Toxisch nodulair struma zonder vergrootte schildklier

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Juultje89
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2020, 07:41

Re: Toxisch nodulair struma zonder vergrootte schildklier

Bericht door Juultje89 »

laura schreef: 17 jul 2020, 12:43 hallo Juultje,

Toxisch modulair bestaat niet. Het heet toxisch nodulair struma of eigenlijk toxische multinodulair struma.
Zo'n toxisch nodulair struma kun je zien op een echo en uptake met radioactief spul.
Een nodus kun je ook zien.

Ik heb zelf Graves gehad. Dat kon je heel goed zien met zo'n uptake.
Geen nodus te bekennen, maar wel een heel verlichte schildklier.

Hier is een voorbeeld.
.
Scintigrafie.jpg

In dit blog zie je de afbeelding duidelijker: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... illen.html
Hij was bij mij ook opgelicht! Heb nog gevraagd of ik mocht kijken. Dus dat had ik ook al gezien. Alleen er zaten geen nodus of nodussen op maar volgens de nucleair arts was het dan toch een struma. Echt heel vaag! Ik denk dat ze dat nu zeggen omdat ik geen antistoffen voor Graves had. Jij wel??
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Toxisch nodulair struma zonder vergrootte schildklier

Bericht door laura »

Het kan een struma zijn. Dat kan bij Graves.
Niet iedereen heeft dan antistoffen.
.
Antistof en hormoon Graves.jpg
Antistof en hormoon Graves.jpg (30.11 KiB) 1313 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Juultje89
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2020, 07:41

Re: Toxisch nodulair struma zonder vergrootte schildklier

Bericht door Juultje89 »

Met de internist gesproken. Het blijkt dat er op de echo een aantal zwarte vlekjes te zien waren, deze waren dusdanig klein dat dit in eerste instantie geen aanleiding kon zijn voor een te snel werkende schildklier. Zowel links als rechts zitten er dus hele minuscule nodussen (een paar) en een paar minuscule cystes. We praten echt over millimeters. Hij is verder niet vergroot. Door de uptake werd toch duidelijk dat het een minimale toxisch multinodulair struma moet zijn, de nucleair arts had hier geen twijfels over. Alle andere mogelijkheden zijn ook uitgesloten. Ik heb geen schadelijke antistoffen in m’n bloed en mijn waardes zijn sinds maart stabiel. Mag maandag nog een keer extra prikken. De internist gaf aan dat er geen reden is voor extra gevaren met een zwangerschap. Ze denkt dat m’n bloedwaardes dan ook niet zullen veranderen omdat je dat weinig ziet met dit beeld. Wat denken jullie hiervan?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Toxisch nodulair struma zonder vergrootte schildklier

Bericht door laura »

Gelukkig dat het nu duidelijk is wat je hebt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie