ziekte van graves - ogen - vraag

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Anneke123
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2018, 14:46

ziekte van graves - ogen - vraag

Bericht door Anneke123 »

Hallo,

ik zal me kort even voorstellen. ik ben een vrouw van 30 jaar en heb sinds een 3 weken de diagnose van ziekte van graves gekregen. ik kan intussen niet meer werken en niet meer auto rijden. tv kijken en lezen zijn heel vermoeiend...mijn ogen puilen uit, zijn wijd open gespierd en doen pijn.
qua medicatie neem ik 3 x 10 of stromazol, 32 mg medrol en 80 mg prodronolol.
De endocrinoloog spreekt over het verwijderen van mijn schildklier.
ik vraag me af hoe lang het duurt alvorens mijn ogen beteren? Heeft iemand daar info over? En gaan mijn ogen vanzelf terug naar binnen als mijn schildklier operatief verwijderd is? Of is een operatie nadien altijd nodig?

alvast bedankt voor jullie tips en info.

Groetjes,
Anneke
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: ziekte van graves - ogen - vraag

Bericht door Kiek »

Welkom, Anneke!

Je hebt vast een ernstige graad van Graves.
En je oogziekte zal nu nog actief zijn.
Dat wordt mede bepaald door de aanwezigheid van antistoffen.

Het schijnt dat de oogziekte er slechter afkomt zolang schildklierwaarden niet goed zijn.
Daarom is het belangrijk dat je normale waarden van je schildklierhormonen houdt.

Een 'jodiumslok' om de Graves te stoppen kan de oogziekte verergeren.
Dan is een operatie voor je oogziekte een betere keus om de Graves voorgoed te elimineren.

Een oogoperatie kan nodig zijn als je ogen door de oogspierverdikking opzij geduwd worden, zodat je dubbel ziet. Of dat de uitpuiling dusdanig is dat je last hebt van droge ogen.
Daarnaast vinden veel mensen herstel van het uiterlijk belangrijk.

Mijn echtgenoot (Hashimoto-oogziekte) vond het uiterlijk minder interessant dan de last van het dubbelzien.
Daarom zijn z'n oogspieren rechtgezet, en de extreme verdikkingen weggesneden.
Het allerbelangrijkste is dat je in een ervaren en goed Graves-oogchirurgisch centrum terecht komt.

Sterkte!
Kiek

Lees ook:
https://schildkliertje.blogspot.nl/p/oogziekte.html
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: ziekte van graves - ogen - vraag

Bericht door laura »

hallo Anneke,

Wat Kiek ook al schrijft: zorg dat je terecht komt bij een ervaren en goed Graves-oogchirurgisch centrum.

Dat zijn er drie:
UMC Utrecht
AMC Amsterdam
Oogziekenhuis Rotterdam.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie