Hyperthyreoïdie door virus?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Jawel
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2018, 18:37

Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door Jawel »

Goedendag. Ik ben hier nieuw op het forum en wil graag hierbij mijn schildklier casus aan jullie uitleggen hopende op een reactie die mij helpt een oplossing te vinden voor mijn situatie. Ik heb nu ruim 4 weken last van hyperthyreoidie.

Van de ene dag op de andere dag kwam ik er achter dat mijn hartslag behoorlijk te keer ging. Ik heb mijn hartslag gemeten en deze bleek 110 te zijn.
Mijn bloed is onderzocht en later zijn ook mijn schildklier waarden geprikt.

Deze waren TSH: 0.02 mU/l. Veel te laag
FT4: 65,9pmol/l. Veel te hoog.

Om mijn hartslag naar beneden te krijgen heb ik 2 x daags sotalol 160mgr voorgeschreven gekregen.

In het ziekenhuis ben ik onderzocht door een internist. Ik heb een onderzoek gehad waarbij ik radioactief jodium moest innemen waarna mijn schildklier werd gescand.
De uitslag kreeg ik de volgende dag van de internist. Mijn schildklier zag er prima uit en was verzadigd met jodium. De internist kon mij niet vertellen waarom mijn schildklier van slag was. Zij en haar collega's hebben mijn situatie nog nooit meegemaakt en weten dus ook niet wat er aan de hand is. Ik moet over zes weken terug komen en dan worden mijn bloed en schildklierwaarden wederom gecontroleerd. De internist gaat er vanuit dat de probleem vanzelf over gaat. Ik geloof dat niet.

Zelf denken mij vrouw en ik dat ik waarschijnlijk last heb van een bacterie of een virus die mijn schildklier van slag brengt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand hier op zou willen reageren.
Laatst gewijzigd door Jawel op 22 aug 2018, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

Bericht door laura »

Hallo Jawel,

Een met jodium verzadigde schildklier lijkt op Graves.
Die hoge crp zou kunnen wijzen op De Quervain, een virale schilklierontsteking.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door laura »

Jawel schreef: 21 aug 2018, 12:53 Zelf denken mij vrouw en ik dat ik waarschijnlijk last heb van een bacterie of een virus die mijn schildklier van slag brengt.
Op het forum vind je meer over Quervain met: search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... &start=120
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door laura »

hallo Jawel,

Misschien heb je iets aan de uitleg in dit bericht: viewtopic.php?f=10&p=23494&sid=9a7986f4 ... 61a#p23481

Hoe gaat het met je? Het blijft zo stil.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jawel
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2018, 18:37

Re: Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door Jawel »

Sorry Laura dat ik nog niet eerder heb gereageerd. Ik ben aardig van de kaart sinds ik er achter ben dat ik een te snelle schildklier heb en ik word er niet vrolijker van. Ik ben op vakantie in het buitenland in het ziekenhuis geraakt en kreeg per post in Nederland de uitslag. Daarna bezoek aan huisarts, internist en cardioloog. Overal zelf achteraan want anders wordt je vergeten. Uitslag na onderzoek internist, we weten het niet en het moet vanzelf weer over gaan.
Ik weet gelukkig ook van het bestaan af van de alternatieve geneeskunst en ik heb daarom een acupuncturist bezocht. Hij wist mij te vertellen dat ik een virus in mijn lichaam heb. Ik slik nu Chinese kruiden. Natuurlijk heb ik ook zo mijn twijfels maar ik weet van een vriendin van mijn vrouw dat zij ongeveer het zelfde heeft meegemaakt en dat zij met hulp van een alternatieve behandelaar weer hersteld is.
Ik vraag mij dus af of er meer mensen zijn die ervaring hebben met bovenstaande.
Laura, hartelijk dank voor je reacties en geduld.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door laura »

hallo Jawel,

Dat is wel allemaal heel vervelend.
En te veel hormoon is gewoon waardeloos.

Of het nu een goed idee is om Chinese kruiden te gebruiken?
Ik zou het nooit doen, zeker niet met te veel hormoon.

Als is het maar dat het onduidelijk is wat er allemaal in zit.
Het is zeker geen uitzondering dat mensen hyperthyreoïdie krijgen van Chinese kruiden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door Linrose »

Hoi Jawel,
Ik had vorig jaar november ook uit het niets een schildklierontsteking, ik had keelpijn uitstralend naar kaak oor. Ook wat verhoging, en was binnen enkele weken 5 kilo afgevallen.
Na bloedonderzoek bleek inderdaad mijn schildklier te snel te gaan....Er werd mij uitgelegd dat dit kwam door de ontsteking (door virus) en daardoor stort de schildklier alle hormonen. Daardoor gaat hij als een gek dat te herstellen, met een te snelle klier toch gevolg.
Herken je je hierin?
Gr Linrose
Jawel
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2018, 18:37

Re: Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door Jawel »

Hallo Linrose,

Dank voor je reactie.

Van de ene op de andere dag kwam ik er achter dat mijn hartslag heel hoog was en wel 110. Na een aantal dagen kreeg ik hartkloppingen en ben ik in het ziekenhuis terecht gekomen. Dit was in het begin van mijn vakantie in het buitenland. Aldaar ben ik onderzocht door een cardioloog en toen bleek dat mijn schildklier niet meer functioneerde zoals hij zou moeten functioneren.
Ik heb dus geen andere voortekenen ondervonden behalve dan de verhoogde hartslag.

In NL ben ik verder onderzocht met als conclusie een verzadigde schildklier. Wat ik nog niet heb beschreven is dat ik in 2016 opeens een hartritmestoornis kreeg. Ik ben toen onderzocht en de conclusie van de cardioloog was "wij hebben geconstateerd dat U hartritmestoornissen heeft" toen mocht ik weer naar huis. Van een niet goed werkende schildklier was toen geen sprake.

Aangezien ik daarna nogmaals regelmatig hartritmestoornissen kreeg ben ik naar een orthomoleculair arts gegaan. Zij heeft mij onderzocht toen bleek dat mijn schildklier voor de helft gevuld was met broom. Ik heb toen een jodium protocol gevolgd totdat mijn schildklier verzadigd was met Jodium. Daarna heb ik een onderhoudsdosis jodium geslikt. Het aantal hartritmestoornissen na langzaam af maar ik kreeg ze nog wel.

Dit verhaal heb ik verteld dat de internist. Zij hebben nog nooit een verzadigde schildklier gezien en kunnen dus verder geen andere conclusie trekken dan dat ik teveel jodium tot mij genomen zou hebben. Vandaar dat mijn schildklier van slag is. Het moet dus vanzelf overgaan.

Volgens de orthomoleculair arts en de arts die dit jodium protocol heeft opgezet is deze conclusie onjuist. De arts die dit jodium protocol heeft opgezet doet dit al 20 jaar en heeft nog nooit meegemaakt dat een verzadigde schildklier niet meer goed werkt.
De internist heeft de conclusie getrokken dat een teveel aan jodium mijn schildklier van slag heeft gebracht en wil niet verder kijken of ik misschien een virus of een bacterie heb die dit heeft veroorzaakt.
Wie moet ik geloven?

Zou je mij kunnen vertellen of jij ook hartkloppingen en een verhoogde hartslag hebt gehad en hoe je een en ander hebt doorstaan en bovenal hoe lang je hier last van hebt gehad. Ik ben bijna 7 kilo in 5 weken afgevallen en ben gister naar de diëtist geweest om het gewichtsverlies aan te pakken. Ik merk nog geen verbetering in mijn situatie. Alvast bedankt voor je reactie.

Laura ook bedankt voor het reageren.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door laura »

Hallo Jawel,

Van te veel jodium kun je thyreotoxicose krijgen.
Het lijkt er op dat dat bij jou speelt.

Kijk naar de afbeelding in: https://twitter.com/bmj_latest/status/1 ... 52992?s=19
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Jawel
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2018, 18:37

Re: Hyperthyreoïdie door virus?

Bericht door Jawel »

Hoi Laura,

Als dat het geval zou zijn hoelang duurt dan het herstel?

Jawel.
Plaats reactie