Ziekte van Graves geopereerd en nu klachten terug

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Nadine0107
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2020, 06:22

Ziekte van Graves geopereerd en nu klachten terug

Bericht door Nadine0107 »

Hallo iedereen,

Ik ben Nadine Linhart en ben 13 jaar geleden na een periode van onverklaarbare klachten gediagnostiseerd met de ziekte van Graves. Daarna is een periode geweest van block en replace behandeling. Dit heeft in totaal 4 jaar geduurd, waarin de ziekte 2 keer terug gekomen is na het stoppen van de medicatie. Tevens had ik ook nog steeds flink veel klachten van de medicatie.

Na 4 jaar is ervoor gekozen om mijn schildklier gedeeltelijk te verwijderen. Ik had ook een flinke stuma. Mijn ogen waren in die periode niet extreem aangedaan, maar ik zag het zelf wel. Altijd vermoeide en dikke ogen.

Na de operatie heeft het nog een half jaar geduurd voordat ik goed ingesteld was, maar ik heb daarna 10 jaar klachtenvrij geleefd met een dosering van 75 mcg Eutheryox. Uiteraard werd ik wel in de gaten gehouden en af en toe kwam er een beetje medicatie bij. Ik zat nu op 88 Mcg.

Echter sinds 2 maanden is mijn schildklier weer te snel. Mijn waardes zijn <0,01 Tsh en 25,6 Ft4. Ik ben van 88 mcg naar 75 mcg gegaan. Na twee weken voelde ik me alleen maar slechter en heb afgesproken om naar 62,5 mcg te gaan. Ook dit helpt na drie weken nog niet en de waardes zijn maar minimaal gewijzigd. Dus na vijf weken heb ik nu <0,01 tsh en 25 Ft4. De dokter zegt dat ik naar 50 mcg moet gaan. Nu heb ik al een paar dagen geen tabletje gepakt (vijf) en voel me beter. Minder hartkloppingen en rustig. Ik heb vandaag bloedgeprikt om te kijken wat dit met mijn waardes doet.

Nu vraag ik me af. Kan na een operatie (dus nog maar een klein stukje schildklier) de ziekte van graves terugkomen? En mijn eigen stukje schildkier weer aanzetten tot meer hormoonproductie? Dit kan dan betekenen dat ik dadelijk niet meer kan minderen met Eutheryox en dat ik weer terug bij af ben. Ik heb liever dat ze de hele schildklier eruit halen. Dan is de afstemming veel beter te handhaven en ik moet toch al een tabletje slikken.

Wat is het advies toch doorgaan met minderen of dokter vragen of het een optie is de hele schildklier te verwijderen? Of zou dit weleens kunnen voorkomen en is het maar een periode waarin de schilklier weer een overproductie heeft en wellicht stabeliseerd dit weer.

Alvast dank.

Gr Nadine
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ziekte van Graves geopereerd en nu klachten terug

Bericht door laura »

hallo Nadine,

Wat vervelend dat je schildklier weer te veel hormoon maakt.

En ja, dat kan na een operatie waarbij de schildklier niet helemaal verwijderd is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie