Graves en voeding

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graves en voeding

Bericht door laura »

hallo Alin,

Bewijs voor een 'schildklierdieet' is er niet.
Waarom laat je gluten staan? Is coeliakie aangetoond?

Meer informatie: https://schildkliertje.blogspot.com/202 ... ewijs.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Alin
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2021, 23:48

Re: Graves en voeding

Bericht door Alin »

Hoi Laura,
Sorry dat ik jouw reactie niet eerder zag.
Ik heb op heel veel plekken gezocht op omgang met Graves, en ook verschillende mensen om mij heen gevraagd. Deze voedingsstoffen (waaronder gluten) werden het vaakst genoemd, dus ik besloot ze voor de zekerheid allemaal overboord te gooien. En ik at veel ongezonde gluten (lees: veel koekjes) Ik dacht, als er niets gebeurt (mijn klachten blijven of verslechteren) dan begin ik met de medicijnen. Maar het ging na een week al beter qua klachten. Nu zet het verbeteren nog steeds door (ik eet inmiddels 4 maanden aangepast). Ik heb een Amerikaanse groep gevonden met veel mensen die zonder medicijnen met hun versnelde schildklier / Graves omgaan en die accepteren dat natuurlijk herstel tijd kost. Maar in Nederland is het bijna onbespreekbaar om zonder medicijnen iets anders te proberen. Ik zou het daarom ook niemand durven aanbevelen (ik weet niet wat met wat samenhangt) en mijn internist accepteert het inmiddels, maar staat er niet achter. In Nederland heb ik buiten mijzelf nog niemand gevonden die geen medicijnen nam (wel verschillende mensen die eerst medicijnen namen, en daarna met hulp van voeding hun toestand nog verder zagen verbeteren). Ik ben wel zelf blij en vol vertrouwen met deze route en mijn FT4 is nog steeds langzaam aan het dalen.
Je links zijn interessant, en houd ik erbij, maar dat ik effect zie weegt op dit moment zwaarder voor mij dan bewijs. Lastig is dat ik door alles te schrappen moeilijk kan controleren wat het meest effect heeft. Ik vermoed wel dat Suiker en koemelk slechter vallen voor mij dan gluten, want van een reep chocolade krijg ik hartkloppingen en koorts (2 x getest; 1 december koorts, in jan hartkloppingen).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Graves en voeding

Bericht door rosan »

Als je hartkloppingen krijgt van chocola kan dat ook gewoon een teken zijn dat je schildklier dus echt nog wel te snel werkt.
De daling die je laat zien in ft4 is beperkt. Je tsh is echt nog niet meetbaar. Maar wat is je bezwaar om medicatie te nemen? En dan je dieet toe te passen wanneer je in remissie bent geraakt?
Alin
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2021, 23:48

Re: Graves en voeding

Bericht door Alin »

Hoi Rosan,
Inmiddels ben ik nog steeds zonder medicijnen en zijn mijn waarden FT4 naar 11 gezakt en TSH doet nu weer iets op 0,03. Ik eet al een half jaar aangepast nu. Maar wat nu wat veroorzaakt heeft, dat weet ik niet.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graves en voeding

Bericht door Kiek »

Hallo Alin,

Het is bepaald geen fijne periode om zomaar met een hyperthyreoïdie opgescheept te worden in de maanden na je bevalling!
Heb je nog wel de uitgebreide screening doorgemaakt om het verschil te maken tussen een doorgeschoten thyreoïditis en de ziekte van Graves?
Ik hoop voor je dat het met een sisser afloopt!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Alin
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2021, 23:48

Re: Graves en voeding

Bericht door Alin »

Hoi Kiek,
Bedankt voor je bericht. Internist geeft aan dat het echt met zekerheid Graves is, meerdere keren ben ik getest op antistoffen hiervoor en beloop valt niet te rijmen met (postpartume) hyperthyreoidie. Ze denkt inmiddels wel dat de Graves in remissie aan het geraken is. Hoe dat zonder medicijnen kan is wat haar betreft onverklaarbaar.
Hg,
Alin
Plaats reactie