nieuw & hyper

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Nan
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2014, 14:09

nieuw & hyper

Bericht door Nan »

Hallo allemaal

Ik ben Nan, 37 jaar en sinds enkele weken is bij mij geconstateerd dat ik een hyper schildklier heb. Ik ben de afgelopen maanden enkele keren naar de huisarts gegaan, met allerlei klachten die nu achteraf wel aan de schildklier gelinkt kunnen worden: hartkloppingen, hoge bloeddruk, opgejaagdheid, buiten adem bij de minste kleine inspanning, duizeligheid, … Al die klachten werden altijd aan mijn werk gerelateerd, teveel stress, ik moest het rustiger aan doen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want als verantwoordelijke heb ik een drukke job en is stress niet uit te sluiten. Maar die stress heeft mij de voorbije 10 jaar toch geen parten gespeeld, waarom nu dan wel?! Mijn leven is één en al wervelwind, ik ben een wervelwind, dus altijd dat “stress stress stress” was ik moe gehoord en de goedbedoelde adviezen van de huisarts legde ik naast me neer, net zoals zijn ziektebriefjes dat ik maar es even rust moest nemen.

Eind december stapelden de klachten zich op en voelde ik dat ik mezelf niet was. Ook thuis was ik bij het minste opgejaagd en soms ging ik nogal tekeer tegen mijn kinderen of vriend. En dan besefte ik wel dat ik té was, maar "iets" deed mij zo zijn. Ik ben normaal spontaan, altijd in voor een grapje, relaxed,...De huisarts heeft me toen verplicht de betablokker die hij al een tijd ervoor had voorgeschreven, te nemen (bisoprolol = emconcor 5mg). Omdat ik zelfs bij het wakker worden al een hartslag van een topsporter in actie had, ben ik deze beginnen nemen. Mijn hartslag werd er rustiger door. Bloeddruk daalde naar 120/80. De huisarts vermoedde dat er iets met mijn schildklier zou kunnen zijn en nam bloed af. 5 dagen later kreeg ik te horen dat ik een hyper schildklier heb, schreef hij me Strumazol 10mg 3x per dag voor en verwees hij me door naar de endocrinoloog. Dit is nu ca 2,5 weken geleden.

Vorige week heb ik de endocrinoloog bezocht. Hij vermoedt Graves en a.s. woensdag heb ik een echo en een scan van mijn schildklier, naast de bloedname die hij donderdag al gedaan heeft. Hij heeft me propanolol (Inderal) voorgeschreven, 40 mg 3x daags. De Strumazol mocht ik gewoon in dezelfde frequentie blijven doornemen tot ik over 5 weken bij hem terug moet zijn om te zien hoe het gaat en hoe we verder gaan.
Vorige zaterdag ben ik de Inderal beginnen nemen en diezelfde avond, dus na 3 pilletjes die dag genomen te hebben, kreeg ik een raar gevoel in mijn slokdarm (denk ik), precies alsof ik een wijnstop in mijn keel heb zitten :? . Ook zijn er af en toe geluidjes in mijn slokdarm (een kikker ofzo :) ) en heb ik een raar gevoel bij het slikken (het slikken zelf doet geen pijn maar geeft wel een pijn vanbinnen in mijn borstkas). En sinds zondag verschijnen er rode jeukende vlekken op mijn lichaam, eerst op mijn ellebogen, dan mijn hand, schouder, benen,.. Niet zoveel vlekken (8-10 in totaal) maar ter grootte van een 2euro muntstuk en erg jeukend. Ik was er niet gerust in, dacht dat het met de Inderal te maken had, en heb vanmorgen de endocrinoloog gebeld.

Hij vermoedt dat het aan de Strumazol ligt (na 2,5 weken pas?) en heeft me een voorschrift gemaakt voor Propylthiouracile 50 mg, waarvan ik 3x per dag 2 pilletjes moet innemen. Ik ben geen pillenslikker, als mijn huisarts me iets voorschrijft, lees ik gewoonlijk eerst de bijsluiter en als iets me niet aanstaat, gooi ik het doosje pillen aan de kant. Voor de verzameling ;-)
Nu heb ik de bijsluiter van Propylthiouracile gelezen en dit lijkt mij toch een heftiger medicijn dan Strumazol. Vooral dat ivm leverfalen etc baart me toch zorgen, temeer omdat er van geen frequentie van voorkomen gesproken wordt. Hierdoor ben ik ongerust met dit medicijn te beginnen. Wie heeft nog ervaringen met beide medicijnen? Is er een verschil? Zijn er bijwerkingen?
Ik vraag me ook af waarom ik zo meteen moet overschakelen (‘smorgens strumazol en erna het nieuwe), en waarom ik niet de Strumazol kan blijven nemen met bijvoorbeeld een anti-allergieproduct erbij . Iemand raad?
Groetjes
Nan

PS: ik heb mijn waarden opgezocht (wat het exact betekent, ik heb er geen flauw idee van):
Vrije T4: 1,72 ng/dL
Vrije T3: 5,47 pg/mL
TSH: -0,01 mU/L
Hyperthyroidie: <0,34 mU/L
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: nieuw & hyper

Bericht door laura »

Beste Nan,

Welkom op het Schildklierforum.
Je bericht verplaats ik naar het subforum Hyperthyreoïdie.

Bijwerkingen als jeuk en uitslag zie je wel vaker bij Strumazol en PTU.
Waarom je dan niets krijgt tegen de jeuk? Ik denk dat overstappen naar het 'alternatief' makkelijker is.
Met alternatief bedoel ik dan het andere middel PTU.
Voor zover ik weet komen dergelijke leverklachten heel zelden voor.

Wat betreft je waarden ...
Je kunt hier eens kijken: http://schildkliertje.blogspot.nl/p/bloedonderzoek.html
Ik weet alleen niet hoe dat precies zit met de waarde van de vrije T3.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nan
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2014, 14:09

Re: nieuw & hyper

Bericht door Nan »

Hoi Suze

Geweldig, zo'n snelle reactie. Ben ik al een beetje gerustgesteld over die PTU ;-)
Alleen, ik neem liever 3 pilletjes Strumazol dan 6 pilletjes PTU, dus makkelijker lijkt dat laatste mij niet. Ik las op de bijsluiter dat je deze stipt om de 8u moet nemen, maar ik hoop dat dat niet zo nauw komt?? De arts heeft er ook helemaal niets over gezegd..
En als er iets is waar ik nooit aan denk, is het wel pillen nemen.
Zelfs dé pil vergeet ik al om de haverklap (en die licht op mijn nachtkastje) :roll:

Nan
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: nieuw & hyper

Bericht door laura »

hallo Nan,

Ik dacht wel dat die inname van PTU vrij nauw luistert.

Misschien wel even opletten met de pil.
Heb je vaak diarree op het moment?
Dat bedoel ik eigenlijk dat dat misschien de veiligheid van de pil zou kunnen beïnvloeden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nan
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2014, 14:09

Re: nieuw & hyper

Bericht door Nan »

Ik ben net een "second opinion" bij de huisarts gaan vragen.
Huisarts denkt eerder dat ik allergisch reageer op Inderal dan op Strumazol, aangezien de klachten zijn begonnen na de 1ste dag Inderal en ik toen al 2 weken Strumazol aan het nemen was.
Hij stelt voor om even te "testen": morgen opnieuw Emconcor ipv Inderal en gewoon Strumazol. Als klachten weggaan, is Inderal de boosdoener. Als de klachten blijven, toch maar de PTU nemen over 2 dagen tesamen met opnieuw Inderal.

Over de PTU heb ik ook meer info gevraagd: de bijwerkingen zijn grotendeels hetzelfde als Strumazol en die "om de 8u is een richtlijn geen must". Ik hoef mijn leven er niet naar om te gooien, wel een zo groot mogelijke spreiding in acht nemen. Diarree heb ik momenteel niet echt, wel regelmatig iets plattere stoelgang.

Ik weet het allemaal niet meer. Als mijn 2 dokters het al niet eens zijn, is het moeilijk om als patiënt met een ziekte én allergische verschijnselen nog te weten wat te doen. Ik gok zelf ook wel op de Inderal, ook al legt deze mijn hartslag nog net iets beter in de plooi dan Emconcor.

Heb jij advies, gezien je ervaringen?

groetjes
Nan
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: nieuw & hyper

Bericht door Nathalie46 »

Hallo,
Ik ben ook overgestapt van Strumazol naar PTU omdat ik veel jeuk en uitslag kreeg van de Strumazol en die ontstonden toen ik de strumazol 4 weken slikste dus het kan ook later ontstaan. PTU slikken luistert wel heel nauw heb ik altijd gehoord je kan ze niet ieder dag op een ander tijdstip nemen omdat ze verspreid over de dag worden ingenomen. PTU heeft een korte werktijd als Strumazol dus moet goed over de dag verspreid. Als het goed is wordt in het begin met bloed prikken er ook naar je leverwaarden gekeken dus kan het in de gaten worden gehouden.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: nieuw & hyper

Bericht door Jenny »

Ik ben het met mijn voorgangster eens, maar het klopt ook dat je van PTU ook uitslag kunt krijgen. Zie: http://www.fk.cvz.nl/preparaatteksten/p ... uracil.asp
Het is wel in mindere mate, vrijwel nihil. Zeker als je de tijden goed aanhoudt.

Overigens kun je ook van Emcor Psoriasis achtige huiduitslag krijgen: http://www.fk.cvz.nl/preparaatteksten/b/bisoprolol.asp
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Nan
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2014, 14:09

Re: nieuw & hyper

Bericht door Nan »

Hoi allemaal

Ik ben "aan het testen".
Momenteel voel ik weinig jeuk en zijn mijn rode vlekken vrij licht maar nog niet verdwenen. Alleen nog 1 handpalm waar nog maar weinig aan te zien is maar die wel pijnlijk voelt als ik erop duw.
Ik heb vanmorgen Emconcor genomen ipv Inderal, en gewoon Strumazol.

Van Emconcor kan deze uitslag nooit zijn aangezien ik daarmee gestopt was sinds vrijdag en ik het sinds zondag heb. Dus het is ofwel Inderal ofwel Strumazol dat me gek maakt ;-)

Ik moet vandaag nog 2x 10 mg Strumazol nemen. Ik ben benieuwd!
Als het van de Strumazol is, zal het zéker opnieuw gaan jeuken en zwellen in de loop van de dag.
Voorlopig neem ik ook geen Claritine (anti-allergie).

Inderal is nu bijna 23u geleden. Ik merk wel goed dat deze mijn systeem "platter" legde dan Emconcor maar ik ben nog steeds rustig.
Ik hou jullie op de hoogte :-)

groetjes
Nan
Nan
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2014, 14:09

Re: nieuw & hyper

Bericht door Nan »

Even een updateje

Ik ben nog steeds de Strumazol gewoon aan het doornemen, met de Emconcor :) Tot nu toe gaat het zeer goed: de felle jeuk is volledig verdwenen en heeft plaats gemaakt voor af en toe een kort jeukend vlekje. Endo heeft aangeraden zo even door te doen en dan te zien wat het zal geven. Wel moet ik de Emconcor van 5mg naar 10mg verhogen, want de 5mg heeft te weinig effect.

Vandaag echo gehad: deze was goed. Geen knobbeltjes te zien op mijn schildklier. Ook scan gehad, die viel goed mee. Uitslag daarvan weet ik niet, die ging naar de endo.

groetjes
Nan

ps: aan endo gevraagd ivm de PTU en "om de 8u nemen": het is belangrijk dat je een zo goed mogelijke spreiding over de dag in acht neemt, maar je moet er je leven niet voor omgooien. Dus die 8u is voor hem niet strikt 8u.
Plaats reactie