Van hypo naar hyper

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Kiek »

Het is reuze aantrekkelijk op je gevoel te gaan doseren, Astrid.
Ook ik tuin daar menigmaal in.

Je hebt nu twee FT4-waarden: ca. 21 en ca. 22 pmol/l.
Van 21 pmol/l had je geen last, en van 22 pmol/l hyper je de pan uit.
Dat is verdacht.
Maar een kleine aanpassing valt altijd uit te proberen.
Zeker in het licht van het advies van je huisarts.

Nu heb je enkele dagen een lagere dosis genomen.
Maar je klachten zijn niet afgenomen.
Dan lijkt het op klachten die niets met de schildklier te maken hebben.

Je schrijft:
Wat voor gegevens zijn er nodig om mijn setpoint te bepalen? Is dat dan mijn ideale waarde zodat ik na bloedprikken meteen weet of ik iets meer ofciets minder moet slikken?

Ja, dan weet je gelijk of je lekker zit met je waarden.
Het gaat om het zoeken naar de werking van je TSH op het niveau van je FT4.
Wat doet je TSH als je FT4 6 mU/l is? Of 18? Of noem maar op. Dat gebeurt op vaste/aangeboren wijze.
Het lijkt een beetje op een kamerthermostaat. Alleen, die stel je zelf in.
Je TSH/FT4 werkrelatie wordt ingesteld/bepaald door je hypothalamus/hypofyse.

Als het TSH/FT4-patroon zichtbaar wordt, de curve, dan is het set point, het wisselpunt, bekend.
Dat is je referentiewaarde, streefwaarden die gedicteerd worden door je hypothalamus.

Wil je iets van je set point te weten komen, dan
- waarden van FT4/TSH uit hetzelfde lab.
- waarden die je met elkaar kunt vergelijken: i.e. nuchter, zonder levothyroxinedosis van die dag, 's ochtends heel vroeg (na 24 uur minste dynamiek), dus altijd dezelfde tijd.
- gevarieerde waarden -> geen waarden in hetzelfde gebied. De variatie is nodig als bevestiging.

Geen gebruik van Cytomel of zoiets. Dat geeft zoveel onnatuurlijke storing. Daar word je niet goed van. En je hypothalamus ook niet.
Dan zwiept de FT4 binnen 24 uur steeds van z'n plaats op een onnatuurlijke wijze.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sukikyra
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2019, 16:21

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Sukikyra »

Ik voel me inmiddels een stuk.beter, vooral overdag. 's Nachts nog wel last van trillen, maar wel minder erg heb ik het idee....
Hopelijk zet de trend zich voort en houdt het trillen 's nachts ook gauw op, want dat is toch echt heel vervelend!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Van hypo naar hyper

Bericht door Kiek »

Astrid, slik je nu weer 100 µg levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie