13 jaar en z. v. Graves

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Amber
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2014, 21:37

13 jaar en z. v. Graves

Bericht door Amber »

Hallo,
Net nieuw op dit forum en ik wil graag horen of anderen ervaring hebben met hyperthyreoidie op jonge leeftijd. Mijn dochter is 13 jaar en vorige week is de diagnose hyperthyreoïdie vastgesteld. Zij heeft bijna alle symptomen; moe, gejaagd gevoel, verhoogde temperatuur 37,8, diarree, afvallen, snelle hartslag 130 in rust. Zij had een tsh minder dan 0,01 en vrij t 4 meer dan 77. Ze is gestart met strumazol en propranolol. volgende week naar de kinderarts.
Kan iemand mij vertellen wat belangrijk is om op te letten, wat belangrijke vragen zijn voor de kinderarts. Zij is nu gestopt met sporten, wanneer kan ze dat hervatten? Moet ze heel veel rust nemen, ze kan toch wel gewoon naar school?
groetjes Amber.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: 13 jaar en z. v. Graves

Bericht door laura »

hallo Amber,

Ik heb geen ervaring met hyperthyreoïdie op jonge leeftijd. Ik was 35.
Symptomen en waarden zijn duidelijk. Ook de behandeling is duidelijk.

Je weet van koorts en keelpijn? Dan moet je dochter direct naar een arts.
Is de kinderarts een endocrinoloog? Schildklier is een speciaal terrein.

Het is verstandig dat ze gestopt is met sporten.
Rust is wel belangrijk. Wat school betreft? Misschien iets minder tot de vrij T4 flink gedaald is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: 13 jaar en z. v. Graves

Bericht door laura »

Ik verplaats deze discussie naar schildklieraandoeningen bij kinderen en jongeren.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Amber
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2014, 21:37

Re: 13 jaar en z. v. Graves

Bericht door Amber »

Bedankt voor de info. Vandaag naar de kinderarts geweest en daar hoorde ik inderdaad van de keelpijn en de koorts. Verdere onderzoeken volgen. Er is inderdaad weinig informatie te vinden over Graves bij jongeren. Het schijnt ook niet zo vaak voor te komen. Nu vertelde de kinderarts, dat zij als zij straks thyrax (na een week of 6 ) moet gaan slikken het niet uit maakt of zij deze smorgens of savonds inneemt. Maakt dat werkelijk niet uit? Zij gaat natuurlijk de puberteit in en ik weet ook niet hoe belangrijk het is dat de thyrax altijd op dezelfde tijd wordt ingenomen. Stel zij neemt deze savonds is hoe lang na het eten en hoe zit het dan met het prikken van de waardes?
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: 13 jaar en z. v. Graves

Bericht door Jenny »

Zij kan gerust de Thyrax voor het slapen innemen. Waarschijnlijk is haar maag na het avondeten dan al lang leeg. Het advies is 2-3 uur voor de inname, maar ik zelf houd daar helemaal geen rekening mee, want ik kan niet op een lege maag slapen. Maar wanneer zij ongeveer op dezelfde tijd naar bed gaat zal dat prettiger zijn dan 's morgen op een nuchtere maag slikken. De kinderarts heeft dus helemaal gelijk. Wil je meer weten op hyperthyreoïdie (is het de ziekte van Graves?) lees dan mijn verhaal eens: http://www.duijfathome.nl/graves
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Amber
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2014, 21:37

Re: 13 jaar en z. v. Graves

Bericht door Amber »

Bedankt, ik denk dat het voor haar makkelijker is om het savonds in te nemen.
En wat een verhaal.....wat staat mijn meisje allemaal nog te wachten?
Mathilda
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2013, 16:45

Re: 13 jaar en z. v. Graves

Bericht door Mathilda »

Kinderen/pubers worden er niet blij van als ze nóg een half uur eerder moeten opstaan om de Thyrax op de nuchtere maag te nemen.
Op advies van de kinderarts slikt mijn dochter de thyrax voor het naar bed gaan. Doordat ze chronisch moe is, is dat helaas nogal vroeg en zal het echt niet altijd 2-3 uur na het eten zijn (uiterlijk 20.30 in bed).
Gelukkig is de thyrax langwerkend.
Mijn dochter wordt volgende maand 15 jaar en wij weten nu ruim drie jaar dat ze Hashimoto heeft.
Sterkte met je dochter.
Mijn dochter mag van school als het nodig is 'gewoon' uitslapen en later op school komen. Daardoor trekt ze school én heeft ze nog energie om haar huiswerk te maken. Van de gemiste aantekeningen maakt ze foto's en docenten willen haar altijd helpen.
Amber
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2014, 21:37

Re: 13 jaar en z. v. Graves

Bericht door Amber »

Fijn dat er op school rekening mee wordt gehouden, dat is bij ons gelukkig ook zo, want ze is echt moe jammer genoeg. Maar het heeft gewoon veel tijd nodig.
Henriette
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2014, 14:40

Re: 13 jaar en z. v. Graves

Bericht door Henriette »

Hallo,
Ik ben ook niet nieuw op dit forum. Allereerst heel veel sterkte met je dochter!
Mijn dochter is 14 jaar en vorige week is bij haar hypertheroïde vastgesteld en de ziekte van Graves.
Zij had een v T4 van 95,6 en een TSH minder dan 0,01. Ook testte zij positief voor antistoffen.
Zij had ook veel symptomen: veel eten, altijd maar warm en zweten, druk, heel erg druk/gejaagd en slecht slapen. Ook had zij heel veel moeite met zich concentreren, had er gewoon de rust niet voor. Eigenlijk is zij altijd wel druk (zij heeft Tourette, ook dat nog ) maar dit was toch anders.
Vorige week begonnen met Strumazol, morgen een afspraak bij de kinderarts/endocrinoloog.
Zij heeft ook veel last van haar ogen, die puilen ook een beetje uit. Dus wilde morgen ook vragen voor een verwijzing naar de oogarts.
Zelf werd bij mij 4 jaar geleden de ziekte van Graves geconstateerd, met oogziekte; ik weet waar het allemaal over gaat. Maar vind het echt heel erg voor die jongen meiden.
Wij hebben ook de school op de hoogte gebracht en er is zeer positief gereageerd. Als er wat is, kunnen we het gelijk melden en zij proberen van hun kant uit zoveel mogelijk te helpen.
Dit gaat allemaal nog wel een hele tijd duren, maar we proberen positief te zijn.
Het is best moeilijk om haar af te remmen op het moment, hoop dat de Strumazol snel z'n werk gaat doen.
Plaats reactie