Kan Euthyrox beter werken als Thyrax?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
DaSiSo
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2013, 14:39

Kan Euthyrox beter werken als Thyrax?

Bericht door DaSiSo »

Hallo allemaal,

Inmiddels alweer een hele tijd niet meer zelf iets op het forum geschreven. Maar ik merk dat zodra het weer wat minder met mezelf gaat ik toch weer wat meer op het forum ga lezen op zoek naar verhalen van lotgenoten. Op het vorige forum was ik al te vinden maar omdat we weer opnieuw zijn begonnen zal ik mijn verhaal nog maar een keertje vertellen.

April 2012 kreeg ik te horen dat mijn schildklier te snel werkte. Dit was omdat ik naar mijn huisarts was gegaan vanwege ineens trillende handen en duizeligheid die maar niet over ging. Hij stuurde me naar het lab voor bloedafname en de volgende dag werd ik al gebeld dat mijn schildklier van de rel was.
Daarna is eigenlijk alles heel snel gegaan. Samen met mijn man besloten dat ik ging voor de "slok" en op 4 juni 2012 heb ik dat gele radioactieve pilletje tot mij genomen. In augustus was ik volledig hypo en kon ik dus beginnen met het instellen van de juiste medicatie. Helaas is dit nogal een lang traject aan het worden. Met momenten waarop het goed leek te gaan en ik uiteindelijk toch een terugval kreeg. Waarbij de vermoeidheid en de verandering van mijn karakter (prikkelbaar, angstig) toch wel de vervelendste bijverschijnselen zijn.

Maar waarom nu dan weer op het forum?
Bij mijn verhoging van 50mcg naar 75 mcg is mijn arts zo onoplettend geweest om in plaats van Euthyrox (waar ik al 50 mcg van slikte) me een receptje te geven van 25 mcg Thyrax. Al mijn ophogingen daarna zijn dus steeds gedaan met een combinatie van deze twee merken.Totdat ik afgelopen oktober na een aantal ophogingen op 150 mcg zat en ik besloot dat ik dan maar op 1 soort over moest gaan oftewel 150 mcg Euthyrox. Met als resultaat dat ik ineens te snelle waardes kreeg. Nou vond ik dat niet zo heel raar. Misschien was de ophoging naar 150 mcg iets teveel en dus ben ik na overleg met mijn internist weer gezakt naar 125 mcg. Maar nu zijn na acht weken mijn schildklierwaarden nog steeds aan de snelle kant. Dus nu weer na overleg met de internist gezakt naar 100 mcg Euthyrox.

Maar nu rijst bij mij dan toch echt de vraag of iemand zoveel beter op Euthyrox kan reageren als op Thyrax?

Augustus 2013 100 mcg Euthyrox + 25 mcg Thyrax TSH 1,02 (0.3 - 5.6) en FT4 16 (7 -16)
Februari 2014 125 mcg Euhtyrox TSH 0.13 (0.3 - 5.6) en FT4 17 (7 - 16)

Zelf begin ik nu een beetje te tobben of mijn schildklier niet weer zelf FT4 aan het maken is. Is dit mogelijk als je al hypo bent geworden na een "slok'?

Daarnaast ben ik momenteel extreem moe. Moet echt regelmatig mijn bed even opzoeken om uit te rusten. Kan dit ook het gevolg zijn van iets te snelle schildklierwaardes? Had die vermoeidheid vooral als mijn TSH weer de verkeerde kant op ging. Maar dat is nu toch echt niet het geval.

Hopelijk is er iemand met antwoord op mijn vragen.

Groetjes Daniëlle
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kan Euthyrox beter werken als Thyrax?

Bericht door laura »

hallo DaSiSo,

Het blijft natuurlijk jammer dat het vorige forum opeens verwijderd is.
Gelukkig begint het hier weer te lopen.

Je vraagt je af of iemand echt zoveel beter kan reageren op Euthyrox dan op Thyrax.
Er blijken toch wel verschillen te zijn.
Het kan zijn dat er meer werkzame stof zit in het ene merk, dan in het andere merk.

Of jouw waarden erdoor te verklaren zijn?
De verschillen kunnen ook komen doordat je de ene keer op een ander tijdstip hebt laten prikken of dat je voor of na het slikken hebt laten prikken.

Voor zover ik weet ben je na de slok niet direct af van de TSH-receptor antistoffen.
Die antistoffen kunnen een rol spelen (dacht ik) ook na de slok.
En als je schildklier nog een beetje werkt, dan kunnen die antistoffen nog net een zetje geven.
Vrouwen die zwanger zijn met in het verleden Graves worden ook altijd geprikt op deze antistoffen.

Het kan na de slok een tijd duren voordat die schildklier niets meer doet.
Ik heb de info niet direct bij de hand.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
DaSiSo
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2013, 14:39

Re: Kan Euthyrox beter werken als Thyrax?

Bericht door DaSiSo »

Hoi Suze,

Bedankt voor je reactie.

Er zat ongeveer twee uur verschil tussen de tijden van prikken. Weet niet of dat dan veel invloed kan hebben op de uitslagen.

Of mijn schildklier uitgewerkt is? Ik zou het niet weten. Weet alleen dat ik op 4 juni de slok heb gehad en in augustus al ruim aan de hypo kant zat. Maar misschien dat dat een eerste reactie op de radioactiviteit was en dat mijn schildklier nu nog bezig is met stabiliseren?

Ben inmiddels twee weken verder na het zakken van mijn medicatie naar 100 mcg maar moet helaas melden dat die vervelende vermoeidheid nog steeds aanwezig is. Een extra rustmomentje in bed heb ik bijna dagelijks nog wel nodig. Al is dit niet altijd in te plannen helaas. Hopelijk komt hier snel weer verandering in.

Volgende week dinsdag weer een bezoekje aan het lab en dan vrijdags een telefonisch consult met mijn internist. Ben benieuwd..

Groetjes Daniëlle
Plaats reactie