Hyperthyreoidie

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Christine2194
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2018, 16:37

Hyperthyreoidie

Bericht door Christine2194 »

Tijdens een uitgebreid onderzoek kwam naar voren dat ik een TSH waarde had van 0,05 mU/L en een T4 waarde van 15,3 pmol/L. Er is nu een aantal keren geprikt en de verschillen zijn niet of nihil te nomen.

Ik voel me al langere tijd niet goed, heel erg moe (ook na een nacht slapen), koud met name een steenkoude neus, warrig hoofd, een onwerkelijk gevoel, kan me niet focussen, chaotisch, hoofdpijn, kortom niet goed.

Mijn huisarts was voornemens mij 'iets' voor te schrijven maar besloot uiteindelijk om mij door te verwijzen naar de internist. Mede omdat er schildklier problemen in mijn familie voorkomen. Ik ben vorige week bij een internist geweest. Na twee minuten in gesprek te zijn geweest meldde de arts dat ik (omdat ik in het onderwijs werkzaam ben) wel last zou hebben van de werkdruk en dat daaruit mijn klachten zouden voortvloeien. Nu vind ik dat erg kort door de bocht.

Ik zit niet te wachten op een schildklier afwijking maar zoals ik me nu voel gaat het ook niet. Ik werd min of meer met een kluitje in het riet gestuurd, kon weer naar het lab, maar zag in mijn online dossier dat de waardes wederom 0,05 en 15,3 zijn. Zijn er mensen met deze waardes die deze klachten herkennen, deze waardes hebben en is hier iets aan te doen?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie

Bericht door laura »

hallo Christine,

Daar weet ik niet direct antwoord op.
Als er uitgebreid onderzoek is gedaan, kun je daar iets meer over vertellen?

Alleen een tsh- en fT4-waarde is wel een heel mager resultaat.
Heb je een uitdraai van bloedonderzoek?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Christine2194
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2018, 16:37

Re: Hyperthyreoidie

Bericht door Christine2194 »

Dag Laura,
Onderstaand de uitslagen van 7 november 2017. Dit onderzoek was om te kijken of ik reuma zou hebben. In verband met hartkloppingen en ritme stoornissen heb ik drie weken geleden een registratie kastje gehad voor drie dagen. Aan de hand van deze uitslag moet ik de volgende week naar de cardioloog. Ik ban ook vandaag weer geen stuiver waard, te moe om iets te doen. Hartelijke groet, Christine

eGFR (CKD-EPI) >90 mL/min/1.73m2
Bezinking 22 mm/uur
Hb 8,6 mmol/L
Ht 0,42 L/L
Hb 8,6 mmol/L
Ht 0,42 L/L
Ery's 4,8 x10e12/L
MCV 87
MCH 1.788 amol
MCHC 20,6 mmol/L
RDW 12,2 %
Leuco's 6,0 x10e9/L
Thrombo's 325 x10e9/L
Kreatinine 51 umol/L
ALAT 20 U/L
CRP 3 mg/L
urinezuur 115 umol/L
Alb.Chem 41 g/L
Calcium totaal 2,47 mmol/L
TSH 0,05 mU/L
Vrij-T4 15,3 pmol/L
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie

Bericht door laura »

hallo Christine,

Met die normale vrij T4 en die heel lage tsh had ik verwacht dat de T3 of fT3 geprikt zou zijn.
Het is wel belangrijk dat dat gebeurt.

Die lage tsh en jouw klachten doen mij denken aan een hypofyseprobleem.

Wat denk jij, Kiek?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Christine2194
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2018, 16:37

Re: Hyperthyreoidie

Bericht door Christine2194 »

Hallo Laura,

Er is wederom geprikt en dit waren de uitslagen:
Component Uw waarde Standaardbereik
TSH Receptor antistoffen Negatief IU/mL <1,6 IU/mL
Vrij-T3 5,2 pmol/L 2,6 - 5,7 pmol/L
TSH 0,05 mU/L 0,3 - 4,5 mU/L
Vrij-T4 15 pmol/L 12 - 22 pmol/L

Deze uitslagen kunnen niet de klachten geven die ik heb werd er vrijdag gezegd. Ik moet terug naar de huisarts.
Wel het komende jaar onder controle blijven en om de 3 maanden laten prikken.
Ik hoop dat er snel iets uitkomt want ik kan bijna niet verder, zo moe.

Groet,
Christine
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hyperthyreoidie

Bericht door Kiek »

Hallo Christine,

Het lijkt me een ellende om zulke waarden te hebben, Christine.

Deze waarden zouden bijvoorbeeld opgewekt kunnen zijn door een supplement waarin iets teveel schildklierhormoon. Dan daalt de FT4, de TSH wordt onderdrukt, en de T3 hoog normaal.
Misschien gebruik je supplementen of medicatie?
En misschien ga je 's ochtends naar het lab nadat je eventuele medicatie geslikt hebt?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Hyperthyreoidie

Bericht door Bella »

Beste Christine,

TSH verlaagd, FT4 normaal, FT3 normaal en geen antistoffen die wijzen op (het ontstaan van) hyperthyreoïdie... Inderdaad geen beeld dat wijst op schildklierziekte.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3857600/

Maar zo’n verlaagd TSH past, samen met je klachten en symptomen, wél bij een ontsporende bijschildklier: primaire hyperparathyreoïdie.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3857600/

Dit wordt veroorzaakt door een goedaardig gezwel (adenoom) van meestal één van je vier bijschildklieren, die zelfstandig je calciumhuishouding (met name botstofwisseling) regelen. De gezonde bijschildkliertjes (formaat rijstkorrel) gaan ‘slapen’ omdat zo’n adenoom (bij mij formaat duiveëi) grote hoeveelheden bijschildklierhormoon (PTH) produceert. Na verwijdering van het adenoom (parathyreoïdectomie) worden ze weer wakker en hervatten hun brave werkje. En jij bent genezen!

Het wordt helaas vaak over het hoofd gezien, maar je klachten zijn ernstig genoeg om het uit te willen zoeken. Om te beginnen zou ik calcium, PTH en vitamine D laten prikken bij de huisarts. Bij een calcium hoger dan 2.52 mmol/l naast een verhoogd PTH en/of een laagnormaal of verlaagd vitamine D kan de diagnose gelijk gesteld worden. Bij kleine afwijkingen of onduidelijkheid laat je deze drie bepalingen na een week opnieuw prikken. Calcium en PTH zijn stabiele waarden in gezonde mensen. Een groot verschil tussen de eerste en tweede keer prikken is ook bewijzend voor primaire hyperparathyreoïdie.

Hieronder je klachten en symptomen op een rijtje. Leg dat eens naast deze beschrijving: http://www.parathyroid.com/parathyroid-symptoms.htm ...

- vermoeidheid (moe moe moe)
- warrig hoofd
- onwerkelijk gevoel
- kan niet focussen (concentratieproblemen)
- chaotisch
- hoofdpijn
- hartkloppingen, ritmestoornissen
- vermoeden van reuma (ik liep al twintig jaar met de diagnose reumatoïde artritis; na operatie nooit meer gewrichtsontstekingen)

Primaire hyperparathyreoïdie is een lichaam en geest verwoestende toestand, die door een relatief eenvoudige operatie beëindigd kan worden. Ook de diagnose is niet moeilijk. Wees dus beslist: als dit het is, dan heb je een toekomst zonder al deze narigheid.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie

Bericht door laura »

hallo Christine,

Is er een echo gemaakt?
Heb je misschien een nodus of knobbel?
Je vrij T3 is best aan de hoge kant.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie