je leefwijze veranderd, waardoor je hoeveelheid levothyroxine aagepast moet worden?
Bijvoorbeeld een nieuwe medicatie, of aankomen in gewicht?

Een hypothyreoïdie kan soms ook psychisch ontregelend werken.
Zou dit van toepassing kunnen zijn?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie