Even voorstellen...

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
poppy
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2014, 08:17

Even voorstellen...

Bericht door poppy »

Ik ben 28 jaar, en heb 2 weken geleden de diagnose Graves gekregen.

(Even mijn medische geschiedenis in het kort ; Ik heb epilepsie, waarvoor ik medicatie slik.
Ik heb de diagnose fibromyalgie en ben behandeld voor lyme middels 6 maanden antibiotica.)

Vorig jaar maart ben ik bevallen van een dochtertje en daarna begonnen "oude" klachten weer op te spelen.
Ik heb toen weer een flinke antibiotica kuur gehad maar de klachten bleven.
Op zoek naar wat het dan wel was, kwamen we uit bij de schildklier.
Na onderzoek bleek mijn schildklier wat te snel te werken ('dec) en kreeg ik een doorverwijzing naar internte geneeskunde.
In januari kon ik pas terecht, en bleek er een waarde gestegen te zijn (geen idee welke waarde, weet alleen dat het 36 was :p)
Moest een skintigrafie, en daarna meteen met strumazol 30 beginnen.
halverwege maart staat er een afspraak om te kijken welke therapie ik zou willen, medicatie/RAJ.

Mijn klachten worden nu alleen maar erger, kan bijna niet meer lopen en mijn armen doen zo pijn..
Ben ontzettend moe en voel me echt verre van vrolijk.
Donderdag gebeld om te vragen voor pijn medicatie, maar de arts wil dat ik stop met de medicatie en maanden langs kom.
Meteen bloed laten prikken, dus dan heeft ie de waardes maandag.

Nu ben ik benieuwd wat hij maandag voor gaat stellen.
Ik heb zowieso nog geen keuze gemaakt wbt behandeling, vind het ontzettend moeilijk om te kiezen.
We waren weer in het traject van zwanger worden begonnen, onze wens voor een 2e is groot, het lijkt mij wel een belangrijk iets in mijn overweging wbt behandeling, maar de internist doet onze kinderwens af als niet belangrijk, ben immers nog maar 28..

Ik weet het allemaal even niet meer.. voel me zo overdonderd door alles.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Bericht door laura »

Welkom Poppy,

De ziekte van Graves is best lastig.
Die waarde van 36? Dat is de vrij T4. Die waarde zegt dat je schildklier te veel hormoon maakt.

Medicijnen of radioactief jodium?
Met medicijnen is de kans behoorlijk groot dat die hyperthyreoïdie (dat je schildklier te veel hormoon maakt) terugkomt.
Als dat gebeurt, is radioactief alsnog de keus.

Bij zwangerschapswens wordt volgens de nieuwste internistenrichtlijn een operatie aangeraden.
Mij lijkt dat wel heftig, maar het staat er wel.

Kijk voor zwangerschap ook eens bij Schildklier en zwangerschap en lees dit eens: http://www.schildklierforum.eu/viewtopic.php?f=14&t=192

Hoe is het met de epilepsie? En met die medicatie? Ben je aanvalsvrij?
Ik kan me zo voorstellen dat daar ook extra aandacht nodig is met zwangerschap.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
poppy
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2014, 08:17

Re: Even voorstellen...

Bericht door poppy »

Bedankt voor je reactie!

Mijn epilepsie is met medicatie onder controle, gelukkig! Door de medicatie heb ik extra controles tijdens de zwangerschap, en extra risico's.

Een operatie is mijn internist niet eens over begonnen, maar zoals ik al benoemde vond hij mijn kinderwens ook niet echt belangrijk.

Ik ben dus bang dat als ik voor medicatie ga, het terug gaat komen tijdens een toekomstige zwangerschap.
Want dan zou je dat weer met medicatie behandelen, en ik wil niet nog meer risico tijdens mijn zw.schap.

Vind het zo lastig! Het is fijn dat we keuzes hebben, maar zo moeilijk om als leek daar een beslissing in te nemen.

Ik ga die info eens even doorlezen, bedankt
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Even voorstellen...

Bericht door laura »

Het is zeker lastig om te kiezen.
Een kinderwens? Zo'n wens is reëel en daar hoort een arts rekening mee te houden.

Ik ben zelf niet voor een operatie.
Maar ik kan me voorstellen dat dat in jouw persoonlijke situatie (met epilepsie) een serieuze optie is.
Je bent dan snel van die klier af en je kunt snel goed ingesteld worden op schildklierhormoon.

Schildklierhormoon in pilvorm is hetzelfde hormoon dat je lichaam maakt en is onschuldig.

Misschien is het een idee om je situatie eens voor te leggen aan het Schildkliercentrum in Rotterdam.
Hun website is: http://www.erasmusmc.nl/schildkliercentrum/
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie