Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Kiek »

Hallo Rhae,

Omdat ik niet veel weet over Graves, wil ik graag leren.
Het spulletje dat in Strumazol zit blokkeert je schildklier om het eindproduct te maken, zo las ik.
En bij volledige blokkade wordt er per dag gemiddeld 10% van de resterende hoeveelheid FT4 afgebroken.
Aan je FT4 is dan te zien dat er dus geen volledige blokkade was: je daling is minder dan die 10%. Ik denk dat dat de bedoeling is?
Waarom worden hypowaarden geaccepteerd?
En niet opgevuld met levothyroxine?
Heeft dat een speciale reden?

Worden er bij Graves TSH's gemeten?
Als je ze wel hebt, zou je ze dan bij de bijbehorende FT4 kunnen voegen?
Misschien geeft dat een idee over de oorspronkelijke werking van je schildklier.

Dank je, en een vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rhae
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2019, 16:52

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Rhae »

Hallo Kiek,

Dank voor je reactie,

De internist wilde beginnen met een gedeelte stilleggen met de hoop op een "restart".

T4 was 3 weken eind september 2017 later al 19, eind okt later13.3, eind november later 12.4 eind febr 8.1 en daarna weer geleidelijk omhoog ( minder medicatie kreeg ik toen, van 20 naar 10 mg) maart 9.8 , juli 11.1 , aug 11.1 en begin dec weer omlaag 10.2, nu na de medicatie afgezet te hebben ( 1maand) ben ik naar 12.5
Tsh is al die maanden onmeetbaar geweest. deze is pas 21 feb 2018 weer meetbaar geworden met 1.5 ( tussen nov en eind febr ben ik niet geprikt dus of het eerder was geen idee. Daarna, maart 2.5, begin juli 6.1, eind aug weer 4.1 en 3 dec ook 4.1 Nu na een maand medicatie afgezet te hebben opeens 0.26
Dus erg laag

Antistoffen waren aug 2018 prima, meer prikken had geen meerwaarde gaf de internist aan.

Daar ik zo kort ca 2 weken ( wel heftig) last gehad heb, en ik zo snel weer stabiel was. Is de internist met vol vertrouwen gestopt ze gaf aan door de eindwaardes dat ze er vertrouwen in had. Ik heb in het begin voor mijn hartslag propofol gehad enkele weken, toen medicatie aanslag is dat ook meteen beëindigd, ook de medicatie is meteen heel snel naar nog maar 10 mg gegaan.

Ze gaf aan dat de waardes prima waren toen ik stopte en mooi stabiel, nooit over een hypo gesproken?

Ik ben dus 2 weken geleden geprikt en de laatste waardes waren dus tsh 0.26 en t4 12.5, T4 vond de internist prima, tsh was wat aan de lage kant.. over 4 weken opnieuw prikken.
Rhae
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2019, 16:52

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Rhae »

Hallo Elisabeth,

Ik blijf sowieso nog een jaar onder controle met maandelijks prikken.
De slok wordt me door ( bijna) iedereen afgeraden, alleen mijn internist is er een groot fan van heb ik het idee.
Vanaf dag 1 dat ik op het spreekuur kwam was het al ja als het niet goed gaat doen we de slok.
Elk gesprek, dan weer info dan een boekje, overige opties komen geeneens aan bod terwijl die er wel zijn.
Het schijnt dat er aan medicatie gewerkt wordt, en dat sommige zelfs met 2x per week een kleine dosis strumazol prima kunnen leven'
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Kiek »

Hallo Rhae,

Ter voorkoming van fouten: zou je de FT4's waarbij een zichtbare TSH, op een rijtje kunnen zetten?
Omdat je TSH van oudsher reageert op de hoogte van de FT4, valt er misschien al je aangeboren patroon in te ontdekken.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rhae
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2019, 16:52

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Rhae »

Hallo Kiek,

Dank voor de genomen moeite.



TSH september 2017 tot 21-2 2018 niet meetbaar.

TSH ---------- T4
21-2-2018 1.5 --------- 8.1
26-3-2018 2.5 ---------- 9.8
4-7-2018 6.1 ---------- 11,1
28-8-2018 4.1 --------- 11,1
3-12-2018 4.1 ------------ 10.2
12-12- 2018 gestopt met 10mg strumazol
11-1-2019 0.26 ------------- 12.5
Laatst gewijzigd door Rhae op 28 jan 2019, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door laura »

Rhae schreef: 28 jan 2019, 12:40 De internist wilde beginnen met een gedeelte stilleggen met de hoop op een "restart".
De aanpak van jouw internist noem je titratietherapie.
Na het afremmen van de schildklierhormoonproductie wordt de dosis strumazol verlaagd.
Tsh is al die maanden onmeetbaar geweest. deze is pas 21 feb 2018 weer meetbaar geworden [...]


Vaak blijft die tsh een tijdje onmeetbaar.
Dat de therapie goed werkt kun je zien aan het weer meetbaar worden van die tsh.
Ze gaf aan dat de waardes prima waren toen ik stopte en mooi stabiel, nooit over een hypo gesproken?
Je zou inderdaad zeggen dat die waarden van de vrij T4 laag zijn.
Of dat nou de bedoeling is met die titratietherapie? Dat weet ik ook niet.

Sinds kort is er een behandelrichtlijn voor deze titratietherapie.
Misschien maakt dit het iets duidelijker: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... -voor.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Kiek »

Wat jammer, het lukt niet, Rhae!
De FT4 en TSH hebben een individuele dynamiek over 24 uur.
De tijd heeft dus invloed.
En ook het tijdstip van inname van Strumazol.
De hoogte van je FT4 zal vast een dalletje maken onder invloed van de blocker.
Op welke tijd heb je je laatste waarden [ 12.5-0.26] laten bepalen?

Je geeft de indruk (of ik fantaseer...) dat je hyperklachten nog niet zolang aanwezig waren?
De onderdrukte TSH's lijken een tegenovergestelde indruk te geven.

Ik hoop met jou dat je FT4 binnen de perken blijft.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rhae
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2019, 16:52

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Rhae »

Hallo Kiek,

Ik heb de strumazol altijd rond 2 uur 'smiddags ingenomen.

Prikken doe ik altijd rond 3 uur smiddags. Hoeft niet nuchter.

T4 was heel mooi vond de internist was maar minimaal gestegen.
Tsh is flink gezakt.

Klopt idd, ik heb een week of 2 a 3 ( voor mij merkbare) klachten gehad.
Deze begonnen met trillen, tussendoor heel warm, en diaree.
Het trillen begon mild en binnen 2 weken zo erg dat ik niet meer pinnen kon of een glas kon inschenken.
Ik heb toen op de symptomen gegoogled, Huisarts wilde me meteen zien, uur later zat ik op de spoed.
Hier ben ik dezelfde week nog 2x teruggeweest en is de medicatie aangepast ( verhoogd) en was ik twee weken later klachtenvrij.
Ongelofelijk maar waar en heb tot op vandaag geen klachten meer gehad.
Rhae
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2019, 16:52

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Rhae »

Was dit alles wat je nodig had Kiek? Als er iets mist hoor ik het graag.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lage TSH na maand stoppen medicatie.

Bericht door Kiek »

Ik had graag wat extra's willen proberen met je waarden, Rhae.
Maar de variatie in FT4 is jammer genoeg nog te gering.
Wil je je volgende waarden ook op het forum plaatsen?

Het lijkt nu dat je halfwaardetijd van de FT4 ietsje langer is dan gemiddeld.
Mensen met een wat langere halfwaardetijd moeten meestal iets langer wachten op het uiteindelijke effect van een FT4-daling of -stijging.
Ik ben benieuwd of je volgende waarden deze verlengde tijd zal bevestigen.

Succes,
en een hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie